| کد خبر: 188484 |

◄ سنگینی صندوق بازنشستگی روی دوش «هما»

صندوق بازنشستگی؛ گره کوری است که سال‌های متمادی در تاروپود هواپیمای ملی جمهوری اسلامی نقش بسته است و امروز سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه روی دوش این شرکت هواپیمایی می‌گذارد که به عقیده برخی از کارشناسان این رقم معادل خرید ۴ فروند هواپیمای دست‌دوم است.

تین نیوز

صندوق بازنشستگی؛ گره کوری است که سال‌های متمادی در تاروپود هواپیمای ملی جمهوری اسلامی نقش بسته است و امروز سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه روی دوش این شرکت هواپیمایی می‌گذارد که به عقیده برخی از کارشناسان این رقم معادل خرید ۴ فروند هواپیمای دست‌دوم است.

به گزارش تین نیوز، بهزاد مظاهری رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: «تنها راه نجات ایرلاین ملی برای سرپا نگه‌داشتن پروازهایش؛ «چابک‌سازی» است.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر این موضوع که درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش ایران‌ایر «صندوق بازنشستگی» است، می‌افزاید: هم‌اکنون ایران‌ایر ماهانه ۴۰ میلیارد تومان حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کند این در حالی است که هدف از تأسیس صندوق بازنشستگی هما این بود که حقوق بازنشستگان در این صندوق ریخته شود و با سرمایه‌گذاری بتوانند به درآمدزایی برسند و در نهایت حقوق بازنشستگان با این درآمدها پرداخت شود اما در این سال‌ها به دلیل عدم مدیریت، این پول حیف‌ومیل شد و امروز پولی در کار نیست؛ و در شرایط فعلی ایران‌ایر مجبور است از درآمد خودش پول بازنشستگان را تأمین کند.

مظاهری ابراز می‌کند؛ درحال‌حاضر صندوق بازنشستگی هما، هواپیمای چابهار را دارد که به نظر نمی‌رسد سودده باشد و از سوی دیگر جز حدود ۱۳۰ آپارتمان چیز دیگری ندارد چراکه متأسفانه آن قسمت‌هایی که درگذشته سودده بودند یا فروخته و یا واگذار شد.

مظاهری در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت هواپیمایی چابهار هم‌اکنون فعال است، توضیح داد: این شرکت درحال‌حاضر فعال نیست اما با یکسری ترفندها و با ضمانت ایران‌ایر تعدادی هواپیما در گذشته خریداری کرد.

او با اشاره به این موضوع که هواپیمایی چابهار در زمان تصدی‌گری آقای کشاورزیان در هما تأسیس شد، افزود: «این شرکت قبل از اینکه برای صندوق بازنشستگی هما خریداری شود تحت مالکیت تیمسار هوشنگ صدیق بود که آقای کشاورزیان به عنوان مدیرعامل وقت هما، این ایرلاین را برای صندوق بازنشستگی هما خریداری کرد و تا زمانی که مدیریت چابهار بر عهده تیمسار صدیق بود این شرکت سوددهی داشت.»

رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازنشستگان هما در این میان تقصیری ندارند و مشکل عدم مدیریت مناسب وضعیت این صندوق را به اینجا کشانده است، گفت: ایجاد صندوق بازنشستگی هما تصمیم غلطی نبود و با یک مدیریت صحیح امروز می‌توانست سودده باشد.

او تأکید می‌کند؛ به صورت قطع باید دولت یک مصوبه داشته باشد و بر اساس آن مصوبه صندوق بازنشستگی هما را به سازمان تأمین اجتماعی منتقل کند، از همین رو باید یک سهم را دولت و سهم دیگر را صندوق بازنشستگی هما و دیگری برای ایران‌ایر تخصیص پیدا کند تا در نهایت این کار انجام بگیرد، ضمن اینکه به نظر می‌رسد که هواپیمایی ملی باید دو قسمت مهم مارکتینگ و عملیات را برای خودش نگه دارد و بقیه قسمت‌ها را به بخش خصوصی  واگذار یا به شرکت‌های مستقل درآمد-هزینه‌ای تبدیل کند.

وی با تأکید بر اینکه هواپیمایی ملی زمینگر است، بیان می‌کند: تیمسار زنگنه فرد بسیار توانمندی است اما با شرایط فعلی این شرکت، حتی اگر فردی قوی‌تر از ایشان هم به روی کار بیاید قادر نیست کاری انجام دهد از همین رو لازم است به موضوع چابک‌سازی در ایران‌ایر توجه جدی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.