جادههای کشور با استفاده از اسکنر جادهای ارزیابی میشود
راهها و شریانهای اصلی کشور با بهرهبرداری از دستگاه اسکنر جادهای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار میگیرد.
راهها و شریانهای اصلی کشور با بهرهبرداری از دستگاه اسکنر جادهای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ، عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری این سازمان با اشاره به قابلیت های این اسکنرجهت عکسبرداری سه بعدی با استفاده از دوربین سرعت بالا و مسافتسنج که با سرعت 95 کیلومتر در ساعت خرابیهای احتمالی و در حال گسترش جاده را تا عمق 25 سانتیمتر برآورد میکند.
حسن نیا ، اظهارداشت: در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا میشود، اسکنر از طریق دوربین HD و باتوجه به کیفیت بالای برداشت به صورت Wid وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت میکند و میتواند انواع خرابیهای سطح جاده و نوع خرابیها را اسکن نماید. به این روش کیفیت جاده، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص شده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارفرما، اقدام لازم در زمینه برنامه ریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری صورت میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است 54 هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر به صورت پایلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از 3 هزار کیلومتر راه در حال اجرا است.
حسن نیا تصریح کرد: سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برنامهریزی و طراحی شده و براساس شاخصهای بینالمللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست.
معاون سازمان راهداری وحملونقل جادهای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به منظور نگهداری راهها هزینه میشود ، افزود : نگهداری راهها از این جهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جادهها، فعالیتی جاری است و راههای ساخته شده درسالهای دور ، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن، هزینه نگهداری در برخواهد داشت در واقع عدم برنامهریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه، میتواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد. لذا در سال 95 سامانه مدیریت روسازی PMS با هدف توزیع عادلانه و بهینه منابع باتوجه به شناسایی مقاطع مستعد، در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راهاندازی شد.
وی درادامه اظهارداشت : انتخاب روشهای بهسازی براساس بهینهسازی و روشهای کمهزینه با ماندگاری بالا، از سیاستهای اصلی هر نهاد است و باتوجه به گستردگی شبکه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی)، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری بمنظور ارتقاء شاخص سلامت شبکه راهها به عنوان یکی از اولویتهای کاری سازمان در جهت بهینهسازی منابع است. در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یکی از ابزارهای کنترل و پیادهسازی این امر شامل جمعآوری اطلاعات وضعیت شبکه، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش، قطعبندی، بودجهبندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه کم و ماندگاری بالاست. این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این سامانه مجهز شده و براساس آن اولویتبندی کاری را با دو هدف بهینهسازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص کل شبکه نسبت به دیگر گزینهها برنامهریزی میکنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.