| کد خبر: 218335 |

راهکارهای افزایش پایداری فرودگاه‌های کشور، بررسی می‌شود

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به اینکه انجام مطالعات فرونشست زمین در ۹ فرودگاه کشور در حال انجام است هدف از اینکار را یافتن راهکارهای افزایش پایداری فرودگاه‌های کشور از آثار فرونشست عنوان کرد.

تین نیوز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به اینکه انجام مطالعات فرونشست زمین در ۹ فرودگاه کشور در حال انجام است هدف از اینکار را یافتن راهکارهای افزایش پایداری فرودگاه‌های کشور از آثار فرونشست عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته برای انجام مطالعات فرونشست زمین در برخی فرودگاه‌های کشور از جمله اردبیل، تبریز به استان‌های مختلف سفر کرده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از مخاطرات چند سال گذشته فرونشست بوده و فرونشست تبعاتی بر نشانه‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله فرودگاه، ریل و بنادر دارد این مهم در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت و در حال انجام است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات آثار فرونشست در ۹ فرودگاه کشور، فرودگاه های مشهد، کرمان، بم، یزد، تبریز، اردبیل و ایلام، فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد شروع شده و در برخی از فرودگاه ها همچون فرودگاه امام خمینی (ره) فاز دوم مطالعات آغاز شده است. ، گفت: همکاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای مطالعات فرونشست با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار مناسب بوده است و کار در حال انجام است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه در چند سال گذشته، مصرف آب‌های زیرزمینی به دلیل خشکسالی‌های متعدد، کمبود نزولات جوی و نوع آبیاری‌‌ها در کشور افزایش یافته و همین موضوع موجب افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شده است، توضیح داد: ثابت شده، هرجا که آب زیرزمینی پایین‌تر برود و سطح آب افت کند، زمین نیز دچار فرونشست می‌شود و این فرونشست باعث ایجاد انحنایی در سطح زمین شده که این رخداد برای المان‌هایی که تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است، تاثیر مستقیم دارد.

بیت‌اللهی گفت: به طور متوسط حدود ۵۴ فرودگاه فعال در کشور وجود دارد که عموم آنها نیز در دشت‌ها احداث شده‌اند. از آنجاییکه مناطق دشت‌گونه و هموار معمولا با افت آب زیرزمینی همراه بوده و دچار فرونشست می‌شوند، این احتمال داده می‌شود که فرودگاه‌های کشور تحت فرونشست زمین باشند و از این رو کار بسیار مهم مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه مهرآباد و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آغاز شد و ادامه یافت که هم اکنون در خصوص شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، فاز دوم این مطالعات در جریان است.

وی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران و بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که موضوع فرونشست زمین را برعهده مرکز تحقیقات نهاده و بر اساس آن مطالعه فرونشست زمین در شقوق حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته است، همکاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) را در آغاز مطالعات و تداوم آن، مثبت ارزیابی کرد.  

بیت‌اللهی توضیح داد: فاز دوم مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شده که هدف از آن ارایه راهکارهایی برای افزایش پایداری فرودگاه‌ها و همچنین دانست این نکته است که آیا فرونشست زمین در سطح استانداردی است یا اینکه در شرایط بحرانی قرار دارد و باید راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان و نرخ فرونشست زمین انتظار بر این است که نتیجه مطالعات مشخص کند که چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا وضعیت فرودگاه‌ها، کماکان پایدار و در سطح استانداردهای مطلوب قرار بگیرد. این مطالعات برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.