| کد خبر: 134853 |

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها:

تحویل آزادراه اصفهان-شیراز تا سال ۹۷

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به پیشرفت ۴۷ درصدی عملیات عمرانی آزادراه اصفهان-شیراز، تکمیل مسیر را در سال ۹۷ قطعی دانست و گفت: با جذب سرمایه‌گذار، قطعه ۱۱۶ کیلومتری اصفهان-ایزدخواست به این آزادراه وصل می‌شود.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به پیشرفت ۴۷ درصدی عملیات عمرانی آزادراه اصفهان-شیراز، تکمیل مسیر را در سال ۹۷ قطعی دانست و گفت: با جذب سرمایه‌گذار، قطعه ۱۱۶ کیلومتری اصفهان-ایزدخواست به این آزادراه وصل می‌شود.

 

به گزارش فارس، محمدحسین میرشفیع درباره عملیات احداث آزادراه اصفهان-شیراز و پیشرفت فیزیکی این پروژه آزادراهی کریدور شمال-جنوب کشور، اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شیراز به طول 222 کیلومتر در حال حاضر کلاً 47 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی و روسازی دارد.

 

وی ادامه داد: در واقع تا مردادماه سال قبل این آزادراه 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و امروز این رقم به 47 درصد افزایش یافته است.

 

میرشفیع با بیان اینکه روسازی این پروژه در سال جاری آغاز شد، گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که امسال 100 کیلومتر از این آزادراه روسازی شود.

 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این پروژه در هفت قطعه فعال است، گفت: یک‌هزار دستگاه ادوات راه‌سازی و ماشین‌آلات در این پروژه مشغول به کار هستند.

 

وی با بیان اینکه  این مسیر آزادراهی ‌‌به عنوان یکی از پروژه‌های ملی کشور، حجم زیادی‌ عملیات عمرانی دارد، گفت: این پروژه از نظر فنی و مهندسی شرایط ویژه‌ای دارد مثلاً پل 340 متری در این پروژه داریم.

 

میرشفیع‌ با بیان اینکه کل پروژه 222 کیلومتر آزادراه اصفهان -شیراز در سال 97 به بهره‌برداری کامل می‌رسد، ‌یادآور شد: اگر کل این پروژه تکمیل نشود با تکمیل بخشی از آن، مسیر قابل استفاده نیست زیرا شهر بزرگی در مسیر آزادراه اصفهان - شیراز وجود ندارد.

 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به اینکه اجرای این مسیر آزادراهی موجب حذف سه گردنه صعب‌العبور می‌شود، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های خاص این پروژه آزادراهی ظرفیت‌های مناسب و جذاب گردشگری طبیعی آن است؛ به عنوان مثال مناطق گردشگری «بهشت گم‌شده»، «سد دورود‌ زن» و «سد ملاصدرا» در حاشیه این آزادراه قرار دارند.

 

* ا‌جرای روسازی بتونی فقط در 54 کیلومتر از آزادراه اصفهان-شیراز

وی اظهار داشت: در 54 کیلومتر از این آزادراه، در قطعه یک روسازی به صورت بتنی اجرا می‌شود و این برای اولین بار است که در آزادراه‌های کشور روسازی بتنی اجرا می‌کنیم.

 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: اجرای روسازی بتونی فقط‌ در 54 کیلومتر قطعه اول بدان دلیل است که روسازی بتنی، فینیشر و تجهیزات خاصی لازم دارد اجرای آن زمان‌بر است در حالی که ‌این پروژه به دلیل اهمیت آن در کریدورهای ترانزیتی باید زودتر تکمیل شود.

 

وی بیان کرد: استان فارس بر سر کریدورهای ترانزیتی‌ شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و لازم است حلقه‌های مفقوده این کریدورها، در استان فارس رفع شود، این پروژه بزرگترین مزیت را برای مردم منطقه جنوب کشور، استان‌های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان دارد.

 

میرشفیع گفت: با تکمیل آزادراه اصفهان - شیراز مسیر بوشهر و شیراز تا تهران 100 کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و این در کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش سوانح رانندگی و غیره مؤثر است.

 

 پیش از این مقرر بود کل 222 کیلومتر این پروژه آزادراهی روسازی بتونی شود. 

 

* تکمیل کل آزادراه اصفهان-شیراز 2000 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

میرشفیع با بیان اینکه مشکل تأمین مالی در این پروژه نداریم، اظهار داشت: دولت سهم خود را در این آ‌زادراه تأمین کرده است؛ سرمایه‌گذاری در این پروژه به صورت 50-50 است یعنی 50 درصد تأمین مالی توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیا‌ مربوط به وزارت دفاع انجام می‌شود.

 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به اینکه پیمانکاران این پروژه دو شرکت تابع قرارگاه خاتم‌الاوصیا هستند، یادآور شد: این پروژه جمعاً 2 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که باید مجوزهایی از شورای فنی در این باره بگیریم.

 

* افزودن قطعه هفتم به آزادراه برای اتصال مسیر به جاده شیراز-سپیدان

میرشفیع اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شیراز از ایزدخواست شروع می‌شود و تا استان فارس، منطقه بیضاء تنگه خیاره پیش‌ می‌رود؛ ‌هدف‌گذاری کرده‌ایم در قطعه هفت این پروژه  در سمت شیراز، آزادراه از منطقه بیضاء به جاده شیراز - سپیدان متصل شود.

 

* جذب سرمایه‌گذار برای اتصال کنارگذر شرقی اصفهان به آزادراه اصفهان-شیراز

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: همچنین برای قطعه جدید اصفهان تا ایزدخواست هم سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم که تفاهم‌نامه در این باره منعقد شده و پس از مصوبه هیأت وزیران قطعه اصفهان تا ایزدخواست نیز به طول 116 کیلومتر ساخته خواهد شد و به این آزادراه متصل می‌شود و در واقع از کنارگذر شرقی اصفهان مسیر آزادراهی تا جاده شیراز - سپیدان خواهیم داشت.

 

 آزادراه اصفهان ـ شیراز که در زمان آغاز عملیات اجرایی‌‌ از آن به عنوان فرصت تاریخی برای سرمایه‌گذارى مضاعف در منطقه یاد شد بنا به اعلام مسئولان یکی از صاحب توجیه‌ترین پروژه‌های راه‌سازی کشور به‌شمار می‌رود.

 

طول مسیر فعلی شیراز - اصفهان 480 کیلومتر است و به منظور کوتاه شدن فاصله بین این دو شهر تاریخی و گردشگری ‌‌به ‌میزان بیش از 100 کیلومتر، کاهش مدت سفر به میزان 2 ساعت، کاهش مصرف سوخت به میزان ‌136 میلیون لیتر در سال و کاهش تصادفات در مسیر ‌کریدور شمال-جنوب و افزایش حمل و نقل کالا، این آزادراه ساخته می‌شود.

 

کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی معادل 5 هزار و 750 تن در سال اول بهره‌برداری، از مزایای بهره‌برداری از این آزادراه عنوان شده است؛ احداث این آزادراه موجب کاهش اتشار کربن به میزان 13 میلیون پوند در سال خواهد شد.

 

‌با وجود آنکه پروژه آزادراه اصفهان-شیراز از اواخر سال 89 کلنگ‌زنی شد اما عملیاتی اجرایی آن رسماً از شهریور 91 ‌آغاز ‌شد.

 

از مزیت‌های‌ پروژه آزادراه اصفهان-شیراز این است که از سالی که این پروژه تعریف شد، عملیات تملک اراضی کل مسیر انجام شده است و از نظر ارزیابی مشکلی ندارد و در همین راستا بستر کار برای پیمانکار مهیا است.

 

حجم عملیات خاکی‌ 40،000،000 مترمکعب، حجم بتن‌ریزی و سنگ‌چینی 1.400،000 مترمکعب، 2200 متر گالری، وجود 700 دستگاه پل کوچک و‌ 15 دستگاه پل بزرگ در کنار احداث ایستگاه عوارضی، راهدارخانه‌، محل  استقرار ‌پلیس راه‌، پیش‌بینی جایگاه پمپ‌بنزین و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، از مشخصات فنی این پروژه آزادراهی ‌‌است‌.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بجای اینکار اگر دولت میتوانست قطار سریع السیر 320 را توی این مسیر راه اندازی میکرد از تهران تا شیراز 3.5 ساعت میشد باعث تحول گردشگری و اقتصادی صنعتی میشد .ازادراه در هر صورت از 120 بیشتر نمیتوان رفت مثلا با ازادراه شیراز اصفهان جای 11 ساعت 10 ساعته میتوان رسید این زیاد برای من تهرانی توفیری ندارد چون باز زمان سیر سفر با 10 ساعت یا حتی 8 ساعت زیاد هست .خسته کننده است .مخصوصا که مسیر اصفهان یکنواخت خواب اور هست

    شاید برای اصفهان خوب باشد که 4 ساعته شیراز میرسد.

    البته ازادراه برای ترانزیت بار خوب هست ولی دولت فکری
    برای مسافران و تصادفات بکند .


    من اینجا قول صد درصد میدهم اگر زمانی برسد که ما سیستم قطار سریع السیر از تهران به مشهد ،تهران شمال ،تهران اصفهان شیراز و
    تهران تبریز داشته باشیم مطمئن باشید کشته های جاده ای ما در این کریدور ها به زیر 5000 نفر خواهد رسید.

    چون در سیستم ریلی تلفات بسیار کم تقریباصفر هست ححتی حادثه مشهد طی ده سال 30 کشته داده که میانگین 3 نفر درسال هم نمیشود در مقابل17000 کشته جاده ناچیز هست و مطمئنا در مسیرهای زیر هزار کیلومتر قطار سریع السیر از هواپیما و جاده رقابت میبرد .الویت اول هست نمونه خط هوایی مادرید بارسلون بخاطر افتتاح قطار سریع السیر وعدم استقبال مردم کلا خط هوایی جمع شد .چون قطار بروکراسی و بازرسی ندارد و امنیتش چند برابر هواپیما

    زمانی من یادم هست متروی تهران لوکس میدانستند و حتی خط 4 متروی تهران را بدون مسافر میدانستند .
    جالب امروزه مترو بتنهایی 4 میلیون نفر جابجا میکند و تهران بدون مترو مانند یک پارکینگ بزرگ هست . و همین خط 4 به تنهایی یک میلیون نفر جابجا میکند این نشان میده مردم به ریل اقبال دارند این مسئولان هستند که امکانات مناسب و به روز بوجود نیاوردند تا خطوط ریلی بین شهری استقبال شود

    اگر میخواهیم گردشگری ایران متحول شود باید قطار سریع السیر را در انواع مسیرها احداث کنیم .بطور حتم هم موفق هست چون مدت زمان کم و رفاه اسایش بالا و امنیت بالای ریل نمونه قطارهای شینکانسن ژاپن که تابحال 50 ساله !! زخمی هم نداده!
    منجر به افزایش گردشگری تحول میشود.

    امیدوارم سازمان مستقل قطار سریع السیر ایجاد شود که باعث افزایش پیگیری ها شود.

    کشور کوهستانی مانند ایران راه اهن بهترین مد حمل و نقل هست چون ازادراه بهرصورت به شرایط ایده ال احداث نمیرسد و تلفات دارد .اما قطار به تنهایی میتواند امار تصادفات پایین و گردشگری و ترانزیت رونق دهد