| کد خبر: 262627 |

توسعه سواحل مکران نیازمند همکاری همه است

نماینده ویژه رئیس ‌جمهور و دبیر شورای توسعه مکران ضمن بیان اینکه امروز کشورهای منطقه در حوزه بندری و ساحلی سرمایه ‌گذاری های کلان صورت داده ‌اند، گفت: همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی دارند بایستی به سهم خود به توسعه مکران کمک کنند.

تین نیوز

نماینده ویژه رئیس ‌جمهور و دبیر شورای توسعه مکران ضمن بیان اینکه امروز کشورهای منطقه در حوزه بندری و ساحلی سرمایه ‌گذاری های کلان صورت داده ‌اند، گفت: همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی دارند بایستی به سهم خود به توسعه مکران کمک کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، حسین دهقان در چهارمین همایش معاونین و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشور در منطقه مکران، گفت: بار سنگینی در اجرایی کردن تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر پیشرفت شتابان منطقه مکران بر دوش داریم.

نماینده ویژه رئیس ‌جمهور و دبیر شورای توسعه مکران ضمن بیان اینکه امروز کشورهای منطقه در حوزه بندری و ساحلی سرمایه‌ گذاری های کلان صورت داده‌اند، گفت: همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی دارند بایستی به سهم خود به توسعه مکران کمک کنند.

حسین دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه منطقه مکران با ظرفیت های بی بدیل دریایی و تجاری قابلیت بالایی برای توسعه و تجارت منطقه ای دارد، خاطر نشان کرد: پیشرفت سواحل مکران با همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم قابل حصول است.

دهقان با اظهار اینکه فرصت زیادی برای فعال‌سازی و به فعلیت رساندن مزیت‌های منطقه نداریم؛ گفت: ضرورت دارد یک طرح آمایشی منسجم با پیش‌بینی همه آرمان‌ها و نیازهای منطقه آماده شود تا همه در یک مسیر توسعه قدم بردارند.

وی به موضوع مهم محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: اساسا محرومیت زدایی با توسعه همه جانبه منطقه نظیر بخش‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اتفاق می افتد و برای همین توسعه منطقه را از این جهت دنبال می کنیم

دکتر دهقان در ادامه با تقدیر از تلاش دستگاه‌ها در تصویب اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران در کمیسیون های دولت، گفت: باید با عزم جدی به یک ظرفیت قانونی و سازمانی برسیم اصول حاکم بر اساسنامه سازمان توسعه مکران را محکم، قابل اجرا و نظارت تنظیم کنیم.

وی در این ارتباط گفت: اساسنامه این سازمان مورد تصویب دولت قرار گرفته است و با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد که یک فوریت آن تصویب شد. مجلس کاملا عقلانی خواست که در فرصت مناسب موارد آن را مورد بررسی قرار دهد که ما هم مخالفتی نکردیم.

وی همچنین گفت: سازمان باید توانمند، دارای اختیار و اقتدار و قدرت تصمیم‌گیری کافی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه منطقه‌ای باشد.

دهقان در ارتباط با مدل توسعه ای منطقه مکران هم خاطر نشان کرد : رئیس‌جمهور از من پرسید قرار است این منطقه به چه چیز تبدیل شود؟ گفتم که مکران قرار است به دوبی و شانگهای تبدیل شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ادامه داد: در دنیا، تمام شهرهای پرجمعیت کنار دریا قرار دارند. اما جمعیت این منطقه تنها ۷۰۰ هزار نفر است. اگر بخواهیم اداره این منطقه را در راستای اداره سایر مناطق کشور ببینیم، هیچ اتفاقی در مکران نخواهد افتاد.

دهقان با تاکید بر اهمیت محیط زیست منطقه، به لزوم تصویب و تفویض اختیار به سازمان توسعه مکران اشاره کرد و گفت: هیچ مجوزی را ندیدم که زیر ۸ ماه صادر شود. هر فردی بخواهد کار کند به سختی مجوز می‌گیرد. بنابراین لازم است تصویب نهایی این کار را تسریع و تسهیل کنیم.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با درخواست از دستگاه‌ها برای به تعویق نینداختن برنامه‌های اجرایی خود در این منطقه، گفت: اگر عزم خود را جمع کنیم و مشکلات ما را ناامید نکند، اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد و مردم محلی و ملت ایران نتیجه آن را خواهند دید.

بنابر گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، برنامه ۵ ساله محدوده مکران درحال تنظیم است که براساس این برنامه در پایان ۵ سال، جمعیت منطقه ۱/۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد و تولید فولاد، آلومینیوم و آلومینا پیش‌بینی شده است.

همچنین در این برنامه ۵ ساله طرح‌هایی برای حوزه بهداشت و درمان و حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی، میراث فرهنگی و… در نظر گرفته شده است.

در ادامه نشست معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران هم گفت :بخش عمده‌ای از کار، مثل زیرساخت‌ها، توسط دولت سرمایه‌گذاری می‌شود. اما این تمایل وجود دارد که احداث راه‌آهن و هر نوع تولیدی توسط بخش خصوصی انجام شود.

براساس این گزارش، جزییات اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران قرار است ۲۵ مهرماه در هیأت دولت بررسی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.