◄ بهار و تابستان ۹۶ با قطار گردشگری راهآهن در دو مسیر شمال و جنوب
اد
معاون مسافری راهآهن گفت: ما از سرمایهگذارانی که امکان ورود به حوزه گردشگری دارند استقبال میکنیم. این سرمایهگذاران مورد حمایت ما خواهند بود و ضمن آنکه واگن در اختیار آنها قرار میدهیم، حتی سرمایهگذاران در این حوزه میتوانند در آینده و در فاز دوم پروژه قطارهای گردشگری، واگن مخصوص گردشگری نیز وارد کنند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ میرحسن موسوی، معاون مسافری راهآهن روز گذشته در نمایشگاه بینالمللی گردشگری با حضور در غرفه راهآهن از برقراری قطارهای گردشگری در جنوب و شمال کشور در ششماهه نخست سال 96 خبر داد.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در گذشته 11 قطار بینالمللی گردشگری از خارج کشور وارد ایران میشد اظهار داشت: این قطار از شهرهای مختلف تاریخی، فرهنگی و زیارتی بزرگ ما نظیر تبریز، زنجان، شیراز، اصفهان، مشهد، یزد و تهران بازدید کردند.
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین 14 قطار داخلی گردشگری در سه مقصد شمال، شیراز و مشهد در گذشته راهاندازی شه بود.
وی با اشاره به اینکه راهاندازی قطارهای گردشگری در راستای توسعه گردشگری کشور جزو سیاستهای دولت است خاطرنشان کرد: این سرمایهگذاری هم در جهت آشنایی مردم با طبیعت، فرهنگ و مسیرهای تازهای از کشور و هم در جهت راهاندازی قطارهای گردشگری از مبدأ تا مقصد از سوی سرمایهگذاران گردشگری با حمایتهای راهآهن و امتیازاتی که راهآهن در اختیار آنها قرار میدهد است.
معاون مسافری راهآهن با اشاره به اینکه امروز برای اولین بار در نمایشگاه گردشگری اعلام میکنیم که قطار گردشگری برنامهای در راهآهن ایجاد کردهایم افزود: اولین قطار گردشگری برنامهای طوری برنامهریزیشده که مسافرانی که قصد مسافرت به جنوب را دارند یا خود مردمان جنوب میتوانند با خرید بلیت قطار اندیمشک - تنگپنج که در 14 نقطه دیدنی و آثار تاریخی مسیر توقف میکند و کارشناسان به عنوان لیدر امکانات، محلههای گردشگری، زیارتی و تفریحی را برای مسافران معرفی میکنند خریداری کنند.
وی یادآور شد: این قطار عصر همان روز از تنگپنج به اندیمشک برمیگردد و در واقع یک تور گردشگری را داشته باشند.
سرمایهگذاران در آینده میتوانند واگن مخصوص گردشگری وارد کنند.
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: دومین قطار گردشگری برنامهای فصلی که در بهار و تابستان سال 96 خواهیم داشت و از پایان فروردین 96 راهاندازی خواهد شد، قطار تهران - شمال (شیرگاه) است. این قطارها برنامهای خواهد بود و تهیه بلیت آنها از طریق آژانسها است.
معاون مسافری راهآهن افزود: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه معرفی تواناییهای راهآهن در بخش گردشگری است چرا که راهآهن به عنوان بخشی از دولت رسالت دارد امکانات و زیرساختهایی ایجاد کند که آژانسها و بخش خصوصی لذت سفر با قطار برای مردم را ملموستر کنند.
استفاده از ریلباسهای راهآهن در پروژههای قطار گردشگری
موسوی با اشاره به اینکه سیاست ما در راهآهن استقبال از هرگونه درخواست و تقاضای در حوزه گردشگری است و تلاش ما این است که این طرحها را برای این سرمایهگذاران توجیهپذیر کنیم.
معاون مسافری راهآهن در خصوص تأمین ناوگان در دو مسیر مورد اشاره ادامه داد: با توجه به اینکه این برنامهها یک روزه است ما از ریلباسهای راهآهن برای راهاندازی دو قطار گردشگری مذکور استفاده کردهایم که دو ریلباس نو است و متناسب با سفرهای یک روزه تجهیز شدهاند که واگنها از نوع صندلی دار هستند، پنجره بزرگی برای دید مناسب داشته باشد و نیازی به کوپه خواب نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه برای تورهای سه تا چهار روزه میتوان از واگنهای خواب در ایستگاهها به عنوان هتل هم استفاده کرد گفت: مسافران خارجی حتی از این قطارها به عنوان هتل نیز میتوانند استفاده کنند و شب در حال استراحت مسیری را طی کنند تا به شهر بعدی برسند.
هدف ما معرفی گردشگری ریلی به مردم و تورهای گردشگری است
در بخش پرسش و پاسخ این نشست، خبرنگار تیننیوز با طرح این سؤال که ورود به پروژه قطار گردشگری به برنامهریزی ترکیبی بین راهآهن و تورهای گردشگری نیاز دارد، گفت: آیا راهآهن برای انتقال گردشگران به مقاصد گردشگری دارای فاصله از ایستگاههای قطار نیز برنامهای دارد یا خیر؟
معاون مسافری راهآهن در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: این موضوع در دو بخش صورت میگیرد. قطار گردشگران خارجی هنگامیکه وارد شهری میشوند، مسیرهایی غیر از مسیرهای راهآهن را که بازدید میکنند و ما قبلاً برای آنها تدارک دیدهایم از داخل و اطراف شهر نیز بازدید میکنند و این کار بر عهده تورهای گردشگری است که صفر تا صد کار را اعم از پذیرایی، صرف ناهار و شام، گشتوگذار در شهرها و... بر عهده میگیرند.
اما این دو قطار داخلی که ما راهاندازی کردهایم صرفاً توجه خود را بر روی گردشگری در مسیر راهآهن است بنابراین هرجایی که توقف داریم در همان حوالی مسیر ریلی را پوشش میدهیم. توجه ما به زیباییهای مسیر طی شده ریلی برای گردشگران و نیز بناهای تاریخی قابل مشاهده در این مسیر است.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار تیننیوز مبنی بر اینکه برنامهای برای پوشش جاذبههای گردشگری با فاصله از ایستگاههای راهآهن در آینده دارید یا نه گفت: راهآهن بنا ندارد خودش وارد عرصه تصدی گری گردشگری شود. ما برای اینکه این فرهنگ را گسترش دهیم و گردشگری بخش ریلی را به مردم و تورهای گردشگری معرفی کنیم، دو قطار مورد اشاره را به صورت برنامهای راهاندازی کردیم.
چتر حمایتی راهآهن هزینه سفرهای گردشگری را سه تا چهار برابر کاهش داده است
موسوی در ادامه در خصوص نرخهای بلیت این قطارها اظهار داشت: نظارت بر نرخهای این قطارهای گردشگری توسط راهآهن آنجا میشود و تقریباً یارانهای است اما فروش آنها از طریق آژانسهای مسافرتی صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه اعلام نرخ قطعی بلیتها پس از رایزنی با آژانسهای مسافرتی اعلام میشود اظهار داشت: از آنجایی که هدف ما ترویج موضوع گردشگری است و در این پروژه وظیفه نظارتی نیز بر عهده داریم، نرخ بلیتها را طوری تنظیم میکنیم که به استقبال مردم منجر شود.
معاون مسافری راهآهن در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چتر حمایتی خود را بر سر این قطارهای گردشگری برداریم، هزینه آن سه تا چهار برابر هزینه فعلی برای مسافر خواهد بود، اما در راستای توسعه گردشگری فعلاً از این بخش حمایت میکنیم.
نرخ تقریبی 50 تا 60 هزار تومان برای قطار گردشگری اندیمشک-تنگ پنج
موسوی در پاسخ به اعلام تقریبی نرخ قطارها اظهار داشت: به عنوان مثال در قطار گردشگری برنامهای اندیمشک - تنگپنج برای هر مسافر 50 الی 60 هزار تومان با احتساب هزینه پذیرایی ناهار و عصرانه دریافت میشود در حالی که هزینهای که ما میکنیم، بسیار بیشتر از این رقم است.
موسوی در پاسخ به خبرنگار تیننیوز در خصوص تعداد قطارهای اختصاص یافته به این دو مسیر و نیز آینده این پروژه اظهار داشت: در صورت استقبال امکان اعزام قطارهای بیشتر هم در حوزه گردشگری وجود دارد، اما تاکنون روزانه یک رام قطار در هر یک از مسیرهای مذکور تردد دارند.
وی در ادامه یادآور شد: این قطارها به شکل روزانه فعالیت میکنند و در هر روز یک بار سیر دارند اما در صورت استقبال آژانسهای گردشگری امکان افزایش تعداد قطارها وجود دارد.
معاون مسافری راهآهن زمان راهاندازی قطار گردشگری برنامهای اندیمشک- تنگپنج یکم فروردین 96 و قطار گردشگری برنامهای تهران - شمال را پایان فروردین 96 اعلام کرد.
موسوی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تیننیوز در خصوص برنامه راهآهن برای ورود دیگر مسیرهای دارای جاذبه گردشگری ریلی از جمله مسیرهایی که از کویرهای ایران عبور میکنند به برنامههای راهآهن گفت: اگر تقاضا وجود داشته باشد برای همه مسیرها و کل کشور آمادگی حمایت را داریم. به عنوان مثال راهاندازی قطارهایی به مقصد مشهد و شیراز را در برنامههای خود داریم که در بخشی از آن از کویر عبور میکنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.