| کد خبر: 182086 |

◄ بهره‌برداری از 2055 کیلومتر آزادراه در 18 استان کشور

740 مجتمع خدماتی – رفاهی بین‌ راهی احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

تین نیوز

​پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای بیش از 2055 کیلومتر آزادراه در 18 استان کشور به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمدرضا زمانیان مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها با اعلام این مطلب افزود: طول آزادراه‌های کشور بعد از انقلاب اسلامی حدود شش برابر رشد داشته است، این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه‌های در حال بهره‌برداری کشور 346 کیلومتر بوده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با احداث و بهره‌برداری از 2055 کیلومتر آزادراه، مجموع طول آزادراه‌های کشور به 2401 کیلومتر تاکنون افزایش‌یافته است، که حدود 7 / 2 درصد طول راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها با اشاره به تعریف شبکه آزادراهی گفت: آزادراه به راه شریانی گفته می‌شود که با استانداردهای خاص به‌عنوان جزئی از شبکه‌ راه‌های ملی، ارتباط‌دهنده مراکز استان‌ها و یا شهرهای بزرگ داخل کشور با عملکرد ملی است و حداقل دارای چهار خط عبور با مسیرهای رفت‌وبرگشت است که دو طرف آن محصور و بدون تقاطع هم‌سطح بوده است.

زمانیان گفت: آزادراه‌ها باهدف ارتقاء سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور و کاهش تلفات و حوادث رانندگی، کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش سرعت تردد و انتقال مسافر و کالا و کاهش زمان سفر، تسهیل در رانندگی و راحتی مسافران احداث و بهره‌برداری شده است.

وی افزود: حدود 12 درصد آزادراه‌های موجود در کشور از سوی دولت سرمایه‌گذاری، احداث و به بهره‌برداری رسیده است و 78 درصد مابقی آزادراه‌ها نیز با مشارکت بخش خصوصی و در دوران بعد از انقلاب، احداث و به بهره‌برداری رسیده‌اند که نگهداری علمیاتی، جاری و زمستانی در آزادراه‌های مشارکتی در قالب سهم 15 درصد و درآمد حاصل از وصول عوارض آزادراه‌ها انجام می‌شود.

زمانیان آزادراه‌های زنجان – تبریز و قزوین – زنجان را طولانی‌ترین آزادراه‌های کشور عنوان کرد و گفت: در طی این سال‌ها در آزادراه‌ تهران – کرج کماکان بیشترین میزان تردد توسط کاربران جاده‌ای صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها همچنین بیان کرد: طی فراخوانی از سوی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد. راه‌اندازی سیستم‌ ETC با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قانون مشارکت در تمام آزادراه‌های کشور و گیت‌های دریافت عوارضی، انجام شود که در حال حاضر پروژه مذکور در دست اقدام است و امید است در آینده‌ای نزدیک به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: در سیستم ETC یا پرداخت عوارض بدون توقف، کاربران جاده‌ای نسبت به خریداری و نصب برچسب مخصوص از بانک عامل یا باجه‌های مجاور عوارضی و نصب این برچسب بر روی شیشه خودروی خود اقدام می‌کنند، هنگام عبور خودروی دارای برچسب از آزادراه‌های مجهز به ETC، عوارض بدون توقف خودروی مربوطه در گیت و با بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین تعبیه‌شده در آزادراه از حساب شخص استفاده‌کننده کسر می‌شود.

وی افزود: کاهش زمان سفر، صرفه‌جویی در استهلاک خودرو، کاهش مصرف سوخت و پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی محل گیت‌های عوارضی ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت پس از پرداخت عوارض، که به آن پدیده شیار افتادگی و جمع شدگی آسفالت گفته می‌شود، ازجمله مزایای استفاده از پرداخت عوارض الکترونیکی است.

زمانیان بابیان این مطلب که این پروژه به‌صورت جامع از فناوری‌های نوین موجود در دنیا در پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی محسوب می‌شود افزود: در حال حاضر در کشور ما آزادراه‌های تهران-قم، آزادراه تهران-پردیس و آزادراه اهواز –بندر امام به سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز هستند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌وطنان گرامی در صورت داشتن پیشنهاد و انتقاد در خصوص نحوه خدمات‌رسانی در آزادراه‌ها و گزارش تخلفات یا خرابی در آزادراه‌های کشور می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی با تلفن گویای 141 مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تماس حاصل کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.