| کد خبر: 236610 |

با تصویب شورای اقتصاد؛

تهران از راه آهن سریع السیر حذف شد

شورای اقتصاد زمان بندی بازپرداخت فاینانس ۱۵.۳ میلیارد یوآنی ساخت راه آهن سریع السیر قم-اصفهان را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

تین نیوز

شورای اقتصاد زمان بندی بازپرداخت فاینانس ۱۵.۳ میلیارد یوآنی ساخت راه آهن سریع السیر قم-اصفهان را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد، مصوبه این شورا در خصوص راه آهن سریع السیر قم-اصفهان را با استفاده از فاینانس ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآنی چین به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، در ال سی مربوطه از سال ۱۳۹۵ تا کنون چینی‌ها ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۵۷ یوآن واریز کرده‌اند؛ قرار است تا سال ۱۴۰۳ نیز مجموع واریزی چینی‌ها در این ال سی، به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو برسد.

بازپرداخت این فاینانس (تسهیلات خارجی) تا سال ۱۴۰۸ ادامه داشته و به طرف چینی ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون یوآن برگشت داده می‌شود.

شورای اقتصاد بازگشایی هر گونه ال سی جدید را منوط به تصویب این شورا کرده است.

گفتنی است دو هفته قبل در گزارشی (گزارش مربوطه را از اینجا بخوانید) در ۲۰ مهر ماه امسال از وضعیت مبهم راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان خبر داده بود.

تهران از راه آهن سریع السیر حذف شد/ فقط قم-اصفهان احداث می شود

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    تهران ۲۰ میلیون مسافر داره با استان البرز ، احیانا قم به اصفهان فقط چقدر مسافر داره😁


    بدون تهران این خط راه اهن بدون مسافر و تعطیل میشه . مترو اصفهان و مشهد ببینید اینها روزی چند ده هزار مسافر دارند درحالیکه مترو تهران رکورد ۴ میلیون مسافر در یک روز داشته است.

    بدون پشتیبانی سیاسی پایتخت این طرح به فراموشی خواهد رفت . چون با جمعیت زیاد و ۳۰ نماینده مجلس و ارگان های قدرتمند ، وزنه سنگین دارند ، بدون پشتیبانی تهران ، این طرح مطمئن باشید ده ها سال طول خواهد کشید تمام بشود.
    رغبت پیگیری این طرح هم پایین خواهد امد.

  • ناشناس 1 0

    قبلا مجله دانشجويي دانشكده مهندسي راه آهن اين طرح را به تفصيل توضيح داده كه اين طرح دچار مشكلات متعدد و اساسي فني قراردادي مالي حقوقي و قانوني شده و جا دارد تين نيوز وضعيت اين طرح را با استفاده از نظرات خبرگان بررسي كند تا روشهاي مناسب براي ادامه آن يا احيانا كاهش خسارات ناشي از تعطيل كردن آن بحث و بررسي شود.

    • ناشناس 0 1

      نه راه پس هست نه راه پیش داریم


      اگر خط اهن اصلاح بشه باید از شهر پرجمعیت کاشان بگذره که هم گردشگر پذیر هست و تاریخی بخاطر قمصر و نیاسر ، خب هزینه پول خط ساخت جدید میخواد !

      مشکل اصلی دعواهای سیاسی محلی داخل استان اصفهان هست که متاسفانه دولت هم وارد این درگیری ها شد انهم بگذریم بدلیل لابی مدیران اصفهانی و... نباید حکمرانی ملی اجازه اینکار میداد

      ، مرکز نشینان اصفهان برای اینکه استان شدن کاشان به عنوان مرکز اصفهان شمالی بگیرند مسیر خط با لابی عوض کردند که خط اهن سریع السیر مسیر جدید بخاطر تسویه حساب های محلی ، بی ثمر شد چون هم دورتر شد! از منطقه حفاظت شده محیط زیست میگذره!! مسیر کوهستانی تره خرج ان بیشتر و تراکم جمعیت کمتر هست !

      الان چند هزار میلیارد تومان هم پول خرج شده تعطیل شه پول هدر میره اما افتتاح ان هیچ راندمان مثبتی نداره ، مسیر بهتر و پرجمعیت تر و معادن و گردشگر پذیر تر جایگزین کنیم خب هزینه از دوباره هست اما مسیر توجیه اقتصادی بالاتری داره

      بخاطر همین نه راه پس داریم نه پیش ، تعطیلی ان هزینه هست ، ادامه این مسیر اشتباه خط سریع السیر اصفهان از دلیجان هم هزینه و خسارت زاست.


      مشکل خط اهن در دعواهای سیاسی محلی هست که اصفهانی ها میخواهند کاشانی ها تضعیف کنند که فکر استان شدن نکنند از دایره انها خارج نشوند این عجله که هم میبینید راه اهن سریع السیر قم اصفهان سریعتر ساختند از مسیر راه اهن تهران قم یکی از انگیزه ها همین بوده است! میخواستند توی عمل انجام سده بگذارند.


      تنها بازنده منافع ملی هست که بخاطر دعواهای محلی سیاسی خسارت هزاران میلیاردی داده ، بهمین دلیل گاهی حکمرانی سنگاپوری کارامد تر از دیپلماسی محلی هست.


      نخبگان کاری نمیتوانند به انصورت بکنند ، سنگی هست که داخل چاه افتاده هزار تا عاقل در دراوردنش ماندند . بهر حال هر انتخابی مستلزم هزینه بالایی هست.


      اما من نظر شخصی ام میگویم ، تشکیل شورای مصالحه محلی و ریش سفیدی و ساخت خط اهن سریع السیر از مسیر شهرهای پرجمعیت تر مابین تهران قم کاشان اصفهان بهتر است . از لحاظ محیط زیستی این مسیر قدیمی خسارت کمتری دارد تا مناطق حفاظت شده عبور کند

      در نهایت کارشناسان متخصص سازمان برنامه بودجه و وزارت راه شهرسازی بدون اغراض محلی و سیاسی ، الویت منافع ملی میتوانند این مشکل ارزیابی کنند

  • ناشناس 1 0

    این طرح یک مشکل دیگر ان مبهم بودن ان هست بطور کل شفاف نیست . همینطور تضاد تبلیغات اولیه ان با واقعیت پروژه اجرا شده امروزی هست


    جز عجیب بودن حذف مسیر تهران تا قم . عجله زیاد برای ساخت مسیر قم اصفهان ، سرعت نهایی قطار سریع السیر طرح هست در ابتدا زمان وزارت آخوندی سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت تعیین و اعلام شد یکسال بعد ۳۲۰ ، چند ماه بعد ۳۰۰ ، چند ماه دیگر به ۲۷۰ و ۲۵۰ تقلیل یافت یعنی طی چند سال سرعت قطار سریع السیر مدام در عنوان های مسئولین تقلیل یافت . احتمالا تا زمان افتتاح به ۱۶۰ میرسد.!!!!! چون اکثر این سرعت ها روی کاغذ و تئوری هستند در عمل و تجربه ثابت شده، فاصله گفته ها تا واقعیات زیاد هست !!!. مثل قطار کرمانشاه مسئولین سرعت ان ۱۲۰ تا ۱۶۰ اعلام میکردند در حالیکه اوایل با سرعت ۳۰ تا میرفت!! همین الان اتوبوس مسیر تهران کرمانشاه ۶ ساعته میرود ، قطار ۱۰.۵ ساعته ، این شهر بزرگ کلا دو قطار مسافربری به تهران دارد چون استقبال نشد خودش فاجعه هست

    این طرح قطار سریع السیر تهران اصفهان از ان طرح های بسیار پرحاشیه هست . این پنهانکاری ها ، عجله ها ، حذف مسیر ها ، حساسیت های بیشتری برانگیخته است که نحوه تصویب طرح چه مسیری رفته است ؟ یعنی تابحال مسئولین با دلایل و مدارک روشن جوابگو و پاسخ ندادند .



    چیزی که بی سرو صدا حذف شد ذکر نشد یک پای پروژه قرار بود ایستگاه قطار سریع السیر تهران هم در مکان یابی مجزا و مرکز شهر که به انواع حمل و نقل مترو ، اتوبوس بی ارتی و تاکسی مرتبط باشه ساخته بشه یادمان هست اقای اخوندی مدام شعار حمل و نقل door to door میگفتند در نهایت ایستگاه مخصوص قطار سریع السیر تهران هم حذف شد
    همان زمان کارشناسان اعلام کردند این ایستگاه قدیمی ظرفیت پوشش جمعیت بالا ندارد .

    حتی بحث بود که خط مترو اکسپرس تهران ساخته بشه مورد استفاده مشترک مترو و راه اهن باشد . صحبت از این بود پاریس لندن نیویورک توکیو چند ایستگاه راه اهن دارند تهران هم باید چند ایستگاه مرکز غرب شمال شرق داشته باشد


    خلاصه چیزهایی که انزمان اوایل میگفتتد با چیزی که الان توی عمل اجرا شد از زمین تا اسمان فاصله زیادی داره. جذابیت ان بسیار کاهش یافته است.

  • ناشناس 1 0

    کشور پهناور ما به راه آهن سریع السیر نیاز دارد مخصوصا که تحریم هوایی هم هست اما احداث این راه آهن هم اقتصاد قوی پشتش لازم دارد که نداریم هم اینکه کشور کسری بودجه دارد بودجه بخش عمران ناچیز است و پروژه های مهم ریلی دیگر مثل رشت آستارا , رشت انزلی , خرمشهر بصره , چابهار زاهدان بیرجند مشهد , بوشهر شیراز , اصفهان شهرکرد اهواز و کرمانشاه خسروی داریم که احداث خود این طرح ها هم خدمت بزرگ به مردم و محرومیت زداییست هم کاری بزرگ برای اقتصاد کشور , جداشدن از اقتصاد نفتی و متنوع سازی اقتصاد با ترانزیت , تقابل با تحریم ها از طریق موقعیت استراتژیک مان و تاثیرگذاری مثبت برآرای جهانی هستش راحت بگم راه آهن سریع السیر در ایران صرفا یک شوئه و اگر اجرا بشه به مشکل می خوره منابع کشور را را هم هدر می ده مردم هم دلسرد می شن ما باید تا زمان رسیدن به 24 25 هزار کیلومتر خط ریلی معمولی کلا فکر احداث خط سریع السیر را هم از ذهن مان دور کنیم رسیدیم به این عدد تا کشور به حدود استاندارد ریلی برسد پرونده احداثی های فعلی را بستیم بعد بیشتر بودجه ریلی و اگر منابع خارجی هست و تمرکز را روی بحث ریل پرسرعت ببریم که آن هم باید اولا به الویت باشد که قطعا تهران مشهد الویت 1 است و دوما باز نباید کلی ابرپروژه با هم و همزمان کلنگ بزنیم سریع السیر تهران مشهد راه افتاد بعد برویم سراغ تهران اصفهان شیراز بوشهر بعد اصفهان اهواز بعد اصفهان زاهدان چابهار بعد تهران تبریز . باید به این شکل حرکت کنیم همین ریل معمولی ما اگر به عراق برسد (خرمشهر بصره , کرمانشاه خسروی به سمت بغداد و سنندج مریوان باشماق و وارد شدن به سلیمانیه) یک قدم بسیار بزرگ برای رسیدن به سود خالص 20 میلیارد دلاری بازار عراق برداشتیم و همچنین نصف راه برای اتصال زمینی به مدیترانه را هم رفتیم که آن هم به اقتصاد و زور سیاسی نظامی و چانه زنی ایران قدرت زیادی می دهد یا همین ریل رشت آستارا که کمک بزرگی به اقتصاد ما و رشد کشور خواهد کرد و البته با رقیب کانال سوئز شدن و دادن یک طرح و مسیر ترانزیتی جهانی ارزان تر و سریع تر منافع اروپایی ها هندی ها و قدرت های شرق آسیا را به خاک مان گره خواهیم زد زور زیادی به کشور ما داده می شه که بعدا می تواند به درد احداث همین ریل پرسرعت هم بخوره چون توان چانه زنی ما را بشدت بالا می برد شاید بعدها یک قدرتی با شرایط بهتری نسبت به چینی ها به طرح ساخت ریل پرسرعت ما وارد بشود می خوام بگم ما اول باید دستگاه های پولساز خود را بپا کنیم به اقتصاد و سیاست و چانه زنی کشور قدرت بدهیم بعد با همین ابزارهای بدست آمده با شرایط و تضمین بهتر دنبال چنین ابرپروژه ایی برویم .

    • ناشناس 1 0

      همان الویت راه اهن برقی که سرعت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در اختیار کشور میگذاشت اگر اجرا میکردیم هم هزینه کمی داشت هم بخش باری و مسافری توامان باهم بهره میبردند نیازهای بیشتر کشورمان رفع میشد.
      اکثر شهرهای پرجمعیت کشور ما فاصله رنج ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر دارند از هم به که اکثریت نیمه شمالی و مرکزی کشور هستند


      تهران قم . تهران رشت ، تهران اصفهان تهران تبریز ، تهران همدان ، تهران اراک ،

      یعنی فاصله اینها اکثریت رنج ۵۰۰ تا ۷۰۰ هست که راه اهن برقی کفاف ان میداد جز تهران شیراز و تهران مشهد و تهران اهواز فاصله ها بالا ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر هست ، اکثر شهرهای بزرگ کشورمان با فاصله کمی از هم در شمال کشور هستند راه اهن برقی ، هم در بخش باری و هم مسافری و ترانزیت نیازها را پاسخ میداد ، زمانیکه کشورمان چندین هزار کیلومتر خطوط برقی میساختیم بعد به اشباع میرسید انزمان توجیه داشت خط اهن سریع السیر سمتش برویم که ان هم بیشتر بخش مسافری توجیه دارد هیچ فایده ای برای بخش باری ندارد‌

      راه اهن برقی هم صنایع ما فعال میکرد چون امکان داخلی سازی داشت هم بومی سازی و هزینه پایین داشت هم درامدهای ترانزیتی داشت الان راه اهن سریع السیر تهران اصفهان اگر قیمت واقعی بلیط چند صدهزار تومان دولت بگذارد استقبال نمیشود در حالیکه راه اهن برقی با ترانزیت خارجی پول خودش را در می اورد . راه اهن سریع السیر بیشتر یک هزینه و بخش لوکس هست بیشتر برای گردشگری مناسب هست اونهم باتوجه به قدرت خرید پایین در ایران و میزان کم گردشگر خارجی زیاد توجیه ندارد .

      مسیر تهران قزوین با راه اهن برقی معمولی در حد ۴۵ دقیقه هست یا تهران قم نیم ساعت برای مسافر همین کفاف نیازش میداد مثلا راه اهن سریع السیر این مسیر ۲۰ دقیقه میرفت ، برای مسافر فاصله کوتاه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زیاد فرقی ندارد .


      کلا هزینه اشتباهی کردیم اگر الویت راه اهن برقی میگذاشتیم درامد هم کسب میکردیم .اما راه اهن سریع السیر برگشت سرمایه خیلی کمتری در کشوری مثل ایران دارد بیشتر یک پروژه لوکس هست تا کاربردی