| کد خبر: 134357 |

​جاده‌های کشور با استفاده از اسکنر جاده‌ای ارزیابی می‌شود

راهها و شریانهای اصلی کشور با بهره‌برداری از دستگاه اسکنر جاده‌ای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تین نیوز

راهها و شریانهای اصلی کشور با بهره‌برداری از دستگاه اسکنر جاده‌ای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

به گزارش روابط ‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری این سازمان با اشاره به قابلیت های این اسکنرجهت عکسبرداری سه بعدی با استفاده از دوربین سرعت بالا و مسافت‌سنج که با سرعت 95 کیلومتر در ساعت خرابی‌های احتمالی و در حال گسترش جاده را تا عمق 25 سانتی‌متر برآورد می‌کند.​

 

حسن نیا ، اظهارداشت: در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود، اسکنر از طریق دوربین HD و باتوجه به کیفیت بالای برداشت به صورت Wid وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت می‌کند و می‌تواند انواع خرابی‌های سطح جاده و نوع خرابی‌ها را اسکن نماید. به این روش کیفیت جاده، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص شده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارفرما، اقدام لازم در زمینه برنامه ‌ریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری صورت می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است 54 هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر به صورت پایلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از 3 هزار کیلومتر راه در حال اجرا است.

 

حسن نیا تصریح کرد: سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شده و براساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست.

 

معاون سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به منظور نگهداری راهها هزینه می‌شود ، افزود : نگهداری راهها از این جهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جاده‌ها، فعالیتی جاری است و راههای ساخته شده درسال‌های دور ، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن، هزینه نگهداری در برخواهد داشت در واقع  عدم برنامه‌ریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه، می‌تواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد. لذا در سال 95 سامانه مدیریت روسازی PMS با هدف توزیع عادلانه و بهینه منابع باتوجه به شناسایی مقاطع مستعد، در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راه‌اندازی شد.

 

وی درادامه اظهارداشت : انتخاب روشهای بهسازی براساس بهینه‌سازی و روش‌های کم‌هزینه با ماندگاری بالا، از سیاستهای اصلی هر نهاد است و باتوجه به گستردگی شبکه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی)، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری بمنظور ارتقاء شاخص سلامت شبکه راهها به عنوان یکی از اولویتهای کاری سازمان در جهت بهینه‌سازی منابع است. در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یکی از ابزارهای کنترل و پیاده‌سازی این امر شامل جمع‌آوری اطلاعات وضعیت شبکه، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش، قطع‌بندی، بودجه‌بندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه کم و ماندگاری بالاست. این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این سامانه مجهز شده و براساس آن اولویت‌بندی کاری را با دو هدف بهینه‌سازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص کل شبکه نسبت به دیگر گزینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.