◄ اختصاص ارز کالاهای اساسی به حملونقل ریلی
پیگیری تخصیص ارز کالاهای اساسی برای تامین قطعات و نگهداری حملونقل ریلی به طور مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و شرکت راهآهن در دست اقدام است.
وزیر راه و شهرسازی اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل ونقل ریلی را مستقیما پیگیری کرده اند.
مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن بیان مطلب فوق گفت: پیگیری تخصیص ارز کالاهای اساسی برای تامین قطعات و نگهداری حمل ونقل ریلی به طور مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و شرکت راه آهن در دست اقدام است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، سعید محمدزاده در حاشیه یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهن ها ( OSJD) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول چند سال گذشته شاهد اتفاقات ارزشمندی در کشور بوده ایم و موفق شدیم رشد بسیار خوبی در حوزه حمل ونقل ریلی داشته باشیم.
وی افزود: طی ۴ سال قبل از ۹۲ به طور متوسط حدود ۱.۵ میلیارد تن کیلومتر حمل ریلی رقم خورد اما مشاهده آمار ۹۲ تا ۹۶ نشان دهنده افزایش عملکرد ۸ میلیارد تن کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته راه آهن توانست با تغییر رفتار حدود بیش از ۲۵۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت را رقم زند و در صورت تحقق برنامه ششم و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار، می توان در پایان برنامه گزارش صرفه جویی نزدیک به ۱ میلیارد دلاری در حوزه حمل ونقل ریلی را ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه گفت: مجموع سرمایه گذاری مستقیم داخلی در ایران طی ۴ سال گذشته ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار در هرسال بود و طی ۴ سال آینده مجموع سرمایه گذاری در بخش ریلی بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.
محمدزاده با اشاره به قیمت بلیت بخش مسافری تصریح کرد: هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بلیت نداریم و تمام ابعاد آن از سوی شرکت راه آهن در دست پیگیری است که البته در مقابل چند بسته حمایتی برای بخش مسافری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین شرکت راه آهن واگنی خریداری نمی کند و تمام برنامه دولت برای حمایت از توسعه حمل ونقل ریلی از طریق بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون سال ۹۷ برای ساخت واگن در داخل کشور است.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بحث تامین ارز بخش های خدماتی و تامین قطعات ناوگان ریلی همانند کالاهای اساسی به صورت مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و هم از طریق شرکت راه آهن بر اساس مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری در دست پیگیری قرار دارد و در صورتی که مورد تصویب قرار نگیرد روشی در حال بررسی است تا از رسیدن آسیب به حوزه نگهداری جلوگیری شود.
محمدزاده یادآور شد: این بسته حمایتی به ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه به میزان قابل بهره برداری از خطوط ریلی مرزی اشاره کرد و گفت: مجموع ظرفیت بار وارداتی و صادراتی از مرزهای ریلی کشور در زاهدان، خواف، سرخ، لطف اباد، اینچه برون و امین اباد و جلفا و رازی، مرزهای بندری، بیش از ۷۰ میلیون تن در سال بوده و تمام دغدغه ما استفاده از ظرفیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن قزوین-رشت به انزلی جزو پروژه های اولویت داری است که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
محمدزاده با اشاره به اتصال ریل ایران و آذربایجان گفت: خطوط دو کشور از طریق آستارا-آستارا برقرار است اما امتداد آن بین رشت تا آستارا با منابع کشورهای همسایه و سرمایه گذاری مشترک در حال پیگیری است و امسال شاهد کلنگ زنی این پروژه خواهیم بود.