| کد خبر: 263081 |

تکمیل اتصال ریلی چابهار - زاهدان تا ۱۸ماه آینده

مدیرعامل راه آهن ایران طی سخنانی بر اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار تاکید کرده و اتصال ریلی به امیرآباد را از اولویت های مهم راه آهن ایران دانست.

تین نیوز

مدیرعامل راه آهن ایران طی سخنانی بر اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار تاکید کرده و اتصال ریلی به امیرآباد را از اولویت های مهم راه آهن ایران دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، سی و دومین اجلاس شورای هماهنگی بین المللی حمل و نقل سراسری اروپا - آسیا (CCTT) باحضور مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و روسای بیش از ۷۰ راه آهن و شرکت حمل و نقلی منطقه اوراسیا در مسکو برگزار شد.

در جریان برگزاری این نشست که سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی در آن حضور داشت، به روند اتصال ریلی سه منطقه آسیا، اوراسیا و اروپا پرداخته شد و به ویژه پتانسیل های کریدور شمال - جنوب مورد بررسی قرار گرفت.

صالحی در جریان سخنرانی خود، با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در تسهیل روند حمل و نقل میان شمال و جنوب تاکید کرد: با در نظر گرفتن تجارت رو به رشد بین کشورهای منطقه و افزایش تقاضا برای حمل کالا از طریق راه آهن، و با توجه به این حقیقت که خاک ایران کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آب های بین المللی و اروپا و مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، توسعه و فعال سازی کریدورهای بین المللی ریلی فوق که از ایران می گذرند از اولویتهای اصلی راه آهن ج.ا.ایران می باشد.

وی همچنین با اشاره به حلقه مفقوده رشت - آستارا و اهمیت آن در روند تکمیل کریدور شمال - جنوب گفت: ساخت خط ریلی رشت-آستارا بطول ۱۶۴ کیلومتر در راستای تکمیل حلقه مفقوده کریدور بین المللی شمال-جنوب یکی از پروژه های زیربنایی مهم کشور است که با مشارکت کشور روسیه ساخته می شود و احداث و بهره برداری این مسیر ریلی، فصل نوینی را برای همه بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین در منطقه خواهد گشود. زمان لازم برای اتمام آن چهار سال پیش بینی می شود.

اتصالی ایران به اروپا از طریق مسیر جدید چشمه ثریا

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص اتصال ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه، تاسیس مسیر جدید میان دو کشور را از اولویت های راه آهن ایران دانسته و گفت: اتصال جدید مسیر ریلی ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه در کارس پروژه زیربنایی دیگری است که هدف آن بالابردن افزایش میزان ترافیک ریلی از ایران به ترکیه و نیز ایران به اروپا از طریق ترکیه با توجه به محدودیتهای موجود در دریاچه وان می باشد.

فعالسازیی شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب با اتصال چابهار به اینچه برون

صالحی در بخش دیگری از سخنرانی خود به اهمیت اتصال بندر استراتژیک چابهار به مرز اینچه برون در بخش شرقی دریای خزر اشاره کرده و افزود: خط راه آهن چابهار- زاهدان-مشهد که عبارت از پروژه عظیم اتصال بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان به شبکه ریلی کشور در شهر زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر یکی از پروژه های های راهبردی و ملی ایران می باشد که ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در ادامه آن اتصال ریلی تا شهر مشهد بطول حدود ۹۱۰ کیلومتر برای دسترسی به مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان و اتصال بار افغانستان و کشورهای آسیای میانه به هند از طرق این خط در اولویت می باشد.

وی همچنین تاریخ تخمینی تکمیل خط چابهار - زاهدان را ظرف مدت ۱۸ ماه آینده اعلام کرده و تاکید کرد که قطعه خط خاش - زاهدان هم اکنون راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

صالحی در خصوص تاسیس مرکز جامع لجستیک مرز اینچه برون و اهمیت آن برای تسهیل ترانزیت ریلی با روسیه و دیگر کشورهای منطقه CIS گفت: نظر به اینکه سیر بارهای بین المللی از/به کشورهای روسیه و قزاقستان در مسیر عبوری از مرز ریلی اینچه برون با کشور ترکمنستان در شمال کشور، کاهش مسافت قابل توجهی را به همراه دارد لذا طرح توسعه مرکز لجستیک اینچه برون نیز بعنوان یکی از طرحهای اولویت دار ما می باشد که تخصیص اراضی جهت توسعه مرکز لجستیکی اینچه برون انجام پذیرفته و مطالعات طرح جامع این مرکز نیز در دست انجام است و پیش بینی می شود احداث این مرکز لجستیکی تا پایان ۲۰۲۷ بطول انجامد.

وی افزود: اخیرا راه آهن ایران و راه آهن روسیه در زمینه تبادل الکترونیکی داده ها در حمل و نقل بین المللی و نیز رهگیری واگنها با یکدیگر همکاری می کنند؛ جلسات کارشناسی در این حوزه ادامه دارد و در نظر است یادداشت تفاهمی بزودی در این خصوص بین دو راه آهن امضا گردد.

اتصال به بنادر شمال و جنوب، اولویت راه آهن ایران

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بنادر استراتژیک ایران در شمال و جنوب تاکید کرد: با توجه به اینکه بندر شهید رجایی (بندر عباس) در جنوب ایران اصلی ترین مقصد بارهای ترانزیتی ریلی در کشور می باشد و این بندر به شبکه ریلی متصل می باشد برنامه هایی برای افزایش امکانات تخلیه و بارگیری در این بندر بمنظور افزایش زمان تخلیه و بارگیری در دست اجرا می باشد. در حال حاضر امکانات تخلیه و بارگیری بیش از ۲۵۰ واگن در روز در این بندر وجود دارد.

صالحی گفت: اتصال مسیر ریلی رشت به بندر کاسپین در حاشیه دریای خزر نیز در دست ساخت می باشد و این پروژه در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. همچنین با توجه به اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به بندر امیر آباد در حاشیه دریای خزر و امکان حمل کالاها از این بندر شمالی به بندر عباس در جنوب کشور، امکان حمل کالاها بصورت ترکیبی از این بندر وجود دارد و اسکله رو رو بندر امیر آباد نیز در مراحل پایانی ساخت می باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 2

    خسته نباشد و خداقوت

  • ناشناس 3 2

    خدا پشت و پناهتان