| کد خبر: 148555 |

◄ «پیمایش» هوشمندانه‌ترین طرح برای مبارزه با قاچاق سوخت

طرح ملی پیمایش سوخت که مدتی از مطرح‌شدن آن می‌گذرد، اکنون به صورت آزمایشی و در برخی شهرها در حال اجرا است تا اگر در این شهرها موفقیت‌آمیز بود، در سایر شهرها نیز اجرایی شود؛ زیرا اجرای کامل این طرح در سطح ملی و کلان نیازمند برنامه‌ریزی است.

تین نیوز

  اردشیر دادرس*: طرح ملی پیمایش سوخت که مدتی از مطرح‌شدن آن می‌گذرد، اکنون به صورت آزمایشی و در برخی شهرها در حال اجرا است تا اگر در این شهرها موفقیت‌آمیز بود، در سایر شهرها نیز اجرایی شود؛ زیرا اجرای کامل این طرح در سطح ملی و کلان نیازمند برنامه‌ریزی است.

اما اینکه فکر کنیم این طرح تا تاریخ مشخصی اجرایی می‌شود، کمی عجولانه است، زیرا اجرای صرف طرح مد نظر نیست، بلکه باید به کیفیت و نحوه اجرای آن توجه شود.

این طرح باید در ابتدا بر اساس بهینه‌سازی مصرف سوخت، دوم در زمینه الگوسازی مصرف انرژی و در نهایت مدیریت انرژی تنظیم شود، زیرا طرح‌هایی که به این شکل دیده شود و بازخورد نداشته باشد، موفق نیست.

بنابراین امیدواریم این طرح هدفمند باشد تا موفق شود. از نظر کیفیت، هنوز اتفاق خاصی روی نداده است، اما در کمیت باید به‌گونه‌ای باشد که کیفیت فدای کمیت نشود. سایر کشورها در دنیا نیز این طرح را انجام می‌دهند.

درباره مقایسه این طرح با طرح‌های مشابه جهانی شایان ذکر است که بنده بر اساس مطالعات انجام‌شده در ۲۸ کشور دنیا که درباره مصرف حامل‌های انرژی آنها بررسی کرده‌ام؛ این کشورها پس از اجرای این طرح در الگوسازی مصرف حامل‌های انرژی به این نتیجه رسیده‌اند که باید رگلاتوری عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌های انرژی بر اساس عرضه و تقاضا در بازار ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شخصی و تاکسی‌ها اجرایی شود.

به نظر من و بر اساس بررسی، این سه وجه، نقش اساسی و تعیین‌کننده در تفکیک و جداسازی حامل‌های انرژی دارند. حال آنکه ایران نیز بتواند سهمی در این میان داشته باشد، نیازمند برنامه‌ریزی به همراه سند راهبردی انرژی است.

در حالی که اصولا این طرح‌ها دو هدف دارند. یکی مدیریت انرژی و دیگری جلوگیری از اتلاف انرژی برای اجرای طرح؛ بدین معنی که «وست منیجمنت» یا همان جلوگیری از پرت و اتلاف انرژی اجرایی شود و در نهایت، ذخیره‌سازی انرژی است که باید در کشور به خوبی اعمال شود، زیرا این طرح «پیمایش» یا همان طرح تخصیص گازوئیل به بخش حمل‌ونقل دیزلی بر اساس پیمایش (مسافت طی‌شده) وارد مرحله اجرایی شد و گامی بزرگ برای مبارزه با قاچاق سوخت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصاد کشور و یکی از دلایل هدررفت بخش عظیمی از منابع ملی برداشته شد.

اجرای طرح پیمایش به عنوان بزرگ‌ترین و هوشمندانه‌ترین طرح مبارزه با قاچاق سوخت در کشور از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، در دستور کار دولت قرار گرفت. طرحی که در نهایت اجرای آن در دو مرحله (فاز) در بهمن‌ماه ۹۳ تبدیل به مصوبه دولت شد و بعد از چند ماه تعویق، اجرای مرحله اول آن از ابتدای مهرماه سال گذشته آغاز شد.

*-رئیس انجمن «سی ان جی» کشور

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.