| کد خبر: 269215 |

◄ حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است

کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده، در حمل بار و مسافر یکسان است. وی افزود: پسماندهای ناشی از آسفالت در جاده سازی، باعث نفوذ در زمین و ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شود که در خطوط ریلی وجود ندارد.

تین نیوز

کاظم فروزنده، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی با حضور در بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و غرفه راه آهن درباره اشغال زمین و سازگاری راه آهن با محیط زیست گفت: راه آهن به طور متوسط سه برابر کمتر از حمل ونقل جاده ای زمین را اشغال و تخریب می کند و این صرفه جویی سه برابری به نفع اقتصاد ملی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، کاظم فروزنده مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی ۲ درصد گازوئیل مصرف می کند و ۱۵ درصد بار کل کشور را حمل می کند و این موضوع نشان دهنده مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی است.

وی افزود: راه آهن برای حمل یک تن بار در هر کیلومتر ۵ سی سی سوخت مصرف می کند در حالی که جاده برای حمل همین میزان بار، ۴۰ سی سی سوخت مصرف می کند.

فروزنده تصریح کرد: برای حمل ۳۸ میلیارد تن بار از طریق راه آهن، ۱۶۳ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف می شود اما اگر همین میزان بار در جاده حمل شود یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود که صرفه جویی یک میلیارد لیتری سوخت در اینجا اتفاق می افتد.

به گفته فروزنده؛ اگر فقط ۱۰ درصد بار و مسافر جاده ای، از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شود صرفه جویی بسیار بزرگی در حدود ۲ تریلیارد تومان رخ می دهد که به نفع اقتصاد ملی است و این صرفه جویی می تواند برای گسترش خطوط، خرید ناوگان جدید و … مورد استفاده قرار بگیرد.

احداث خطوط ریلی صرفه جویی سه برابری در موضوع حفظ زمین دارد

کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی گفت پسماندهای ناشی از آسفالت در جاده سازی، باعث نفوذ در زمین و ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شود که در خطوط ریلی وجود ندارد.

فروزنده تاکید کرد: پسماندهای ناشی از آسفالت که در جاده سازی رایج است، با نفوذ در زمین موجب ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شود، در حالی که احداث خطوط ریلی هیچگونه آلودگی برای خاک ایجاد نمی کند.

این کارشناس صنعت ریلی گفت: در توسعه خطوط ریلی، این قابلیت وجود دارد که بدون اتلاف زمین و تغییر در محیط زیست، در کوه و زمین و حتی دریا نیز خطوط ریلی ایجاد کرد .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.