| کد خبر: 180406 |

◄ معاونان عملیاتی؛ ستارگان درخشان آسمان کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم اختتامیه دوره آموزشی معاونان عملیاتی فرودگاه‎های کشور گفت: شما عزیزان ستارگان درخشانی هستید که آسمان کشور را زینت‌بخش عملکرد خودکرده‌اید و اگر شرکت توانسته است از درجه بالایی از سطح ایمنی و کیفیت خدمات برخوردار شود؛ بیش از هر چیز به خدمات والا و مسئولیت‌پذیری ستودنی شما مربوط می‌شود.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم اختتامیه دوره آموزشی معاونان عملیاتی فرودگاه‎های کشور گفت: شما عزیزان ستارگان درخشانی هستید که آسمان کشور را زینت‌بخش عملکرد خودکرده‌اید و اگر شرکت توانسته است از درجه بالایی از سطح ایمنی و کیفیت خدمات برخوردار شود؛ بیش از هر چیز به خدمات والا و مسئولیت‌پذیری ستودنی شما مربوط می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، رحمت‎اله مه‎آبادی در این مراسم در جمع معاونان عملیاتی فرودگاه‌های کشور ضمن قدردانی از مساعی و تلاش‌های موثر و شبانه‌روزی معاونان عملیاتی که در صف اول اجرای ماموریت‌های شرکت قرار دارند، گفت: عملکرد ممتاز شما را طی حدود 3.5 سال تصدی اداره شرکت از نزدیک لمس کرده‌ام. شما عزیزان ستارگان درخشانی هستید که آسمان کشور را زینت‌بخش عملکرد خود کرده‌اید.

وی افزود: اگر شرکت توانسته‌ است از درجه بالایی از سطح ایمنی و کیفیت خدمات برخوردار شود؛ این مهم بیش از هر چیز به خدمات والا و مسئولیت‌پذیری ستودنی شما مربوط می‌شود. من همه شما را دوست دارم و خدا را شاکرم که چنین همکاران شایسته و توانایی را همراه بنده کرده است و از او می‌خواهم تا شرایطی ایجاد شود که مدیران شرکت هم بتوانند شایستگی‌های شما عزیزان را پاسخ دهند.

وی بابیان این‌که معاونت عملیاتی شغلی چندوجهی، چند نقشی، فوق‌العاده غنی و بسیار پیچیده و حساس و درعین‌حال شغلی هیجان‎انگیز و افتخارآمیز است، گفت: این جایگاه، هم جایگاه اِعمال مدیریت، هم اِعمال رهبری و هم اِعمال ریاست، حاکمیت و پاسداری از مقررات است. معاون عملیاتی، ازیک‌طرف مدیر حوزه تحت سرپرستی است. از یک‌سو معاونت مدیر فرودگاه است و از سوی دیگر هم رئیس حوزه خود است؛ بنابراین هم باید اهل تعامل برای هماهنگ شدن مجموعه تحت سرپرستی با مدیر فرودگاه برای تحقق اهداف شرکت باشد و هم باید این تعامل و هماهنگی را به نحوی برقرار کند که لطمه‎ای به استانداردها و برنامه‌های بین‌المللی نزند.

مه‎آبادی ادامه داد: جنس کار معاون عملیاتی هم‌جنس خاصی است به‌طوری‌که در آن‌هم باید به اثربخشی و هم به کارایی توجه کرد؛ یعنی هم باید به انجام کار درست برای تحقق اهداف و برنامه‌ها توجه کرد و هم به درست‌کار کردن، یا به عبارتی به انجام کار طبق استانداردهای مربوطه توجه داشت؛ یعنی یکجا باید نقش مدیریت و رهبری و یکجا باید نقش ریاست را بازی کرد. با این شرایط، کار وقتی سخت‎تر می‌شود که در کنار تعامل، باید وظایف به‌صورت دقیق و صلب و غیر منعطف انجام شود؛ یعنی در اجرای مقررات و دستورالعمل‌ها، معاون عملیاتی باید نقش ریاستی داشته و بسیار صلب و غیر منعطف باشد و این سخت‌ترین وجه کار است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: دلیل این موضوع این است که خروجی‌هایی که ما از معاون عملیاتی داریم، بسیار متفاوت از هم است. هم از او کار ایمن می‌خواهیم و هم کار باکیفیت و هم کار اقتصادی و هم کارآمدی بالا! اجرای درست نقش ریاست، یعنی وجه صلب کار، ایمنی را می‌آفریند و اجرای درست نقش مدیریت و رهبری هم کیفیت، کارآمدی و کار اقتصادی را می‌آفریند و شرکت داری به هر دو نیاز دارد.

وی با اشاره به حساسیت این کار گفت: این شغل، به دلیل برخورداری از مسئولیت مدنی بالا، شغلی پرمسئولیت است و این مسئولیت هم در حوزه ملی و هم در حوزه بین‌المللی پاسخگویی بالایی را می‌طلبد. چراکه مأموریت باجان مردم که متاعی بالاتر از آن نیست، وابستگی تام دارد. نکته دیگر که این شغل را پیچیده‌تر می‎کند این است که از یک‌سو تمام این وجوه و نقش‌ها باید در قالب دو دیسیپلین و یا دو قانون ملی و بین‌المللی انجام شود و از سوی دیگر هم باید تمام امور در چارچوب دو برنامه ملی و بین‌المللی محقق شود.

مه‎آبادی با اشاره به این‌که این شغل آن‌قدر غنی و خاص است که می‎توان ساعت‎ها در مورد آن صحبت کرد، بیان کرد: اما چیزی که بنده به‌عنوان مدیرعامل شرکت از معاون محترم عملیات هوانوردی شرکت و شما می‌خواهم؛ این است که ما باید به‌اتفاق اندیشه کنیم که چطور می‌توانیم خروجی‌های ایمنی کیفیت، کارآمدی و اقتصادی کردن حوزه عملیاتی را افزایش دهیم. در برخی جنبه‌ها کارهای خوبی شده و یا سیستم مستقرشده و یا در حال استقرار است. مثلاً ما در عملیات فرودگاهی موفق شدیم تا سیستم کیفیت خدمات را از طریق استقرار نظام ASQ، محقق کرده و هر سه ماه یک‌بار هم می‎توانیم خود را با فرودگاه‌های برتر جهان مقایسه کنیم. از سوی دیگر هم توانستیم با مساعی مدیریت ایمنی شرکت قدم‌های بزرگی را برای استقرار سامانه مدیریت ایمنی یا SMS، برداریم.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که هنوز ابزار کارآمدی برای اثبات کیفیت بالای خدماتی که توسط شما و عزیزان همکارتان در حوزه ناوبری هوایی ارائه می‌شود، نداریم. هم‌چنین برای اثبات کارآمدی و اقتصادی بودن کار شما هم فاقد ابزار لازم هستیم. در همین‌جا از مهندس اکبری و شما عزیزان می‌خواهم تا برای رسیدن به مقاصد ذکرشده اندیشه شود.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه تحقق کار شایسته و مداومت آن مستلزم تأمین پیش‌نیازها، شناخت وظایف و پذیرش مسئولیت‌هایی است که بخشی از وظایف بر عهده مدیریت و بخشی دیگر هم بر عهده همکاران است، گفت: در مورد مسئولیت مدیریت شرکت دو وظیفه مهم وجود دارد؛ یک وظیفه، مرتبط با خروجی شایسته شما با بهره‎گیری از تکنولوژی کارآمد و به‎روزآوری آن بازمی‌گردد که در اینجا مدیریت وظیفه دارد تجهیزات لازم را تامین کند. نوسازی تکنولوژی را انجام دهد و البته مشکل بزرگ تأمین منابع سنگین آن را هم حل کند. ما به لطف خدا و همکاری شما عزیزان در این زمینه حرکت‌های بزرگی انجام دادیم. خرید طیف وسیعی از سامانه‌ها و تجهیزات موردنیاز و نوسازی سامانه‌ها و تجهیزات فرسوده در فرصت برجام، کار بزرگی بود که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آن انجام شد. همچنین خدمات کارشناسی مناسبی را هم برای این امر محیا کردیم که بازآفرینی ساختار فضا و ترمینال‌های هوایی و یا برخی آموزش‌های نوین که در خارج از کشور در این رابطه و پس از دو دهه برگزار شد از اهم موارد آن است. البته کارهایی هم باقیمانده که باید تمام شود.

وی ادامه داد: وظیفه دوم بنده توجه به منافع کارکنان و تلاش لازم برای تأمین آن است. معتقدم که عامل اصلی کار شایسته را باید نیروی انسانی کارآمد دانست. موجودیتی که باید آن را مهم‌ترین سرمایه شرکت قلمداد کرد. در این جهت، تأمین عادلانه منافع کارکنان و پرداخت براساس شایستگی‌ها، مولفه‌ای است که کارکنان را خودکار به کار بهتر و بیشتر وادارد و تشویق می‌کند. در این جهت یعنی بهبود معیشت و کیفیت زندگی کارکنان، پیوند زدن منافع فرد و سازمان به هم را تنها الگوی کارآمد می‌دانم. البته تحقق این امر هم فقط در چارچوب قوانین میسر است. در این جهت آنچه در قالب قوانین جاری قابل تأمین بود؛ انجام شد و تلاش دیگری هم در این حوزه انجام‌شده که امیدوارم با لطف وزارت متبوع و دولت محترم نتیجه دهد.

وی افزود: البته ماحصل کار آن نیست که توجه به کارآمدی را متفاوت کند؛ اما بنده تشخیصم این بود که با اتکا به قوانین جاری امکان ندارد بتوان ارزشی که نیروی انسانی کارآمد برای سازمان ایجاد می‌کند را به او برگرداند و بدتر اینکه اگر به نسبت محاسبه کنیم، در بهترین حالت هم سهم کارآمدی و ناکارآمدی نه‌تنها در حدی نیست که ایجاد انگیزه کند بلکه بعضا ضد انگیزه هم می‌شود.

 مه‎آبادی با تاکید بر این‌که قوانین موجود مانع شونده هستند و شرکت قانون خاص می‌خواهد، گفت: البته این نظام، خلاف برخی اظهارنظرهای حساسیت‌زا در خارج شرکت، دنبال افزایش یا کاهش درآمد کارکنان نیست. این نظام مترصد آن است که پرداخت‌ها را هدفمند و عادلانه کند. شرایطی که با حفظ سرانه درآمد و عدم افزایش هزینه‌ها، سهم کارآمدی را افزایش می‌دهد. نظامی که کار در خوزستان و سیستان و بلوچستان، کار در فرودگاه و حوزه عملیاتی، کار پرمسئولیت و پرخطر و کار زیر آفتاب و سرما را جذاب کند. در این جهت وظیفه ما این بود که قانون بگیریم که به لطف خدا گرفته شد. حرکت بعدی اصلاح اساسنامه است که انجام شد و اکنون در دستور کار دولت است. بعد باید به تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها بپردازیم و نهایتاً با اجرای آیین‌نامه‌های کارآمد به این روال ناشایست پایان دهیم.

وی در مورد وجه دیگر که وظایف و مسئولیت‌های کارکنان است، گفت: من فقط به‌عنوان توجه دادن شما در این موضوع، عرض می‌کنم که ازنظر من، تمام تحولات مثبت و اقداماتی که خروجی‌های ایمنی، کیفیت، کارآمدی و کار اقتصادی را تضمین می‌کند در سه فاکتور سینیوریتی، دیسیپلین و اخلاق حرفه‌ای خلاصه می‌شود و تلاش برای تحقق این سه فاکتور، خواسته من از شماست و انجام آن را مسئولیت شما و همکاران عزیزم می‌دانم.

وی در توضیح این سه فاکتور گفت: ازنظر من معاون عملیاتی باید سینیور مطلق باشد. باید معلم هم باشد. باید منتور هم باشد. باید ناظم سیستم هم باشد. او باید ارکستری را رهبری کند که تک‎نوازی در آن نباشد؛ و هر کس باید به کار خودش بپردازد اما به‌نحوی‌که خروجی آن سمفونی تعالی فرد و سازمان باشد. خروجی‎ای که منافع فرد و سازمان را به‌طور موازی و البته پایدار تأمین می‌کند. شرایطی که رفتارهای فردی و پوپولیستی را ناممکن ساخته و مجالی برای دخالت عناصر خارجی برای تأمین منافع نامقدس خود از طریق سو ‎استفاده از عواطف و احساسات برخی کارکنان به وجود نیاید.

رحمت‎اله مه‎آبادی در پایان ضمن قدردانی از معاون عملیاتی و مدیران کل ستاد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران گفت: از شما می‎خواهم تا هر نظری در این رابطه داشته و خصوصا هر وظیفه‌ای را که تصور می‌کنید مدیرعامل برای پیشرفت شرکت و کارکنان از انجامش غافل شده است، صراحتا گوشزد کنید. در این جهت به‌زودی نشست‌هایی مستقلی را باهم خواهیم داشت تا بیش‌ازپیش برای پیشرفت شرکت و رفع دغدغه‌های مشترک از همفکری همکاران بهره بگیریم.

این مراسم 12 دی در سالن اجتماعات شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.