◄ امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه آهن و گمرک
امروز آیین امضای تفاهمنامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه آهن و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امضا شد.

آیین امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه آهن و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با حضور جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و کاظم سلیمی مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برگزار شد.
به گزارش تین نیوز، در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی که ۱۵ شهریور برگزار شد، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به عملکرد سال گذشته گفت: «در سال گذشته ۵ میلیون تن واردات و صادرات توسط شبکه ریلی جابه جا شد که این رقم هنوز با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد.
وی افزود: «طبق پیش بینی های برنامه پنج ساله، هدف گذاری ما رسیدن به حمل ۸ تا ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی است و امیدواریم در طول این برنامه به افق های خوبی دست یابیم.»
ذاکری با تاکید بر توسعه روابط بین المللی در حوزه ریلی اظهار داشت: «امروز وزیر راه آهن ترکمنستان به ایران سفر می کند و محور اصلی مذاکرات ما موضوع اینچه برون خواهد بود. همچنین هیات هایی از قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه برای گسترش همکاری ها و حل مسائل مرزی به کشور خواهند آمد. برای دستیابی به نقطه ایده آل باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم.»
وی ادامه داد: فعال سازی کریدورهای ترانزیتی به هم افزایی میان سازمان های مرتبط وابسته است. اگر بتوانیم از هر مرز بین ۱ تا ۵ میلیون تن بار جابه جا کنیم، آنگاه می توانیم ادعای ثبت رکورد واقعی داشته باشیم.
هدف گذاری ۴۰ میلیون تن ترانزیت با تقویت دیپلماسی ریلی و توسعه زیرساخت ها
معاون وزیر راه و شهرسازی از گسترش تعاملات ریلی ایران با کشورهای همسایه همچون ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق خبر داد و گفت: در یک سال گذشته دیپلماسی ریلی فعال شده و رایزنی ها با همسایگان ادامه دارد. به گفته وی، این روزها میزبان مسئولان راه آهن ترکمنستان و ازبکستان هستیم و هفته آینده نیز مذاکرات با قرقیزستان و ترکیه انجام خواهد شد.
ذاکری با اشاره به نقاط مرزی مشترک ایران در سرخس، اینچه برون، امیرآباد، بندر کاسپین، لطف آباد، آستارا و جلفا اظهار کرد: جابه جایی سالانه یک تا پنج میلیون تن بار از هر یک از این گذرگاه ها می تواند رکوردی چشمگیر ثبت کند.
وی تأکید کرد که تحقق هدف ترانزیت ۴۰ میلیون تنی با اصلاح فرآیندها، همکاری بین سازمانی و استفاده از ظرفیت های موجود امکان پذیر است.
وی همچنین به بهره برداری کامل فاز نخست بندر خشک آپرین در سال گذشته، استقرار گمرک و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن اشاره کرد و افزود: فاز دوم این بندر به مساحت ۷۰۰ هکتار آغاز شده و آمادگی واگذاری بخشی از اراضی آن به کشورهای همسایه وجود دارد.
ذاکری از عملیاتی شدن قرارداد ۶۲ هزار میلیارد تومانی تأمین تجهیزات ریلی خبر داد و گفت: این قرارداد شامل ۶۰۰ واگن باری، ۳۰ واگن مسافری و ۵۰ لکوموتیو است که تاکنون ۱۹۲ واگن باری وارد مدار شده یا آماده بهره برداری است.
۹۳ درصد اشتغال آینده جهان در گرو لجستیک و تجارت
کاظم سلیمی، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت انبار های عمومی و خدمات گمرکی ایران نیز در این مراسم با اشاره به نقش کلیدی لجستیک در رشد اقتصادی، از جایگاه نامطلوب کشور در رتبه بندی جهانی این صنعت ابراز نگرانی کرد و خواستار تغییر نگرش در سطوح کلان تصمیم گیری شد.
وی گفت: بیش از ۶۳ درصد رشد اقتصادی کشور می تواند از مسیر لجستیک حاصل شود. به گفته وی، در کشورهای پیشرفته بیش از ۹۳ درصد اشتغال و ۶۳ درصد رشد اقتصادی دهه آینده مرتبط با لجستیک و نظام تجاری بازرگانی است.
سلیمی با استناد به آمار جهانی گفت: ایران در میان ۳۱ کشور، رتبه ۱۲۵ را در صنعت لجستیک دارد؛ همچنین در شاخص های حمل ونقل بین المللی رتبه ۱۱۱ و در برخی خدمات دیگر رتبه ۱۲۴ را کسب کرده است.
وی تاکید کرد: بدون نگرش علمی و عقلایی در جایگاه های تصمیم ساز، کشور روزبه روز از این حوزه عقب می ماند. به باور او، ریشه مشکلات کنونی، نبود بنیان علمی در تصمیمات لجستیکی است.
مدیرعامل انبارهای عمومی با اشاره به تحقیقات اخیر در زمینه لجستیک گفت: پیشنهادهایی به دولت و وزیر مربوطه ارائه شده که مورد استقبال قرار گرفته است. هدف این پیشنهادات تشکیل فدراسیونی هماهنگ کننده برای گردهم آوردن دستگاه هایی است که پیش تر به صورت جزیره ای عمل می کردند. این رویکرد به صدور بخشنامه ای برای همکاری انبارهای عمومی و کشتیرانی جمهوری اسلامی انجامیده است.