| کد خبر: 251897 |

◄ در روزهای بارانی چگونه رانندگی کنیم؟

رانندگی در روزهای بارانی نیازمند رعایت نکاتی است که امنیت راننده، خودرو ، سرنشینان و عابران را تامین کند.

تین نیوز

رانندگی در روزهای بارانی نیازمند رعایت نکاتی است که امنیت راننده، خودرو ، سرنشینان و عابران را تامین کند. 

به گزارش تین نیوز ، رانندگی در روزهای بارانی و جاده های لغزنده، فرهنگ خاص خود را دارد. هنگام بارش باید بیش از پیش نکات ایمنی را مورد توجه قرار داد. در این یادداشت به ذکر اصولی می پردازیم که تا حد زیادی از بروز حادثه جلوگیری می کنند. 

از لاستیک مناسب استفاده کنید

با توجه به لغزنده بودن جاده ها و آبگرفتگی معابر، باید از لاستیک سالم و مناسب استفاده کرد. لاستیک های فرسوده ای که بافت رویه آنان از بین رفته و چسبندگی و اصطکاک لازم را با سطح جاده برقرار نمی کنند می توانند موجب سر خوردن و لغزش خودرو شوند که منجر به حوادث رانندگی می شود. 

همچنین تنظیم هوای لاستیک برای رانندگی در روزهای بارانی بسیار ضروری است. 

برف پاک کن ها را چک کنید

قبل از شروع سفر، حتما برف پاک کن ها را بررسی کنید و از کارایی آن ها مطمئن شوید. موتور برف پاک کن، تیغه ها، کلید مربوط و شیشه شور باید کارایی لازم را داشته باشند. 

چراغ ها را بررسی کنید

در هوای مه آلود و در هنگام بارندگی، قدرت دید رانندگان و عابران کمتر می شود. چراغ ها را بررسی کنید و سعی کنید با چراغ روشن و نور پایین حرکت کنید. این کار موجب می شود هم دید راننده بیشتر شود هم عابران راحت  تر و زودتر متوجه حرکت خودرو شوند. 

چک کردن ترمزها فراموش نشود

ترمز یکی از اصلی ترین موارد لازم در روزهای بارانی است. از لنت های استاندارد و باکیفیت استفاده کنید و حتما قبل از حرکت، روغن ترمز و مخزن آن را چک کنید و از عملکرد درست آن مطمئن شوید. 

شاداب و سرحال پشت فرمان بنشینید

هوای مطبوع بارانی ، گاهی باعث خواب آلودگی می شود مخصوصا اگر تنها در خودرو نشسته باشید. حتما شاداب و سرحال و با انرژی پشت فرمان بنشینید. اگر احساس خستگی می کنید حتما دقایقی را در محل مناسب توقف کرده و استراحت کنید. 

فرمان را با هر دو دست بگیرید

به خاطر لغزنده بودن جاده و خیس بودن معابر، امکان سرخوردن خودرو وجود دارد. حتما فرمان را با هر دو دست بگیرید و از گذاشتند دست وسط فرمان یا گرفتن فرمان با انگشت خود داری کنید. 

از بخارزدای شیشه استفاده کنید

بخار گرفتن شیشه ها در هنگام بارندگی امری طبیعی است اما اگر به رفع آن اقدام نشود باعث کاهش دید و بروز خطای رانندگی می شود. برای از بین بردن بخار شیشه ها از سیستم بخارزدا و سیستم تهویه مناسب استفاده کنید. 

با حوصله، آرام و با سرعت مطمئنه حرکت کنید

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. عابران ممکن است برای گریز از باران و سرما به سوی مقصد خود بدوند یا تند تر از حالت معمول حرکت کنند، همچنین خودروها ممکن است برای رسیدن به مقصد عجله کنند. شما سعی کنید با آرامش خاطر و با حوصله رانندگی کنید. از سرعت گرفتن یکباره و همچنین از سرعت یکباره و بی مورد پرهیز کنید. 

فاصله خود را با خودروی جلو حفظ کنید

ممکن است به هر دلیلی حرکت خودروی جلوی شما با اختلال روبرو شود، ممکن است یکباره ترمز بگیرد، پس سعی کنید فاصله مطمئنه را رعایت کنید تا کنترل خودروی شما به راحتی انجام شود. 

ریسک و زرنگ بازی ممنوع!

احتمال ایجاد ترافیک در روزهای بارانی بسیار بالا است و ممکن است دقایقی را معطل شوید. در این شرایط هرگز به فکر زرنگ بازی نیفتید، سبقت بی جا و یکباره نگیرید، خط شکنی نکنید، مدام خط جا به جا نکنید، اتفاق از هر چهار طرف در کمین شما است. 

نیم ساعت اول بارندگی بیشتر احتیاط کنید

معمولا سی دقیقه اول بارندگی به شدت خطرناک است از این جهت که چربی های سطح جاده خود را نشان می دهند. حداقل سی  دقیقه لازم است تا این چربی ها شسته شوند. پس لغزندگی بسیار بالا است و احتمال بروز حادثه چند برابر است. نیم ساعت اول را فراموش نکنید. 

کمربند ایمنی را یادتان نرود

حتما کمربند ایمنی خود را ببندید و به سایر سرنشینان یادآوری کنید که کمربند را ببندند. 

از کنار عابران به آرامی بگذرید

چاله های موجود در خیابان پر از آبند. عبور با شتاب بالا باعث پاشیدن آب روی عابران می شود. سعی کنید به آرامی از کنار عابران ایستاده در گوشه خیابان عبور کنید. 

یک نفر منتظر شما است

یادتان نرود که یک نفر در مقصد، نگران و منتظر شماست، منتظر این است که شما را در سلامتی کامل ببیند. پس به خاطر عزیزانتان از خود مراقبت کنید. 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.