| کد خبر: 172145 |

◄ بودجه راهداری کمتر از یک‌سوم مبلغ موردنیاز

در سال‌جاری سه هزار و 500 کیلومتر از راه‌های کشور لکه‌گیری و روکش شده‌اند. حیدر مطاعی، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این خبر افزود: همچنین 35هزار کیلومتر از راه‌های کشور در این مدت خط‌کشی شده‌اند.

تین نیوز

در سال‌جاری سه هزار و 500 کیلومتر از راه‌های کشور لکه‌گیری و روکش شده‌اند. حیدر مطاعی، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این خبر افزود: همچنین 35هزار کیلومتر از راه‌های کشور در این مدت خط‌کشی شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مطاعی با اشاره به وجود ۳۶ هزار کیلومتر جاده شریانی شامل ۵۲ هزار کیلومتر باند عبوری، ۲ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۶ هزار کیلومتر بزرگراه، تصریح کرد: هم‌اکنون سازمان راهداری تلاش بسیاری دارد تا به‌رغم کمبود تخصیص اعتبار برای نگهداری راه‌ها، سطح سرویس مناسبی در جاده‌های شریانی کشور برقرار باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری بودجه موردنیاز نگهداری راه‌های کشور را سالانه ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: هم‌اکنون سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد این بودجه در قالب اسناد خزانه، قیر و ... تخصیص می‌یابد و بااین‌وجود تلاش می‌کنیم با اجرای اقدامات پیشگیرانه، جلوی تخریب جاده‌ها را گرفته و با اقداماتی چون قیرپاشی و در برخی نقاط، اجرای روکش آسفالت، خرابی جاده‌ها را به تعویق بیاندازیم.

او تصریح کرد: هم‌اکنون سطح جاده‌های عبوری با استقرار سامانه مدیریت راه‌ها (PMS) پایش می‌شود و سال گذشته ۵ میلیون قطعه عکس از رویه جاده‌ها تهیه شد تا گزارشی از وضعیت رویه جاده‌ها به دست آید و براساس گزارش این سامانه، هم‌اکنون کیفیت جاده‌های کشور در وضعیت قابل قبولی است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: جاده ایمن تنها در بهترین شرایط می‌تواند بر ایمنی سفر تا ۲۰ درصد نقش داشته باشد و مهم‌ترین رکن ایمنی سفر، احتیاط راننده و رعایت قوانین و مقررات است و به همین دلیل از عموم رانندگان درخواست می‌کنیم مشکلات و نواقص جاده‌ها را بامهارت و احتیاط خود، پوشش دهند تا آمار حوادث و تصادفات جاده‌ای کاهش یابد.

او افزود: رانندگان باید تابع شرایط جاده باشند چراکه در برخی نقاط نظیر جاده چالوس، جاده‌ها پیچ و قوس و شیب یا عرض کمی دارند که به خاطر عوارض طبیعی است و هیچ‌چیز به‌جز احتیاط راننده، نمی‌تواند نواقص جاده را مرتفع کند.

مطاعی تصریح کرد: البته وظیفه دولت و سازمان راهداری هم علاوه‌بر اصلاح نقاط حادثه‌خیز، هشدار و نصب علائم هشداردهنده است که در این راه، هم‌اکنون ۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور شناسایی و در آن، تابلوهای هشداردهنده نیز نصب‌شده است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصلاح شیب هندسی جاده‌ها را یکی دیگر از اقدامات این سازمان در کاهش نقاط پرخطر دانست و افزود: متأسفانه بیشترین تصادفات خودروها در شبکه‌های بزرگراهی کشور به وقوع می‌پیوندد که جاده‌هایی با کمترین مشکل ممکن هستند و این نشان می‌دهد که باید رانندگان، فرهنگ و رفتار ترافیکی خود را بهبود بخشند.

به گفته پلیس‌راه کل کشور، به دلیل کمبود بودجه، روند هوشمند سازی و ایمن‌سازی جاده‌های کشور متوقف‌شده و این به معنی افزایش تصادفات رانندگی در سال‌های آینده خواهد بود.

توسعه دوربین‌های نظارتی و کاهش نقاط حادثه‌خیز و همچنین تبدیل جاده‌ها به بزرگراه و آزادراه می‌تواند به‌شدت از تعداد و شدت تصادفات جاده‌ای بکاهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خدادادبکرانی 0 0

    سلام واقعا اگریک سری به جاده بندر عباس سیرجان بزنید کاملا مشهود است که چند سالی هست بااین آسفالت شکسته ماشینها تردد می کنند.(حد فاصل پاسگاه گلستان تا باغات).جاده وشاهرگ اصلی کشور از قم به کاشان ونایین هم که دیگر چه عرض کنم واقعا سوال این جانب اینه چرا بااین همه عوارضی که اتوبان قم کاشان دریافت می کند هنوز شاهد خرابی آسفالت این اتوبان باشیم .؟