| کد خبر: 114706 |

موسوی نژاد:

◄ فعالیت بخش خصوصی در حمل‌ونقل ریلی را مقرون‌به‌صرفه کنیم

تین‌نیوز|

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: اگر می‌خواهیم بخش خصوصی بیش‌ازپیش به حوزه صنعت ریلی ورود پیدا کند باید این فعالیت را اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه کنیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسن موسوی نژاد، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی معتقد است: ازآنجاکه توسعه راه‌آهن بیشتر مربوط به توسعه زیرساخت در کشور است معمولاً این وظیفه دولت است و در تمام دنیا نیز دولت‌ها توسعه زیرساخت‌ها را بر عهده می‌گیرند و بخش خصوصی در این زمینه تنها می‌تواند مجری باشد و منابع از سوی دولت‌ها تأمین می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در بخش ناوگان بخش خصوصی می‌تواند پررنگ‌تر ایفای نقش کند کما اینکه در زمان حاضر نیز مالکیت بخشی از ناوگان حمل‌ونقل ریلی در اختیار بخش خصوصی است که این مالکیت از دولت به بخش خصوصی منتقل‌شده است.

موسوی نژاد همچنین گفت: ناگفته نماند بخش خصوصی در ایران از توانمندی خاصی برخوردار نیست و متأسفانه این بخش نتوانسته است مستقیماً ناوگان قابل‌توجهی به حمل‌ونقل ریلی اضافه کند.

وی در خصوص دلایل این اشکال اظهار داشت: این نیز به دلیل اشکالاتی است که در برخی سیاست‌های داخلی کشور وجود دارد و موجب می‌شود فعالیت در این حوزه مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نباشد. اگر انتظار داریم بخش خصوصی در این حوزه مشارکت کند باید زمینه را برای تجاری‌سازی حمل‌ونقل ریلی فراهم کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: ازآنجاکه اقتصاد ایران اقتصاد یارانه‌ای است بنابراین در همه بخش‌ها از قیمت سوخت گرفته تا احداث اتوبان‌ها و جاده‌ها و همچنین نگهداری این بخش‌ها هم یارانه تعلق می‌گیرد و هم نگهداری‌ها از سوی دولت انجام می‌شود و این در حالی است که در بخش ریلی هزینه‌های نگهداری از سوی خود بخش پرداخت می‌شود که این مبالغ هزینه‌های زیادی را برای فعالان خصوصی این حوزه در بر دارد. بر این اساس اگر می‌خواهیم بخش خصوصی بیش‌ازپیش به حوزه صنعت ریلی ورود پیدا کند باید این فعالیت را اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه کنیم.

موسوی نژاد در خصوص عملکرد بخش خصوصی در حوزه ناوگان ریلی نیز معتقد است: ما بخش خصوصی قدرتمندی در حوزه ریلی در کشور نداریم و این بخش فعلی نیز عمری کمتر از 20 سال دارد و از آنجا که تأمین‌کننده منابع مالی در ایران بانک‌ها هستند و آن‌ها نیز در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند، بر همین اساس بخش خصوصی نیز از توان جدی برخوردار نیست؛ اما به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها و امکان استفاده از منابع و سرمایه‌گذاری مالی خارجی روح تازه‌ای در فضای فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت ریلی دمیده شده است و ظرفیت‌های جدیدی در این بخش ایجادشده که البته این اتفاقات زمان‌بر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من اگر تجاری‌سازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی اتفاق بیفتد در 10 سال آینده شاهد سهم آبرومند بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت ریلی خواهید بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.