بازدید سایت : ۳۰۴۷۴
| کد خبر ۳۰۲۶۷۶
کپی شد
در مراسم چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه آهن؛

◄ وحید علی قارداشی: راه‌ آهن سراسری؛ میراثی صنعتی با روحی انسانی

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راه ‎آهن در مراسم چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران، این پروژه ملی را نه تنها شاهکاری مهندسی و فرهنگی، بلکه میراثی زنده و صنعتی با روحی انسانی دانست.

وحید علی قارداشی: راه‌ آهن سراسری؛ میراثی صنعتی با روحی انسانی
تین نیوز |

 مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راه ‎آهن در مراسم چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران با تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد این پروژه، راه آهن سراسری را نه تنها شاهکاری مهندسی و فرهنگی، بلکه میراثی زنده و صنعتی با روحی انسانی دانست؛ اثری که به پشتوانه اراده و فداکاری مردم ایران ساخته شده و امروز نماد استقلال، توسعه و همگرایی ملی در کشور است.

به گزارش تین نیوز، وحید علی قارداشی؛ مدیریت پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران در مراسم چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران، این مسیر را پروژه ای بی نظیر از نظر فنی، فرهنگی و انسانی دانست و گفت: «راه آهن ایران نه تنها یکی از مهم ترین شاهکارهای مهندسی قرن بیستم است، بلکه با ویژگی های منحصر به فرد خود، به عنوان تک اثر صنعتی ثبت جهانی شده ایران، شایسته احترام، پاسداشت و توجه مداوم است.»

وی افزود: «این پروژه نماد استقلال و اراده ملی است؛ با سرمایه گذاری ایرانی، بدون دخالت استعمارگران ساخته شد و بزرگ ترین پروژه عمرانی کشور در فاصله دو جنگ جهانی به شمار می رود.»

وحید علی قارداشی
وحید علی‎قارداشی، مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راه ‎آهن

پیچیدگی های فنی راه آهن؛ از تنوع اقلیمی تا اختلاف ارتفاع چشمگیر

قارداشی با اشاره به ویژگی های فنی مسیر گفت: «راه آهن سراسری ایران با عبور از ۸ خرده اقلیم، دامنه گسترده ای از دما و شرایط جغرافیایی را تاب می آورد. اختلاف ارتفاع بیش از ۲۲۰۰ متر از پست ترین تا بلندترین نقطه، یکی از جلوه های شگفت انگیز این مسیر است.»

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راه‎آهن با اشاره به پیچ های مهندسی در مسیر، افزود: «در کل این خط، ۷ نقطه بازگشت (لوپ) وجود دارد که ۵ مورد در شمال کشور و ۲ مورد در زاگرس واقع شده اند. این لوپ ها نشان از مهندسی دقیق برای مدیریت شیب و شرایط سخت مسیر دارند.»

علی قارداشی به استفاده از مصالح بومی در طراحی ایستگاه ها اشاره کرد و گفت: «در ایستگاه اهواز از مصالح اقلیم گرم و خشک، در بیشه از سنگ محلی، و در ایستگاه های ساری و شهرهای شمالی از سقف های شیروانی متنوع بهره گرفته شده است. ایستگاه مرکزی ایران نیز در طراحی، به سبک کاروانسراها ساخته شده که یادآور هویت ایرانی است.»

راه آهن، پیونددهنده قومیت های ایرانی از شمال تا جنوب

مدیریت پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران با بیان اینکه راه آهن مانند نخ تسبیح شمال و جنوب ایران را به هم متصل کرده، افزود: «این مسیر عامل هم گرایی قومی و فرهنگی بوده است؛ کوچ نشینانی به ویژه در زاگرس به واسطه آن یکجا نشین شدند. همچنین این شبکه ریلی در تقویت اقتصاد خرد در مناطق مختلف کشور تأثیر جدی داشته است.»

قارداشی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر «زنده بودن» راه آهن سراسری گفت: «این پروژه تنها یک سازه مهندسی نیست؛ روح دارد، چون با فداکاری انسان ها ساخته شده است. باید به جان باختگانی که در مسیر ساخت آن جان دادند ادای احترام کرد. یادبودی برای آن ها ساخته شده و این میراث نیازمند نگاه انسانی و  مسئولانه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.