| کد خبر: 165873 |

در آنکارا:

◄ وعده محمدزاده برای رساندن ترانزیت ریلی ایران به 20میلیون تن

در بیست و یکمین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن خاورمیانه در آنکارا سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توضیحاتی درباره ایجاد زیرساخت‌های در حال احداث برای کریدورهای ریلی گفت: ترانزیت ریلی از مسیر ایران را تا ۱۰ سال آینده به ۲۰ میلیون تن می‌رسانیم.

تین نیوز

در بیست و یکمین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن خاورمیانه در آنکارا سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توضیحاتی درباره ایجاد زیرساخت‌های در حال احداث برای کریدورهای ریلی گفت: ترانزیت ریلی از مسیر ایران را تا ۱۰ سال آینده به ۲۰ میلیون تن می‌رسانیم.

محمدزاده گفت: تلاش می‌کنیم که سهم بیشتری از بار ترانزیتی بین هند و آسیای جنوب شرقی به روسیه و اروپا را از مسیر ریلی ایران جذب کنیم.

او با تأکید بر موضوع مدیریت خدمات ریلی و لزوم تأمین زیرساخت‌ها در این زمینه بیان کرد: هم‌اکنون چند کریدور در موضوع ترانزیت ریلی بین شرق و غرب و جنوب و شمال فعال‌شده و با احداث خط ریلی رشت آستارا این کریدورها با ظرفیت کامل‌تری در خدمت حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی ایران خواهد بود.

محمدزاده اظهار کرد: ترانزیت ریلی ایران در سال گذشته با بیش از ۵۰ درصد رشد به حدود ۱.۶ میلیون تن رسید ولی این رقم می‌تواند به مقدار چشمگیر توسعه یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم افزایش مزیت رقابتی مسیرهای ریلی در ایران افزود: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب و همسایگی با کشورهای مهم، شرایط مناسبی برای توسعه ارتباطات ریلی بین‌المللی دارد و اگر خط رشت-آستارا برقرار شود و برخی خطوط شمال و جنوب و شرق به غرب تکمیل شود، در این مسیرها شرایط غیرقابل‌رقابت و مطلوبی خواهیم داشت.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: در برخی از مسیرهای ریلی هم اگر بر سرعت حمل‌ونقل، بهره‌وری و کیفیت خدمات خود متمرکز شویم و آن‌ها را ارتقا دهیم، شرایط قابل قبولی درزمینهٔ حمل‌ونقل ریلی خواهیم داشت.

محمدزاده در ادامه میزان حمل‌ونقل کالا بین ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل را با ۵۰ درصد رشد، بیش از ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هدف‌گذاری ما رسیدن به یک‌میلیون تن بود که باید محقق شود.

او افزود: خط ریلی ایران وقتی به شهر و دریاچه وان ترکیه می‌رسد، به علت نبود خط، متوقف می‌شود و اگر طرح‌های ترکیه در این مسیر تکمیل و نیز اتصال غیرمستقیم از مسیر دریاچه وان محقق شود، روابط ریلی دو کشور بیشتر توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تغییر ذائقه مردم به سمت مسافرت هوایی به علت مزیت زمان و سرعت اظهار کرد: بااین‌وجود ما از ظرفیت توسعه ریلی برای توسعه مسافرت‌ها استفاده می‌کنیم و درصددیم که در این زمینه ارتباطات و حمل‌ونقل مسافر بین ایران و ترکیه برقرار شود.

او اظهار کرد: تردد ریلی مسافر بین ایران و ترکیه برقرار بود ولی بعد از مسائل ناامنی که در شرق ترکیه رخ داد، قطع شد و تلاش می‌کنیم که این ارتباطات دوباره برقرار شود چراکه با توجه به تردد زیادی که بین ایران و ترکیه صورت می‌گیرد، از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است.

محمدزاده همچنین بیان کرد: هم‌اکنون بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان ارتباطات خوبی درزمینهٔ حمل‌ونقل کالا و مسافر از طریق خط ریلی برقرار کرده‌ایم و بین کشورهای آسیای میانه نیز مشغول مذاکره هستیم.

او حضور سالانه چندین قطار گردشگری در ایران را موجب بالا رفتن ظرفیت و معرفی توانمندی ایران درزمینهٔ خدمات ریلی عنوان کرد و ادامه داد: ما هم‌اکنون از این ظرفیت استفاده می‌کنیم اما مهم‌ترین موضوع کاری ما، ترانزیت و برقراری ارتباطات ریلی بین کشورهای هم‌جوار و منطقه است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از شرکت در بیست و یکمین مجمع منطقه‌ای مدیران راه‌آهن‌های خاورمیانه در آنکارا را تلاش برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی برای برقراری ارتباط بیشتر باهم عنوان کرد و گفت: ما درصدد هستیم که از ظرفیت این نشست‌ها و جلسات برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.

پروژه‌های ریلی ایران که پس از برجام با همکاری شرکت‌های بزرگ اروپایی سرعت بیشتری گرفته است، در صورت اتمام ایران را به یک پل ریلی بین آسیا میانه، قفقاز، خلیج‌فارس، روسیه و حتی اروپا تبدیل خواهد کرد.

در دولت دوازدهم با اولویت دادن به حمل‌ونقل ریلی، ایران توانسته تابه‌حال موفقیت‌های بسیاری درزمینهٔ ترانزیت ریلی به دست بیاورد.

درحال‌حاضر ترانزیت ریلی از ایران با کشورهای ترکمنستان، پاکستان و ترکیه برقرار است که با توسعه کریدورهای ریلی کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان هم به این بخش افزوده می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.