| کد خبر: 187564 |

اجرای دستورالعمل فرودگاه های یاری رسان و یاری جو در سال 98

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با بیان اینکه ویرایش دوم دستورالعمل فرودگاه های یاری جو و یاری رسان ابلاغ شده است، از برنامه ریزی برای عملیاتی شدن این دستورالعمل در سال جاری خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با بیان اینکه ویرایش دوم دستورالعمل فرودگاه های یاری جو و یاری رسان ابلاغ شده است، از برنامه ریزی برای عملیاتی شدن این دستورالعمل در سال جاری خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، فرشید گلیج  به تشریح برنامه های دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سال جاری پرداخت و عنوان کرد: در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با توجه به اینکه سال 97 دستورالعمل فرودگاه های یاری رسان و یاری جو ابلاغ و در عمل به مفاد آن اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شده بود، فرودگاه ها از آمادگی کافی در مواجهه با سیل اخیر برخوردار بودند که در نتیجه کاهش خسارات و عملیاتی ماندن فرودگاه ها را به دنبال داشت. در نتیجه این اقدامات، فرودگاه های متاثر از سیل در امر امداد و نجات با پذیرش بالگرد، پهپاد، پروازهای کمک رسان داخلی و خارجی و پروازهای مقامات لشکری و کشوری به صورت شبانه روزی خدمت رسانی کردند و مورد تقدیر رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل افزود: در راستای افزایش اثر بخشی و کارایی دستورالعمل فرودگاه های یاری رسان و یاری جو، ویرایش دوم آن پس از بازنگری توسط این دفتر، روز گذشته(16 اردیبهشت) ابلاغ شده و اقدامات اجرایی مندرج در این دستورالعمل توسط فرودگاه ها و ادارات کل ستادی با دستور موکد رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت، پیگیری، اقدام و عملیاتی می شود. از جمله مهمترین این اقدامات می توان به تبادل تفاهمنامه بین فرودگاه های یاری رسان و یاری جو، تعیین و آموزش نیروهای عملیاتی توانمند در امر پشتیبانی و جایگزینی، پیش بینی و تهیه امکانات و تجهیزات پشتیبان اشاره کرد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای تکمیل حلقه ارتباطی و تهیه تلفن های ماهواره ای در مراکز و فرودگاه های حساس کشور خبر داد و گفت: تاکنون در شش موقعیت این تلفن ها فعال شده است.

گلیج با اشاره به پیگیری برای فراگیر کردن ارتباطات با وجود زیرساخت های تلفن های پنج رقمی ویژه مدیریت بحران افزود: اکنون این شماره ها  به 16 نفر از مسوولان و افراد کلیدی ستادی و فرودگاهی اختصاص یافته است.

وی همچنین گفت: در راستای اقدامات مرحله بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران، تیم ارزیاب تخصصی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به منظور استفاده از ظرفیت بیمه، در حال ارزیابی و برآورد خسارت های وارده به زیرساخت ها و تجهیزات فرودگاهی و ناوبری فرودگاه های متأثر از سیلاب های اخیر است.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل همچنین گفت: با نظر موافق رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در تلاش هستیم، مرکز عملیات اضطراری شرکت (EOC) تا پایان شهریور ماه 98 مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه آموزشی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا (GARD) نیز خبر داد و گفت: در راستای ادامه برنامه همکاری مشترک  با دفتر عمران سازمان ملل متحد مستقر در تهران(UNDP)، این کارگاه  آموزشی  قرار است در فرودگاه کرمانشاه برگزار شود.

وی همچنین با بیان اینکه تهیه طرح جامع 15 فرودگاه کشور مراحل پایانی را طی می کند، از بازنگری طرح جامع فرودگاه های مهرآباد، مشهد، اصفهان، شیراز و آبادان خبر داد و افزود: تهیه شناسنامه فنی برای شش فرودگاه نیز مراحل نهایی را طی می کند و راهبری مطالعه های اولیه برای ساخت فرودگاه جدید اهواز نیز بر عهده اداره کل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است.

وی به تهیه طرح اضطراری 24 فرودگاه کشور و ارسال آن به سازمان هواپیمایی کشوری نیز اشاره کرد و افزود: تهیه طرح اضطراری 25 فرودگاه دیگر را نیز در دست بررسی و بازبینی داریم.

گلیج افزود: در سال 98 و بر اساس تقویم ارسالی به سازمان هواپیمایی کشوری جهت برگزاری تمرین کامل دوسالانه 22 فرودگاه کشور برنامه ریزی شده که تاکنون در فرودگاه های رفسنجان، جیرفت، زابل و ایرانشهر برگزار شده است. همچنین امسال تمرین محدود یکساله نیز در 16 فرودگاه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل از پیگیری دریافت گواهینامه فرودگاه های خبر داد و به ارسال 16 نظام نامه فرودگاهی به سازمان هواپیمایی کشوری نیز اشاره کرد و گفت: تهیه و بازبینی 15 نظام نامه دیگر نیز در حال انجام است. ضمن اینکه برای انجام پیش ممیزی برای 12 فرودگاه کشور برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

وی افزود: پیاده سازی و ارتقای ویرایش سیستم مدیریت کیفیت و نیز مدیریت امنیت داده های هوانوردی را در حوزه مدیریت اطلاعات هوانوردی بر اساس ایزو 28000 طی سال 98 در دستور کار این دفتر قرار دارد.

گلیج همچنین با بیان اینکه اجرای رزمایش های تخصصی با اولویت مراکز حساس در حوزه های مختلف در دستور کار این اداره کل قرار دارد، عنوان کرد: برگزاری سومین نشست تخصصی پدافند غیرعامل دستگاه های اجرایی حوزه وزارت راه و شهرسازی به میزبانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در هفته پدافند غیرعامل سال جاری برنامه ریزی شده است. همچنین در راستای بها دادن به امر آموزش، هماهنگی های لازم با دانشگاه امام حسین(ع) و سازمان پدافند غیرعامل برای برگزاری آموزش های تخصصی برای 400 نفر از کارکنان ستادی و فرودگاهی کشور انجام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.