| کد خبر: 194679 |

◄ کاهش3درصدی تلفات جاده‌ای

تلفات جاده‌ای از ابتدای سال تاکنون به ۲۴۷ نفر رسیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵۵ نفر ثبت شده بود.

تین نیوز

مدیر کل استان  آذربایجان‌شرقی، گفت: تلفات جاده‌ای از ابتدای سال تاکنون به ۲۴۷ نفر رسیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵۵ نفر ثبت شده بود.

​به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌شرقی اورجعلی علیزاده  گفت: عامل حدود ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای استان عامل انسانی، ۱۰ تا ۱۵ درصد عوامل جاده‌ای و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز مسائل اقلیمی و خودرو است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که پیک ترافیکی جاده‌‌ای استان مربوط به ماه‌های تیر، مرداد و شهریور است، گفت: در این راستا با همکاری دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان طرح ضربتی راهداری هم‌مانند طرح تعطیلات نوروزی در این ماه‌ها در جاده‌های استان اجرا می‌شود.

 علیزاده با بیان این‌که در پی اجرای طرح راهداری نوروزی در سال‌جاری آمار تلفات جاده‌ای در استان ۳۹درصد نسبت به نوروز سال ۹۷ کاهش یافت، ادامه داد: در تعطیلات نوروز سال گذشته آمار تلفات جاده‌ای استان ۴۰ نفر بود که این تعداد در تعطیلات نوروز امسال به ۲۷ کاهش یافت.

وی با تاکید بر همکاری دستگاه‌های ذیربط و رسانه‌ها برای کاهش آهنگ آمار تصادفات جاده‌ای استان، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص رعایت موارد ایمنی و قوانین رانندگی این اداره کل را در کاهش این آمار یاری کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در زمان کنونی ۶۳ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده که امسال در قالب اجرای ۱۰ طرح، رفع ۳۵ نقطه حادثه‌خیز استان در دستور کار قرار گرفته است.

علیزاده افزود: در این راستا با توجه به محدودیت منابع اقدام به طراحی و راه‌اندازی راهداری محوری کرده‌ایم که در این طرح ۴۶۶ دستگاه سنگین و نیمه‌سنگین راهداری به ۲ بخش تقسیم‌بندی شده که ۵۰ درصد برای راه‌های شریانی و ۵۰ درصد نیز به راه‌های روستایی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که این طرح تا آخر شهریور ادامه می‌یابد، اظهار داشت: در این طرح تسطیح حرایم، شانه‌سازی راه، اصلاح شیب شیروانی‌ها، لکه‌گیری، رنگ‌آمیزی، تعمیر گاردریل و ساماندهی علایم افقی و عمومی انجام می‌شود و تا کنون حدود ۶۰۵ کیلومتر از یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی استان ساماندهی شده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: جاده‌های استان از طریق ۲۴ دستگاه دوربین نظارت تصویری رصد و ثبت می‌شود و همه راه‌ها مجهز به سیستم آنلاین برخط است که تمامی ترددها از طریق این سیستم ثبت می‌شود.

 علیزاده ادامه داد: علاوه بر دوبین‌های نظارت تصویری ۸۲ دستگاه تردد شمار برخط در جاده‌های استان کل آمار ترافیکی و ۵۸ دستگاه دوربین نیز در ارتباط با سامانه کنترل سرعت جاده‌ای تخلفات رانندگان را ثبت می‌کند و نصب ۴۰ دستگاه نیز در دست اجرا بوده که تلاش می‌شود تا پایان امسال در نقاط مشخص شده راه‌اندازی شود.

 وی با اشاره به این‌که ۶ دستگاه تابلو پیام متغییر نیز در جلوی بیش‌تر پاسگاه‌های پلیس استان نصب شده است، یادآوری کرد: کنترل بار کامیون در جاده‌های استان نیز از وظایف این اداره کل بوده که این کار از طریق سیستم توزین و ۱۲ باسکول مجهز در مقابل پاسگاه‌های پلیس انجام می‌شود که در صورت مجاز بودن بار مجوز حرکت به خودرو داده می‌شود و در غیر این صورت باید مقدار بار خودرو اصلاح شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: سیستم در حال توزین نیز به صورت سیار و به صورت گشت‌های نامحسوس در جاده‌های استان بار کامیون‌ها را کنترل می‌کند. علیزاده با بیان این‌که ۴۰ مجتمع خدماتی و رفاهی در جاده‌های استان به رانندگان و مسافران خدمات ارایه می‌کنند، افزود: برای ارایه خدمات بهتر ۱۹ مجتمع خدماتی و رفاهی دیگر نیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته ۲۵۹ میلون تردد در جاده‌های استان ثبت شده است، اظهار داشت: در ۴ ماه امسال ۹۳ میلیون تردد خودرو در جاده‌های استان ثبت شده که این تعداد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در ۳ ماه اول سال جاری یک میلیون و ۲۳۶ هزار مسافر از طریق ناوگان مسافری استان جابه‌جا شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که متوسط‌عمر ناوگان باری استان از متوسط کشوری ۲ سال بالاتر است، گفت: عمر متوسط ناوگان باری استان ۲۰ سال بوده و برخی کامیون‌ها دارای بیش از ۴۰ سال عمر است.

 علیزاده با اشاره به طرح نوسازی ناوگان باری استان، افزود: با توجه به بالا رفتن قیمت خودروهای باری در کشور استقبال رانندگان از این طرح پایین بوده و به خاطر همین در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

 وی یادآوری کرد: عمر متوسط ناوگان عمومی و مسافری استان با متوسط کشور به میزان ۱۱ سال تقریبا برابری می کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: طرح آسفالت‌ریزی در جاده‌های استان از ۱۵ خرداد امسال شروع شده و تاکنون ۱۰۰ هزار تن آسفالت ریزی شده است. علیزاده، ادامه داد: در این راستا در ۱۳ جاده استان از جمله تبریز - صوفیان - مرند، تبریز - آذرشهر، مراغه - هشترود، آزاد راه پیامبر اعظم، میانه - سرچم، میانه - فیروزآباد، تبریز - بستان آباد، اهر - کلیبر و نوار مرزی طرح آسفالت‌ریزی با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

 وی با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه تبریز - زنجان، گفت: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی با انعقاد قرارداد ۸۵ میلیارد تومانی بخش‌های بحرانی واقع در این مسیر را روسازی خواهد کرد و در این راستا تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ تن قیر در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.