| کد خبر: 158296 |

نفیسی خبر داد:

◄ مبادله رانندگان زندانی ایرانی از ترکمنستان آغاز می‌شود

طبق مذاکراتی که با مقامات ترکمنستان انجام گرفته است؛ تعدادی از رانندگان ایرانی زندانی آزاد و برخی دیگر با رانندگان زندانی ترکمنی جابجا شدند.

تین نیوز

سرنوشت رانندگانی که به علت کشف مواد مخدر جاسازی‌شده در داخل بارهای صادراتی در کشورهای دیگر گرفتار شده‌اند معمولاً به زندان ختم می‌شود و در این میان ضرورت اتخاذ راهکاری که از منشا اصلی جرم یعنی حل مشکل قاچاق جلوگیری کند ضروری تر به نظر می آید.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز همین یک ماه پیش بود که موضوع مبادله رانندگان زندانی و ادامه حبس آن‌ها در خاک میهن، بهانه گفت‌وگوی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران شد.

 یونس جاوید رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در گفت‌وگویی که با خبرنگار تین‌نیوز داشت اعلام کرد تعداد قابل‌توجهی از رانندگان ایرانی در سه کشور ترکیه، بلغارستان و ترکمنستان زندانی هستند و دولت باید اقداماتی برای مبادله زندانیان داشته باشد تا لااقل ادامه حبس این رانندگان در خاک میهن باشد.

گفته می‌شود 130 راننده زندانی ایرانی در ترکمنستان 20 نفر در ترکیه و حدود 4 نفر در بلغارستان زندانی هستند که خانواده‌های آن‌ها برای ملاقات با آن‌ها مجبور به تحمل شرایط سختی هستند.

حالا از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر می‌رسد که ایران با این کشورها برای مبادله زندانیان خود گفت‌وگوهای جدید انجام داده است که نهایتاً منجر به تبادل رانندگان ترکمنی با ایرانی خواهد شد.

آن‌طور که رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داده است: طبق مذاکراتی که با مقامات ترکمنستان انجام گرفته است؛ تعدادی از رانندگان ایرانی زندانی آزاد و برخی دیگر با رانندگان زندانی ترکمن جابجا شدند.

گفته می‌شود که  دولت ترکمنستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار جدی است و این سخت‌گیری  هم فقط مربوط به ایرانیان نیست و نسبت به اتباع دیگر کشورها هم وجود دارد و میزان موفقیت دولت ترکمنستان در برخورد با قاچاق مواد مخدر به مراتب بیش‌تر از موفقیت ایران بوده است و شاید آغاز تبادل رانندگان زندانی ایرانی با ترکمنی شروع خیلی خوبی برای این مهم باشد.

 نفیسی هم‌چنین خبر داده است که در این راستا جلسه‌ای با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور، نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شده است و محور این جلسه علاوه بر بحث رانندگان زندانی در سایر کشورها مسئله قاچاق کالا هم بوده است چراکه قاچاق کالا عامل اصلی زندانی شدن این رانندگان است و تا زمان اثبات بی‌گناهی آن‌ها باید چند سالی از عمر خود را در زندان سپری کنند.

نفیسی دراین‌باره گفته است شرکت‌ها باید با راننده و صاحب کالا قرارداد منعقد کنند و بر روی بار موردنظر نظارت پی‌درپی داشته باشند. همچنین بار به‌جای انبار از درب کارخانه حمل شود تا ریسک دست‌کاری کالا و جابجایی آن کاهش یابد.

تأکید بر آگاه‌سازی راننده،‌ شرکت و صاحب کالا برای مقابله با قاچاق درحالی از سوی این عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک راهکار مطرح است که  در مقابل این نظر ، رانندگان معتقد هستند که نبود تجهیزات و نفرات تخصصی برای کنترل بارهای صادراتی و کشف موادمخدر جاسازی شده در این بارها توسط ارگان‌های ذیربط مسئول مانند گمرک یا نیروی انتظامی عامل اصلی است و باید برای این موضوع چاره اندیشی جدی شود.

با این حال مسئولان دولتی اعتقاد دارند که علاوه بر افزایش نظارت‌ها، باید در راستای آگاه‌سازی شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان و صاحب کالا کوشا باشیم تا رانندگان نسبت به شرکت‌های معتبر آگاهی یابند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.