بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

◄ روز پرحادثه ریلی؛ از تهران تا لرستان/ زنگ خطر جدی برای شرکت راه آهن

ساعاتی پس از حادثه ریلی لرستان، در ایستگاه راه آهن تهران چندین واگن در حین مانور واگن های منفصلی از خط خارج شدند.

روز پرحادثه ریلی؛ از تهران تا لرستان/ زنگ خطر جدی برای شرکت راه آهن
تین نیوز |

بعد از ظهر روز 12 آذر و ساعاتی پس از حادثه ریلی لرستان، در ایستگاه راه آهن تهران چندین واگن در حین مانور واگن های منفصلی از خط خارج شدند.

به گزارش تین نیوز، روز یکشنبه 12 آذر روز پر حادثه ای برای حمل و نقل ریلی و شرکت راه آهن بود. از یک سو بامداد یکشنبه در راه آهن لرستان، ریل باس با واگن های گسیخته قطار در بلاک کشور به چمسنگر  برخورد کرد و از طرف دیگر و حوالی بعد از ظهر در خطوط پشت پانل ایستگاه تهران چندین واگن در حین مانور واگن های منفصلی از خط خارج شدند.

حادثه ریلی لرستان منجر به مجروح شدن و مصدومیت پنج نفر و همچنین خسارت سنگین به ریل باس و واگن باری شد ضمن این که اتفاق ناگوار دیگری نیز پس از وقوع حادثه رقم خورد و آن هم قطع عضو راننده جرثقیل بود.

گفته شده به علت عدم رعایت نکات ایمنی، راننده جرثقیل ناحیه زاگرس به نام محسن منجزی هنگام مانور قطار دچار قطع عضو شده و دست و پای خود را از دست داده که ابتدا با بالگرد هلال احمر به خرم آباد و سپس با هواپیمای جت فانتوم نیروی هوایی ارتش برای مداوا از خرم آباد به تهران اعزام شده است.

حادثه برخورد ریل باس محلی دورود به اندیمشک با واگن باری خالی در محور لرستان ( بلاک چمسنگر به کشور ) با واکنش کارشناسان و متخصصان ریلی مواجه شد. به دنبال این حادثه کارشناسان ریلی تاکید کردند از سانحه مذکور نباید به سادگی  عبور کرد چرا که در این رخداد ۲ سانحه همزمان یعنی فرار واگن باری و عدم مسدودی بلاک از سوی راه آهن و برخورد قطار مسافری سبک ریل باس با سرعت پایین به خاطر شرایط منطقه به وقوع پیوسته است.

دلیل واکنش و  حساسیت کارشناسان این است که یکی از بدترین و فجیع ترین حوادث ریلی ایران سانحه ریلی طبس است که به دلیل فرار قطار در ساعت چهار و ده دقیقه بامداد روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داده که طی آن ۳۵۲ نفر کشته و ۴۶۹ نفر زخمی شده اند. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعلی پاسخ

    "حادثه ریلیلرستان" !!

    اگر سوانح جدی و نیمه جدی راه آهن به اندازه نیمی از غلطهای تایپی و نگارشی سایت تین نیوز بود الان نه از راه نشانی بود و نه از راه آهن

    اول یه سوزن به خودتون بزنید بعد اینقدر جزو طایفه دلواپسان بشوید

    • ناشناس

      ماشااله به میعاد صالحی
      بنظرم ایشون رو دولت بهتره منصوب کنه به عنوان رییس سازمان کاهش جمعیت ایران

    • ناشناس

      سلطان سوانح ریلی ایران میعاد صالحی
      سلاااااااااام فراوان بر شما باد .

    • ناشناس

      پس این ادعای میعادصالحی که آمده گفته تعداد سوانح ریلی را کاهش داده ایم و آنرا به میانکین دو و نیم سانحه در هفته رسانده ایم هم دروغ از آب درآمد؟!

      خدا قوت سلطان خالی بندی های راه آهن ایران !

    • دلسوز راه آهن

      خسته نشدید از این همه چرندیات بزرگتغو در تلفات ترین سوانح مربوط به پور سید آقایی و سعید نژاد است و این مدال برای این دو مدیر بی لیاقت می درخشد که صدها نفر رو در سمنان و نیشابور به کشتن دادن

    • ناشناس

      آقای امیر علی لطفاً شما ببند

  • سعید کاظمی پاسخ

    بدترین صدمه انسانی این ماجرا به مشکل راننده جرثقیل برمیکردد نه برخورد واگن باری با ریل باس. مسئله هم به راحتی با بررسی جزییات دستورهای داده شده به راننده جرثقیل و مشخص شدن سهم تقصیر هر یک از اشخاص ماجرا (از صفر تا صد درصد) معین میشود.

    • ناشناس

      اگه سانحه در ورودی تونل نمی بود و اصلا رخ نمی داد راننده جرثقیل الان در چه وضعیتی بود
      شما معلوم اصلا درکی از سوانح نداری آقای کاظمی

  • دلسوز راه آهن پاسخ

    باسلام زمانی که جناب مهندس خراسانی رئیس سوانح راه آهن بودند ،سوانح خیلی جزئی بوجود میومد ،و اسم خراسانی و کمیسیون عالی سوانح لرزه به تن آدم مینداخت،،الان خیلی راحت آدم کشته میشه و دیزل از رده خارج میشه ،آب هم تکون نمیخوره!!!!
    البته هم مقصر حسن روحانی هستش!

    • راشدی

      زمان پورسید آقایی کجا بودی لابد اون موقع دل نسوز راه آهن بودی این القاب دلسوز و کارمند و غلام و بازنشسته و..‌‌راهن همش یکی دونفر علافن که یاوه سرایی می کنند برای منافع شون

    • کارمند راه آهن

      آقای راشدی
      ما که نه شما را می شناسیم و نه میدانیم شما چه کاره هستید در دستگاه حکومتی دکتر صالحی اما اینکه هر چیزی را حتی سانحه در راه آهن را لوث می کنید جای تعجب دارد شما راه آهنی نیستید برادر که اگر بودید با سانحه شوخی نمی کردید ما در زمان دکتر آقایی هم بودیم وبا همین لقب کارمند راه آهن به ایشان نقد داشتیم مابقی القاب را هم البته نمی شناسیم چه کسانی هستنند لیکن نقد هایشان را می بینیم که واقعی مستند و بدور از فحاشی و فرافکنی است بردار عزیز شما و همکیشان شماهیچ لمسی از جایی که در آن مشغول به کار هستید ندارید لطفا تا این سازمان قدیمی وریشه دار را بیشتر از این نابود نکرده اید تشریف ببرید وروزی خود را جای دیگری طلب کنید شما ومدیر عامل نخبه تان وقتی هنوز نمی دانید سانحه در راه آهن چیست در راه آهن جائی ندارید وقتی نمی فهمید سانحه برخورد قطار مسافری یعنی چی واقعا نباید در راه آهن بمانیدوقتی به قول خودتان همه چیز تقصر گذشتگان است اما وجودش را ندارید که رویه گذشتگان را اصلاح کنید نماید آقا جمع کنید با پاچه خواری و تملق نمی توان راه آهن را اداره کرد شما اصلا می فهمید که سانحه لرستان که دیروز اتفاق افتاد سه سانحه بود نه یک سانحه :
      1- گسیختگی قطار در بلاک و از خط خارج شده واگنهای گسیخته
      2-برخورد قطار مسافری با واگن های باری گسیخته
      3- سانحه در هنگام جمع آوری سانحه وآسیب به مامور جرثقیل
      میعاد صالحی و اون رفیق هاش مثل شعبانی و حسین زاده و... اصلا هیچ اطلاعی دارند که چه اتفاقی افتاده اصلا عمق فاجعه را می فهمن والله که متوجه نیستند که متولی چه سازمان بزرگی هستند
      حالا پور سید آقایی و دیگران کجای بلاک چمسنگر کشور ایستاده بودند که چنین فاجعه ای را رقم بزنند
      جمع کنید این بساط تملق گویی خودتان را راه آهن را نابود کرده اید و هی فرافکنی می کنید
      جان مردم برایتان اصلا ارزشی ندارد تاکی می خواهید گذشتگان را مقصر بی عرضه گی خودتان قلمداد کنید

    • راسدی

      باز هم یاوه سرایی توسط یکنفره که همچون منافقین دمی دلسوز راه آهن است دمی کارمند راه آهن دمی غلام دمی بازنشسته این مسلک شیعیان امیرالمومنین نیست که منافقانه اسم خود رو ننویسید و در قالب های گوناگون یاوه سرایی کنی بهتره مردی اسمت رو بنویسی
      اما بعد
      من اندازه سن خودت و بابات در راه آهن سابقه دارم از زمان حاج رضایی تو کنترل مرکزی و علی آبادی و..‌. و اسماعیلی در سوانح و.. بگذریم
      اما یاوه بافتی در خصوص سانحه این که سانحه نباید باشد باز یاوه است اما باید حداقل باشد و از طرف مدیران بی لیاقت نباشد
      وقتی معاون سیرو حرکت راه آهن از رجا یک کله اومد بدون سابقه و با معدل لیسانس ده نیم انتظار چی داری باید پورسیداقایی در سالهای به اصطلاح گشایش پولها رو صرف سرمایه گذاری میکرد در خط و ناوگان و ایمنی اما در سالهای 92تا 95فقط بدبختی فلاک در راه آهن حکم فرما بود
      در این دوران صدها سانحه در تمام نواحی راه آهن اتفاق می افتاد و خبری از دلسوز و کارمند و.... نبود چون کار دست ریس باند بود
      حالا ناوگان ورشکسته خطوط نابود و صندوق خالی به سید میعاد به ارث رسیده شما هم بدستور پورسید آقایی می گید لنگش کن

    • کارمند راه آهن

      آقای راشدی از نظر شما 90 درصد کارکنان فعلی راه اهن که با میعاد صالحی مشکل دارند منافق هستند وشما و دوستان به حق متاسفانه همین افکار دیکتاتور معابانه امثال شما و میعاد صالحی است که کشور را به فنا برده است شما که به نظر عقده پست نگرفتن از ادوار گذشته را به دوش می کشید (درست یا نادرست) طوطی وار از شرایط موجود حمایت می کنید نه به دلیل اینکه میعاد صالحی شخصی با افکار و اعمال درست است بلکه تنها به دلیل اینکه در اداور گذشته چرا به شما توجه نشده است جای تعجب دارد که انسانها اینگونه شرافت خود را به حراج می گذارند
      آزاده باش برادر با فحاشی به دیگران جایگاهی نخواهی داشت اما وقتی طرف حق باشی خداوند هم نظر به تو خواهد داشت من هم به اندازه شما وشاید بیشتر سابقه دارم اما در مورد پدر بزگوار شما جسارت نمی کنم مرد هستم اما وقتی طرفم آدم نامردی چون میعاد صالحی است ترجیح می دهم ناشناس بمانم زیرا این دوست عزیز نخبه شما مخالفان خود را با تمام قوا حذف می کند بطوری که دودمانشان را به باد می دهد و ما نمی خواهیم 28 سال سابقه شرافتمندانه خود را بابت نادانی و بچه گی یک مدیر ناتوان از دست بدهیم دوران ایشان هم می گذرد و راه آهن باقی می ماند برای عاشقان راه آهن.

    • راشدی

      بازم مثل منافق ها اسم تو مردونه ننوشتی ادعا ی مردونگی داری
      منش منافقی شما همین بس پشت سر حرف میزنیذ اما من در دوره شغلی ام باپست مهمی که داشتم با وزیر وقت هم حرفم شدبرای گفتن حق نه یاوه سرایی برای مقاصد دیگران
      شما می دانید اینها چرت و پرت است و سانحه حساب نمیشه و علت طرفداری من از سید میعاد تنفر خاص و بی پایان من از دارو دسته پورسید آقایی و سعید نژاد و دادمان است اینها در آخرت جوابگوی شهدا باید باشند بخصوص دادمان و پورسید آقایی

    • کارمند راه آهن

      آقای راشدی من مرد هستم اما زمانی که روبروی مرد بایستم اما عملکرد مدیران فعلی راه آهن بدور از مردی است ایشان از قدرت خود برای نابودی مخالفان خود بهره می گیرند نگاه به امثال درویش زاده بیاندازید ببنید چه کردند با ایشان
      ضمنا شما از مردی نام بردید به نام دکتر دادمان راه آهن بسیار به خدمات ایشان بدهکار است اگر ایشان را هم زیر سوال می برید بایستی به انصاف شما شک کرد
      جهت اطلاع شما بنده هم با آقاینی که اسم بردید بجز دکتر دادمان درگیر بوده ام وبا وزیر هم درگیر شده ام اما به دلیل مخالفت با ایشان از میعاد صالحی که در حال نابود کردن راه آهن است حمایت نمی کنم ضمنا همین سانحه ها اگر در زمان قدیم اتفاق می افتاد قطعا مدیران نواحی تعویض می شدند اما حالا کلا شده نقل خنده مجلس آقایان.

  • راشدی پاسخ

    اصل تبلیغات برای هدف خاص. دورود بر تین نیوز از کوهی کاهی میسازی و از کاهی کوهی و این است قدرت تبلیغات..... سید میعاد هم باید به سرنوشت جدش حسین دچار شود که گفتند حسین مگر نماز می‌خواند

    • ناشناس

      بی وجدان دست بردار از این تشبیهات.
      قرآن رو از مردم گرفتید با رفتارهای ریاکارانه و منافقانه. امام حسین رو دیگه نگیرید.

    • راشدی

      با وجدان برو پی کارت از کی پول میگیری کامنت میزاری شرف خوب چیزیه

    • ناشناس

      با وجدان ناشناس ... منافقین جدید با ادعای دفاع از امام حسین و قرآن و دین همه را به بی دینی محکوم می کنند بهتره چهره نفاق را کنار بزنی و با چماق دین همچون سپاه عمر سعد به مردم تهمت نزن

  • ناشناس پاسخ

    این حوادث و خیلی خیلی بدترش در شبکه ریلی آمریکا , کانادا و کشورهای اروپایی اتفاق می افته کافیست اخبار سوانح ریلی این کشورها را دنبال کنید و آمار سوانح ریلی این ها را در سال بررسی کنید کشورهایی که اتفاقا بالاترین استانداردها و بهترین زیرساخت ها و ناوگان را دارند بالاخره گفته اند که بخش ریلی و هوایی به نسبت , تعداد حوادث کمتری به مثلا بخش جاده ایی داره نگفته اند که کلا حادثه ایی در بخش ریلی و هوایی اتفاق نمی افته ما در این کشور پهناور , حدودا 15 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم که خیلی زود به 20 هزار کیلومتر خواهد رسید نسبت وسعت کشور و طول شبکه ریلی را هم باید در معادله بیارید البته که باید استانداردها را ارتقا بدهیم شبکه ریلی را مناسب سازی و ناوگان را به کمیت و کیفیت بهتری تامین کنیم اما خوب تخریب سیاسی حزبی در چنین متن هایی موج می زند .

    • کارشناس ریلی

      آقای ناشناس
      میشه لطف کنید آماری را ارئه کنید مثلا در آمریکا با 350 هزار کیلومتر خط چند تا سانحه این شکلی داریم ویا در کانادا با 90 هزار کیلومتر خط ویا در روسیه با بیش از 250 هزار کیلومتر خط و آنگاه مقایه کنید با ایران با حدود 15 هزار کیلومتر خط یعنی کمتر از 10 درصد این کشور ها
      کلی صحبت می کنید ونتیجه هم می گیرید نوع ریاست دوستتان بر راه آهن هم متاسفانه در همه شقوق همین طور است بی دلیل و بر اساس صحبت های هوایی اما دقت کنید سانحه خرید ریل وساخت راه آهن سریع و خرید لکو موتیو نیست که بگید و باهاش عکس بگیرید سانحه جان مردم است.

    • ناشناس

      حاجی ترکیبی می زنی؟!
      یه وقت پرت و پلا نباشه این مقایسه های این شکلی که می کنی!
      روسیه 100 برابر ما بار ریلی می بره (دقت کن: 100 برابر) و اندازه ما هم سانحه نداره. اینا رو باید با شاخص های ریاضی دقیقش بگی . برو یه بار دیگه درس بخون.

    • ناشناس

      اگر شما که به خود کارشناس ریلی می گید از اخبار ریلی دنیا بی خبر باشید که این خیلی بده در آمریکا به شکل میانگین , سالی 1700 سانحه ریلی داریم که بعضیش اونقدر وحشتناک و فاجعس که اگر در ایران اتفاق بیفته شماها از صفر تا صد این مملکت را می کوبید اما چون در آمریکا اتفاق افتاده چیزی نیست فراموشی هم می گیرید ! تازه از نسبت و ریاضی هم حرف می زنید ! به عنوان مثال :
      1 . حادثه ریلی در فلسطین اوهایو : خارج شدن 38 واگن از خط که 11 واگن حامل ماده خطرناک وینیل کلراید بوده سر تصاعد دود سرطان زا و کشندش مجبور شدن کل منطقه را تا ده ها کیلومتر تخلیه کنند هنوز هم قابل زیست نیست 5000 نفر در این منطقه زندگی می کردند , بارنامه جعلی و تمام سیستم نظارتی ایراد داشته .
      2 . خارج شدن یک قطار باری از ریل در مناتی فلوریدا حاوی 30 هزار گالن پروپان
      3 . انفجار قطار فراری در شهر لاک-مگانتیک رخ داد که طی آن ۴۷ نفر کشته شدند
      4 . فوریه ۲۰۲۰ نیز یک قطار نفت خام در خارج از شهر گورنزی از ریل خارج و منفجر شد
      5 . یک هفته بعد از مورد 4 , آتش سوزی قطاری دیگر در کنتاکی حامل اتانول
      6 . خارج شدن 8 قطار با بار خطرناک طی 5 سال فقط در منطقه پیتسبورگ با خطر درگیر کردن چند 10 هزار نفر
      7 . خارج شدن قطار باری حاوی ماده شیمیایی خطرناک نیترات آمونیوم در سیبلی آیووا با شعاع تخلیه 8 کیلومتر , 47 واگن از ریل خارج شد
      8 . خارج شدن قطار در یونیون پاسفیک مینه سوتا با مواد شیمیایی خطرناک
      9 . خارج شدن قطار در ایلینوی با مواد شیمیایی خطرناک
      10 . خارج شدن 31 واگن از قطاری با 70 واگن در داکوتای شمالی حامل مواد نفتی
      11 . خارج شدن قطار باری در نورفلوک جنوبی که ده ها واگن پر از مواد شیمیایی خطرناک حمل می کرد
      و ...
      درواقع اونقدر این حوادث در آمریکا زیاد است که همه چیز را زیر سوال برده حتی داشتیم که تو یک هفته , 3 فاجعه بزرگ و ملی در بخش ریلی داشتند که هر کدام می توانسته چند هزار نفر را از بین ببرد اما خوب آمریکاست و شما عاشق آمریکا و خوب , عاشق که عیب معشوق نمی بیند !
      این حوادث در کانادا و اروپا هم یک لیست بلندبالاست اما در آن کشورها اتفاق بیفتد قابل پرداختن نیست و فراموشی مد می شود در ایران اما دو تا واگن از ریل خارج بشن خوراک آماده می شود برای حمله سراسری به صفر تا صد کشور و همه چیز , شماها کارشناس ریلی و عمران نیستید شماها ماستمال فجایع در غرب و تخریب چی های داخلی هستید که به هر اتفاق بد , ضریب 1000 می دین .

    • ناشناس

      خطاب به کارشناس ریلی:

      چی میگی با خودت؟ آمریکا 300000 کیلومتر خط داره؟؟ اسمتم گذاشتی کارشناس ریلی؟

      بیزحمت هم اسمتو عوض کن هم ساقیتو!

  • ناشناس پاسخ

    در اینکه برخی از این سوانح ریشه در گذشته دارد سخن درستی است می خواهد گذشته هر کسی بوده باشد

    اما در اینکه مدیریت فعلی در ادامه دار شدن و تعداد و شدت حوادث موثر است هم صحبت منطقی است
    و بدتر دو گروه هستند که کورکورانه طرفداری می کنند و یا غیر منصفانه نقد و سیاه نمایی می کنند
    اما چاره
    اتخاذ رفتار صادقانه و عاقلانه مدیران راه آهن ، به خصوص مدیر عامل .
    متاسفانه ایشان تاکنون به جز برگزاری جلساتی که خود متکلم وحده است و گرفتن عکس و فیلم های نمایشی کار جدی صورت نمی دهد .
    پس از حدود دو سال از مدیر عاملی راه آهن، اندک مصوبات ضعیف و ناقصی را با فشار بازرسی کل کشور در موضوع خانه های سازمانی راه آهن انجام داد در حالیکه باید در ماه اول ورود این اقدامات را انجام می داد .
    علی ای حال ، فارغ از هر زنده باد مرده بادی ، باید موضوع کاهش جدی سوانح به صورت واقعی و نه نمایشی و رکوردی در دستور کار تا حصول نتیجه قرار بگیرد و الا همه ضرر خواهند کرد .

  • اکبر پاسخ

    جناب مدیر عامل اعلام کرد که در زمینه کاهش سوانح رکورد زده بعدش این جوری سانحه پشت سانحه داره می ده
    آقای راشدی جناب امیر علی و اعلایی و ... فیتله طرفداری هاتون رو به صلاح هست پایین بکشید اگر میعاد جانتان را واقعا دوست دارید

    • ناشناس

      دو کلمه هم از اکبر!!! :))

  • ناشناس پاسخ

    جلسه بین مدیراش گذاشته و گفته اولویت اول راه آهن ایمنی است
    اولویت اول عکس و فیلم گرفتن و حرافی است

  • ناشناس پاسخ

    سانحه نمک ریلی

    • ناشناس

      شما هم بینمک ریلی!!

  • علی پاسخ

    با درود
    سانحه جدی و نیمه جدی و غیر جدی
    نخستین طبقه بندی جدید سانحه در عالم است
    غلط نگارشی آدم نمی کشد اخوی!
    ولی وقتی ضربه ی قطار چندین تنی در کسری از ثانیه حواله ی تن و بدن ناز پرورده ات شود
    آنوقت می دانی یعنی چه
    مشتی نان به نرخ روز خور
    که هیچ فهم و درکی از سانحه ندارند
    اینجا می آیند و نظرات دیگران را که دلسوز این سیستم ویران اند را ارزیابی می کنند و نظریه صادر می کنند! راشدی و امیرعلی و آن 11youth ناشناس که از ۱۰ گذشته رنکینگ سازمانی اش
    قطع دست و پا؟
    که نقص عضو منجر به نابودی نیست !!! نیمه جدی است
    آیا دوزار اضافه کار حرام و یک پست و ردیف که پس از رفتن صالحی از شما گرفته خواهد شد و به صاحبان حق داده می شود
    ارزش اینهمه کلاشی را دارد؟
    خجالت بکشید از خانواده ی منجزی و دیگر مصدومان و معلول شدگان سوانح حاصل از بی لیاقتی امثال شما و مدیران تان

    • امیرعلی

      خدا شفات بده علی آقا!!

  • سعید کاظمی پاسخ

    حالاحالاه تین نیوز بعنوان یکی از کاسبین سانحه با اینجور عکسها کار داره!
    ای کاش لااقل رسانه باهنری داشتیم!

  • ناشناس پاسخ

    آقای صالحی از وقتی اومده راه آهن بدبخت کرد راه آهن رو