| کد خبر: 256773 |

◄ امضای توافق نامه میان راه آهن و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت

موافقت نامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن، با حضور مدیران عامل راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید به امضا رسید.

تین نیوز

موافقت نامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن، با حضور مدیران عامل راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید به امضا رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، موافقت نامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن، با حضور مدیران عامل راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید به امضا رسید که با اجرای این موافقت نامه، جهش بی سابقه در حمل و نقل ریلی کشور رخ خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن، با اجرای این موافقت نامه تا سال ۱۴۰۵ تا سقف ۷۵۰۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاران صنعت حمل نقل ریلی در حوزه های مختلف ناوگان و زیرساخت تخصیص داده خواهد شد.

تامین ناوگان ریلی در حوزه های لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری ، تقویت حمل و نقل باری در حوزه های توسعه ترمینال ها و پایانه های باری، تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری و احداث مراکز لجستیک ریلی ، تامین، تدارک و تعمیرات در حوزه های بازسازی واگن مسافری و بازسازی لکوموتیو، توسعه زیربنا در حوزه های احداث خطوط دوم و گلوگاهی، احداث خطوط فرعی و آنتنی و توسعه سیستم های علائم و ارتباطات و بازگشایی ایستگاه از جمله وارد مشمول این تفاهمنامه است.

همچنین مدرن سازی راه آهن در حوزه های برقی سازی خطوط و احداث خطوط پرسرعت، توسعه خدمات مسافری در حوزه های توسعه قطارهای گردشگری و توسعه خدمات به مسافران، توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین در حوزه های هوشمند سازی راه آهن، تامین تجهیزات پایش ناوگان، طراحی، ساخت و اجرای سیستم یکپارچه کنترل سرپرستی و جمع آوری داده، جذابیت ها و مشوق های سرمایه گذاری با کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه ریل در دستور کار قرار خواهند گرفت که از مزایای اجرای این موافقت نامه برخوردار خواهند شد.

زمینه سازی برای جهش صنعت حمل ونقل ریلی

به گزارش ایسنا،  با اجرای این موافقت نامه، صرفه جویی حاصل به ازای حمل هر تن – کیلومتر بار ۱.۳ سنت معادل یارانه ۳۵ سی سی نفت گاز نسبت به مازاد عملکرد سال مبنا یعنی ۱۳۹۲ و به ازای حمل هر نفر-کیلومتر ۰.۷۳ سنت معادل یارانه ۲۰ سی سی نفت گاز نسبت به مازاد عملکرد مبنای محاسباتی برای پروژه های سرمایه گذاری جدید بخش غیر دولتی که به بهره برداری می رسند تعلق خواهد گرفت.

حوزه حمل ونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقام های کشور قرار گرفته است

میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران- در آئین امضای موافقت نامه توسعه ریلی بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوزه حمل ونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقام های کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این توافق نامه به رشد تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت های ریلی منجر می شود و امیدوارم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل ونقل ریلی باشد.

وی با بیان اینکه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اولویت توسعه ناوگان ریلی تأکید شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حمل ونقل ریلی اختصاص می یافت.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه بر این اساس باید ۷۷۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا می کرد، افزود: امیدواریم با حمایت رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نفت و راه وشهرسازی در دولت سیزدهم این سرمایه گذاری محقق شود.

صالحی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به صراحت برای صرفه جویی مصرف سوخت تأکید دارد، ادامه داد: حمل ونقل ریلی، حمل ونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است، اما در سال های پیش اولویت به جاده داده شده بود که پرمخاطره است و کشته های تصادفات جاده ای بسیار بالا است. کاهش مصرف سوخت از موضوع های مهم است و اگر بتوانیم حمل ونقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از موضوع های مهم، بحث ترانزیت است که در اسناد بالادستی آمده و مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است. مسیر سرخس تا بندرعباس ۱۶۱۰ کیلومتر است که به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود هفت لیتر گازوئیل مصرف می شود، در حالی که در حوزه جاده اگر همین بار جابه جا شود، درآمد همان ۴۰ دلار است، اما سوختی که مصرف می شود به ازای هر تن در جاده ۶۰ لیتر برآورد می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی 15 8

    باسلام
    قطعا نوشتن چنین تفاهنامه هائی در صورتی که نقشه راه برای انجام داشته باشد مفید است اما اگر مدیر عامل جوان نگاهی به گذشته داشته باشند متوجه می شوند که ار این نوع تفاهنامه ها در بیست سال گذشته به وفور با عنواوین مختلف نوشته وامضا شد وتنها تفاوت آنها با حال این بود که مانند ایشان رسانه ای نشد واینقدر تبلیغ الکی روی آن انجام نشد که تمام شبکه های اجتماعی و رسانه ها وحتی شبکه تلویزیونی را پر کنند ای کاش شما اول یک کار اجرائی مفید با این تفاهمنامه انجام می دادید بعد اینقدر تبلیغ می کردید
    روشهای اجرائی کار را بهتر است ابلاغ کنید تا بخش خصوصی بداند چه باید بکند وامیدواریم اونقدر سخت نگیرید که بخش خصوصی عطایش را به لقایش ببخشد
    اگر به گذشته برگردید تنها در دوره مدیر عاملی مرحوم دکتر دادمان راه آهن توانست از محل سوخت منابعی را به راه اهن تزریق کند و همچنین در دوره اقای سعید نژاد وبعد از آن تنها مدیران عامل فقط حرف زدند وتفاهم نامه امضا کردند
    جناب آقای دکتر صالحی قطعا همه بابت این کار از شما ممنون هستند البته پس از اجرائی کردن آن اما سوال اینست شما برای شرایط حال راه آهن چه کرده اید این تفاهم نامه انقلاب برای توسعه راه اهن است که انشالله باشد شما یرای حال راه آهن چه طرح وبرنامه ای دارید شما برای بیش از 5000 میلیار تومان بدهی راه اهن(فارغ از اینکه چه کسی آنرا ایجاد کرده است) به گفته البته خودتان به پیمانکاران چه برنامه ای دارید آیا تاکنون بایت این مورد به سازمان برنالمه یا مجلس رجوع کرده اید شما برای پرداخت به موقع حقوق پرسنل خوتان والبته پرداخت حقوق مکفی به پرسنل خود برنامه ای دارید خود می دانید که سطح حقوق کارکنان راه آهن در حال حاضر از آموزش وپرورش هم کمتر است
    واقعا شما برای نگهداشت شرایط موجود راه آهن در بخش خط ،ناوگان ،ساختمان وتاسیسات، ارتباطات وعلائم واز همه مهمتر ایمنی آیا برنامه ای دارید
    شما برای بکار گیری مدیران خوب ومجرب وبا علاقه .وتعهد در راه آهن برنامه ای دارید ؟
    شما وظایف اصلی خود را فراموش گرده اید وبه مسائلی که تنها برای حفظ موقعیت خود است چسبیده اید
    چرا شما یک مناظره تلویزیونی با کارشناسان حوزه ریلی نمی گذارید تا به سوالات ودرخواست های ایشان پاسخ دهید شخصا وبذدون منتقد تشریف می برید تلویزیون واز خود تعریف می کنید این را همه بلد هستند
    شما حتی طاقت یک انتقاد که هیچ یک سوال کوچک را ندارید واگر کسی این کار را بکند مانند یک کودک فقط می خواهید ریشه طرف را بخشکانید که چرا به شما به اصطلاح نخبه کشور انتقاد وارد کرده
    برادر من شما ظرفیت پستی که اشغال کردید را ندارید و لذا شرعا حرام است بر این پست بمانید
    متاسفانه اعضا هیئت مدیره شما ومعاونین شما هم همین شرایط را دارند هیچ کدام در سطح جایگاه خود نیستند واین نابودی برای صنعت ریلی کشور را به بار می آورد
    اصلا شما میدانید که پرسنل زحمت کش راهخ آهن چه در صف وچه در ستاد چگونه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و می دانید این حجم بی توجهی به ایشان می تواندچه عواقب جبران ناپذیری داشته باشد
    شما هیچ نمی دانید برادر وتنها برای مردم ودولتی که خود هم سر درگم است نمایش می دهید واین از برکات نخبه بودن شمت است.
    البه من خوب می دانم اگر این نظر انتشار یابد اطرافیان سینه چاک شما که با مدرک های جعلی وبدون سابقه در راه آهن به لطف شما پست گرفته اند مجددا ظاهر خواند شد وبجای بحث منطقی بنده را به باد انتقاد های بی دلیل خود قرار خواهند داد و شما را فرشته نجات راه آهن منعرفی میکنند اما برادر من اگر شما معتقد هستند که به ظاهر هستید خود می دانید که از مدیریت بر صنعت ریلی چیزی نمی دانید.

    • ناشناس 0 0

      از قدیم گفتند جناب مدیر عامل محترم و البته نوخبه :
      دو صد گفته چون نیم کردار نیست
      از روش صد بار بنویس
      تا در عمل بتونی بگی همین کار رو کردی
      آدم ترسو

  • علی مصفا 4 4

    سلام لطفا تکلیف 7500 میلیارد دلار یا 7700میلیارد تومان را روشن کنید

  • کارمند راه آهن 4 0

    باسلام
    اگر فرض کنیم که تمام موارد گفته شده توسط آقای مدیر عامل صحیح و اصلا این پولها آماده کار هم باشند با توجه به شناختی که از اعضای هیئت مدیره فعلی ومعاونین ومدیران کل فعلی راه آهن داریم نه اراده ای برای عملیاتی کردن تفاهمنامه موجود است و نه ظرفیتی برای عملیاتی کرده و هدایت این کار موجود است کافی است به تحصیلات و تجربه دوستان در همین سایت راه اهن سر بزنید خودتان موضوع را متوجه میشوید. کلا تحصیلات و سوابق همه دوستان نوعی "بدون شرح "را در افکار ما متبلور میکند
    مدیرعامل جوان هم خود تنها به دنبال پرش به سوی درجات بالاتر است با این تفاهنمامه ها تا به فکر راه آهن و قشر زحمتکش راه آهنی

  • فرهاد 6 0

    با سلام
    این تفاهم نامه مربوط به سال 1393-1394 است که از ان موقع تاکنون تقریبا 120 میلیارد تومان از این محل پول به شرکتها پرداخت شده است.یعنی تقریبا هیچ انهم به شرکتهای تابعه و دوست. اینکه دوباره این تفاهم نامه قبلی را جشن میگیرند جای تعجب دارد.در این سالها شرکتها برای دریافت این یارانه تلاش کرده اند اما هیچ نتیجه خاصی در بر نداشته است.
    فکر کنم فقط بحث شواف است.
    راه اهن شرایط بسیار بدی دارد.روز به روز ورشکسته تر و عقب افتاده تر.وقتی در یک صنعت کاملا تخصصی یک فرد بی تجربه و نابلد را در این سطح قرار میدهند خروجی ان همین میشود.افت بار در 2 سال اخیر .کاهش اماده بکاریها .قیمت گذاریهای دستوری بدون مشورت و غیره.
    البته بخشی از این ناشی از شرایط تحریم است. در سالیان قبل از تحریم فاینانس و ریفاینانس بود.اقتصاد پروژه ها با این ابزارها تامین میشد.وقتی شما کالایی را با 15% ارزش وارد میکردید از درامد ان اقساطش را پرداخت میکرید.الان پول را باید 100% بدهید تا کالا بیاید.

  • مدیر عامل نوخبهههههه 5 0

    دوستان نگران نباشند زنگ حساب مدیرعامل محترم نوخیه ، داره شروع میشه
    صداقت نباشه
    کاری انجام نمیشه

  • علی مصفا 0 0

    عدد 7500 میلیارد دلار( دلار) را دقت بفرمایید.

    ((به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن، با اجرای این موافقت نامه تا سال ۱۴۰۵ تا سقف ۷۵۰۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاران صنعت حمل نقل ریلی در حوزه های مختلف ناوگان و زیرساخت تخصیص داده خواهد شد.))