بسیاری از توفیقات ریلی حاصل برجام است
پورسیدآقایی در این مراسم، ضمن تشکر از شرکت هایی که در این مناقصه شرکت کردند، تشکر ویژه ای از شرکت پرس داشت و اعلام کرد، این قرارداد تأثیرات بسیار مثبتی در حوزه ترانزیت و حمل ونقل خواهد داشت.

مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری در بندر خشک آپرین، در محل ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این مراسم که به منظور رونمایی از قرارداد سرمایه گذاری در بندر خشک آپرین برگزار شد، محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از شرکت پرس، برنده مناقصه سرمایه گذاری در بندر خشک آپرین حضور داشتند.
پورسیدآقایی در این مراسم، ضمن تشکر از شرکت هایی که در این مناقصه شرکت کردند، تشکر ویژه ای از شرکت پرس داشت و اعلام کرد، این قرارداد تأثیرات بسیار مثبتی در حوزه ترانزیت و حمل ونقل خواهد داشت.
پورسیدآقایی در خصوص طرح ایجاد بندر خشک آپرین گفت: امروز برای من روز مسرت بخشی است چراکه ایام مبارک و فرخنده بین العیدین و هفته ولایت برای ما مصادف شد با امضای قرارداد سرمایه گذاری در بندر خشک آپرین که البته این مسئله برنامه ای دیرینه در راه آهن کشور بود و حدوداً از چهل سال قبل این برنامه در نظر گرفته شده بود که آپرین به عنوان یک مرکز لجستیک در تهران که قلب اقتصاد کشور است ساخته بشود و ما بتوانیم بار منطقه اقتصادی تهران را در آپرین جابه جا کنیم، هم برای واردات و هم برای صادرات.
از زمان تشکیل دولت جدید، ازجمله کارهایی که در راه آهن دنبال شد همین طرح های مهمی بود که متأسفانه روی زمین مانده بود و اجرایی نمی شد، برنامه ریزی های زیادی صورت گرفت و مطالعات بسیاری انجام شد که ما چگونه می توانیم به بهترین وجه ممکن آپرین را به بهره برداری برسانیم که کارایی کافی داشته باشد و ضمناً سرمایه گذار هم جذب شود، با همکاری بسیاری از شرکت ها و برگزاری جلسات متعدد نهایتاً توانستیم مدلی را برای سرمایه گذاری طراحی کنیم که بر اساس این مدل سرمایه گذار بخش خصوص جذب شود و مشابه سرمایه گذاری که در بنادر دریایی کشور صورت می گیرد، در بندر خشک آپرین هم انجام شود.
زمین برای انجام این طرح از طرف راه آهن واگذار شد و سرمایه گذاری برای پایانه داری و تخلیه و بارگیری از سوی بخش خصوصی صورت گرفت، امروز برای ما روز مبارکی است و خرسندیم از اینکه شرکتی برنده مناقصه شد که در عرصه جهانی شرکت شناخته شده ای است.
مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سؤال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه آیا می توانیم این قرارداد را از مزایای برجام قلمداد کنیم یا خیر گفت: قطعاً از فواید برجام همین بود که شرکت های خارجی آماده سرمایه گذاری در ایران شدند و ضمانت نامه هایی که برای شرکت در مناقصه و در مرحله بعد برای امضای این قرارداد لازم بود به یمن توافقات برجام بود که ما موفق شدیم این شرایط را از شرکت های خارجی بگیریم.
شرکت های زیادی در مناقصه حاضر شدند و نهایتاً شرکت پرس برای سرمایه گذاری در این بخش بهترین پیشنهاد را ارائه داد، من فکر می کنم با تشکیل آپرین بزرگ و عقد این قرارداد که امیدواریم حداکثر ظرف دو سال کار ساخت وسازها و محوطه های انبارداری و همچنین ساختمان های گمرک و نصب تجهیزات گمرکی در آنجا به بهره برداری برسد، ما شاهد رونق خوبی در حمل ونقل تهران خواهیم بود.
اصولاً بخش مهمی از کالاهایی که از بندرعباس وارد کشور می شود به مقصد تهران و مناطق اطراف تهران حمل می شود، در هر صورت تهران قلب اقتصاد کشور است و ما بزرگ ترین شرکت های اقتصادی کشور را در تهران و مناطق اطراف تهران داریم، بنابراین حضور یک پایانه بزرگ حمل ونقل که بتواند بارها از بندرعباس مستقیماً از کشتی به تهران منتقل کند بدون اینکه در داخل بندر توقف داشته باشد و در آن محل عملیاتی انجام بگیرد کمک بزرگی به توسعه حمل ونقل و حتی به رشد اقتصادی صنایع اطراف تهران خواهد کرد.
معاون وزیر راه همچنین از کوتاه تر شدن زمان ترخیص کالاها در بندرعباس خبر داد: شما مستحضر هستید در حال حاضر خوشبختانه با همکاری هایی که بین سازمان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته کانتینرها از داخل کشتی در صورتی که صاحبان کالا اعلام کنند که این کانتینرها را به مقصد تهران بخواهند بیاورند؛ بدون اینکه به منطقه های انباری در بندر منتقل بشوند، مستقیماً از کنار کشتی به یارد ریلی و پایانه ریلی در بندرعباس منتقل می شوند و با ایجاد سیستم گمرک در آپرین، بدون انجام عملیات ترخیص بلافاصله این کانتینرها با قطار به تهران حمل خواهد شد، زمان حرکت این قطارها کمتر از 60 ساعت است و ما آمادگی این راداریم که به هر میزان که کانتینر وارد بندر بشود و به مقصد تهران باشد، همه این ها را با قطار به تهران منتقل کنیم.
سرمایه گذاران خارجی ابتدا از سرمایه گذاری های کوچک کار خود را شروع می کنند و پس از حصول اطمینان به سراغ سرمایه گذاری های بزرگ تر می روند.
پورسیدآقایی گفت: امروز شاهد سرمایه گذاری بالغ ذبر ۳۰ میلیون دلار در بندر خشک آپرین هستیم و به طور قطع سرمایه گذاری در واگن های دوطبقه کانتینری در آینده نیز حاصل خواهد شد و به همین ترتیب موانع بر سر راه توسعه اشتغال و صنعت برطرف خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: امیدواریم بر اساس تجربیات گذشته این سرمایه گذاری نیز بر اساس زمان بندی پیش رود و شاهد یک حمل ونقل ایمن و پایدار باشیم.
با سلام و درود، همانطور که مدیریت محترم عامل راه آهن ج اا بدرستی اشاره کرده اند، تجهیز و نوسازی زیرساخت های ریلی(علاوه بر پروژه های داخلی، در پروژه های فراملی مثل کریدور بین المللی شمال _ جنوب) نیاز حیاتی به جذبِ سرمایه های بخش های غیر دولتی دارد، دولت، اکنون به " مشارکت "(و نه صرفا رقابت) در ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ریلی دارد، فلذا رویکردهای قبلی که در آن، دولت بالذاته موجودی صُلب و غیرقابل نفوذ در مقابل مشارکت بخش غیر دولتی تلقی می شد، باید تغییر کند _ در رویکرد قبل، بخش خصوصی موفق، بخشی بود که سرمایه ی خود را داشت، و در صورتی موفق بود، که پشت بدولت کرده و کار خودش را بانجام می رساند و سودش را می برد، و درین تضاد منافع ایجاد شده، بخشی " خصوصی تر! " می نمود که این افتراق و جدائی از بخش دولتی در راهکارهایش بیشتر نمود می کرد، دولت نیز، همواره هراسِ از دست دادنِ منابع و نقش حاکمیتی اش را داشت _ فلذا، حاصل این رقابت و افتراق، آن چیزی شد که امروز وزیر محترم راه، بیان می کنند یعنی " بخشِ خصوصی ِ ناقص الخلقه "! در حالیکه می توان به این همکاری بین دو بخش دولتی و غیر دولتی با تکیه بر مشارکت بیشتر(بجای رقابت بیشتر) هم نگریست. مدلPPP یا Public Private Partnership مدل ِ موفقی در کسب و کار و جذب سرمایه گذاری های بخش غیر دولتی است، درین مدل، بخش غیر دولتی دو فاکتور سرمایه(پول) و مدیریت! را به سرمایه های مهم و قابل اعتنای بخش دولتی، اضافه می کند! و از سوی دیگر منابع و نقش حاکمیتی دولت نیز، سرجای خودش می ماند و منتقل نمی شود! این روش در حوزه سلامت، در حوزه های دفاعی، و در حوزه های آموزشی و دانشگاهی در دنیا، امتحان شده و قابل بومی سازی در بخش راه و حمل و نقل در ایران است، هم اکنون بیش از ۲۵ میلیارد یورو، پروژه قابل واگذاری در بخش راه، به همین روش آماده واگذاریست در مدل مشارکت بین بخش دولتی و غیردولتیppp با توجه به ایجاد ثروت و ساختار مترقی همکاری(کولبریشن) بین دو بخش دولتی و غیر دولتی، جاذبه های بسیاری برای مشارکت بخش خصوصی نهفته است. مشروح این مدل در لینک زیر در لینکداین جهت ارجاع و مطالعه قرار داده شده است: https: / / ir. linkedin. com / in / khoshnoodiiust با سپاس از تین نیوز