| کد خبر: 203416 |

◄ اخبار غیرموثق در سقوط هواپیمای اکراینی تنها کارکرد سیاسی دارد

رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری عامل انسانی در سقوط هواپیمای اکراینی را ضعیف می‌داند و می‌گوید: کشورهای ذی‌ربط در امر پرواز می‌توانند در فرآیند رسیدگی با رعایت مقررات مربوط حضور داشته باشند و اخبار غیرموثق منتشره غیر قابل استناد بوده و عمدتا کارکرد سیاسی دارد.

تین نیوز

رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری عامل انسانی در سقوط هواپیمای اکراینی را ضعیف می‌داند و می‌گوید: کشورهای ذی‌ربط در امر پرواز می‌توانند در فرآیند رسیدگی با رعایت مقررات مربوط حضور داشته باشند و اخبار غیرموثق منتشره غیر قابل استناد بوده و عمدتا کارکرد سیاسی دارد.

بهزاد مظاهری در گفت و گو با خبرنگار سرویس هوایی تین نیوز با بیان اینکه هواپیمای ۷۳۷ از نوع ۸۰۰ یکی از ایمن ترین هواپیمای دنیا است که در حقیقتبوئینگ ۷۳۷ – ۸۰۰ نسخه به روزرسانی شده از مدل ۷۳۷-۷۰۰ است که به عنوان جایگزین بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ معرفی شد و به تولید انبوه رسید، توضیح می‌دهد: این هواپیمای اکراینی در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و زمان کمی از چک کلی آن می‌گذرد.

وی در ادامه می‌افزاید: برای دلایل سقوط هواپیما با توجه به گذشت حدود 5 دقیقه‌ای پرواز آن از فرودگاه امام می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ اول شرایط جوی است که در این رابطه مشکلی وجود نداشت. دلیل بعدی که می‌توان گمان زنی کرد نقص فنی هواپیما است و سوم برخورد پرنده به هواپیما و یا جسم سخت است اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا خلبان فوق هیچ‌گونه حالت اضطراری اعلام نکرده است که سوالات فوق با پیاده کردن FDR و CVR مشخص خواهد شد.

رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه کلیه حوادث هوایی، زمینی و دریایی به دلیل سه عامل انجام می‌شود، گفت: یکی از دلایل حوادث عامل انسانی (Human Factor) است. دومین عامل وسیله نقلیه (Vehicle) و عامل آخر عوامل محیطی (Environment) که در 70 تا 80 درصد عامل انسانی موجب سانحه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه براساس مقررات بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری نماینده حاکمیت در صنعت هوانوردی کشوری (غیرنظامی) است، اظهار داشت: از سوی دیگر در قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه اجرایی مربوط به سوانح هوایی و کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ کنوانسیون مذکور، مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی و اعلام علت وقوع سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی تعیین شده که براساس مقررات پیش گفته در حال حاضر کمیسیون مربوطه در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و کارگروه‌های مربوطه مشغول بررسی سانحه هوایی هستند.

او تصریح کرد: بر اساس مقررات مربوط کشورهای بهره‌بردار، سازنده و سایر کشورهای ذی‌ربط در امر پرواز می‌توانند در فرآیند رسیدگی با رعایت مقررات مربوط حضور داشته باشند و اخبار غیرموثق منتشره غیر قابل استناد بوده و عمدتا کارکرد سیاسی دارد.

او می‌گوید: اطلاعات کافی جهت ارائه نظر کارشنای متاسفانه در دست نیست؛ البته با وجود دو جعبه سیاه و شرکت NTSB در تیم بررسی علت سانحه بزودی مشخص خواهد شد.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پیشنهادم این است که هر گونه اظهارنظر در رابطه با علل بروز این سانحه را به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار کرده و از هر اظهارنظری خودداری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.