| کد خبر: 236164 |

◄ در کریدورهای ترانزیتی ریلی موفق عمل نکردیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موفق نبودن کریدورهای ترانزیتی ریلی انتقاد کرد.

تین نیوز

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سعید رسولی مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در بسیاری از شاخص‌ها موفق بود، گفت: مجلس برای ریل گذاری جهت دست یابی به اهداف راه آهن آماده است.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه باید حداقل ۳۰ درصد بار به ریل منتقل می‌شد که امروز کمتر از ۱۰ درصد است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: یک علت این است که شبکه ریلی در کشور کامل نیست و کانون‌های بار به شبکه متصل نیستند. مثلاً خط آهن را به مراکز استان‌ها برده ایم ولی به بن بست رسیده ایم. راه آهن به شیراز رفته اما به بوشهر و یزد متصل نشده است.

رضایی کوچی اظهار داشت: یکی از دلایل کامل نشدن شبکه این است که همه بار بر دوش دولت است و برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جاذبه ایجاد نکرده ایم. تلاش‌ها برای فاینانس خارجی شده اما بازدهی آن پایین است و استقبال نمی‌شود. ما در قانون برنامه ششم توسعه، تأمین ۲۰ درصد فاینانس خارجی را به وزارت نفت منتقل کرده ایم اما اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: علت دیگر عدم انتقال بار به ریل رقابت غیرمنصفانه بین ریل و جاده است. با توجه به اینکه دسترسی به جاده بسیار ساده است، بنابراین صاحبان کالا به حمل جاده‌ای متمایل هستند. مسئله دیگر کندی شبکه ریلی است که متوسط آن کمتر از صد کیلومتر بر ساعت است که باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به مزیت جغرافیای ایران مبنی برقرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا از هند و چین به اروپا خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش‌هایی که شد کریدورها موفق عمل نکردیم در حالی که امروزه در دنیا ترانزیت کالا یکی از منابع درآمد دولتهاست.

رضایی کوچی با اشاره به اهمیت تکیه بر توان مهندسان داخلی ادامه داد: در صورت صادرات خدمات فنی مهندسی می‌توانیم به اندازه فروش نفت درآمد داشته باشیم. وزارت خارجه باید فرصت را برای شرکت‌های فنی مهندسی ایران خصوصاً کشورهای همسایه فراهم کند و ساخت یک میلیون مسکن نیز به سازندگان داخلی توجه شود. ما در داخل توان تولید ریل و واگن را داریم.

وی خواستار متناسب سازی حقوق کارکنان راه آهن خصوصاً در لایه‌های غیرمدیریتی شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.