| کد خبر: 270496 |

ساخت مجموعه ریلی سرخس به مرحله زیرسازی رسید

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: قرارداد ساخت پهنه و سایت جا به جایی ریلی کانتینر (ترانشیپمنت) در محدوده ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسیده است.

تین نیوز

 مدیر کل راه آهن خراسان گفت: قرارداد ساخت پهنه و سایت جا به جایی ریلی کانتینر(ترانشیپمنت) در محدوده ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مصطفی نصیری ورگ گفت: هم اکنون قطارهای حامل کانتینر در ایستگاه بین المللی سرخس وارد شده و جا به جایی کانتینر از واگن های باری ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع (با ریل عریض) با واگنهای ایرانی (با ریل استاندارد) با ظرفیت محدود صورت می گیرد.

نصیری ورگ ادامه داد: شرکت مشترک ایرانی- چینی "پارک لجستیک سرخس" به عنوان مجری و سرمایه گذار این طرح، پهنه ای به وسعت ۱۸ هکتار در محدوده ایستگاه راه آهن سرخس را اجاره و کار ساخت این سایت کانتینری را آغاز کرده است.

وی گفت: برای انجام تبادل کانتینر بین واگن های ترکمنستانی و ایرانی قرار است چهار خط آهن ۹۰۰ متری به موازات یکدیگر، ۲ خط با ریل عریض و ۲ خط با ریل استاندارد برای ناوگان ایرانی ساخته شود.

نصیری افزود: پس از تکمیل این سایت، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگنها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود طی ۶ ماه نخست امسال پهنه کانتینری یاد شده به صورت محدود به بهره برداری برسد و در ادامه با تکمیل این مجموعه حمل و نقلی، ترانشیپمنت کالا از قطارهای ترکمنستانی و حوزه کشورهای مشترک المنافع بیشتر شود.

دفتر شرکت مشترک چینی - ایرانی "پارک بین المللی لجستیک سرخس" تابستان ۱۴۰۲ بازگشایی شد، فعالیت این پارک حمل و نقلی در ۲ بخش یا سایت «اصلی» و «موقت» اجرا خواهد شد که هدف نخست از راه اندازی هر دو بخش، ترانزیت، صادرات و واردات ریلی کالا در مسیر سه هزار و ۷۰۰ کیلومتری از غرب چین تا آسیای مرکزی و سپس مرز سرخس خراسان رضوی است.

خطوط ریلی در کشورهای آسیای مرکزی عریض تر از ریل های موسوم به «نرمال» است. ایران، چین و بسیاری از کشورهای جهان از ریل نرمال و معمولی در شبکه ریلی خود استفاده می کنند.

لازمه حمل بار از غرب چین به کشورهای قزاقستان یا قرقیزستان و سپس انتقال بار به ریل نرمال ایران ایجاد سایتهای ترانشیپمنت کالا از قطارها با ریل عریض به قطارها با ریل نرمال و عکس آن است و پارک بین المللی لجستیک سرخس در حقیقت محل تبادل و یا همان ترانشیپمنت کالا از قطارهای باری با ریل عریض به واگن های ایرانی با ریل معمولی است.

گذرگاه مرزی ریلی-جاده ای سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و چین محسوب می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.