| کد خبر: 265214 |

لزوم تغییر رویکرد در بهره برداری از کریدور شمال جنوب

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در کریدور شمال جنوب گفت: به واسطه اجبار در تغییر شیوه های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

تین نیوز

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در کریدور شمال جنوب گفت: به واسطه اجبار در تغییر شیوه های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب گفت: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش زمان ترانزیت، افزایش امنیت سفر و حفظ محیط زیست، کاهش هزینه های حمل ونقل، یکسان سازی و تنظیم اسناد متحدالشکل و رقابت پذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راه اندازی شد.

شهرکی تأکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارشات بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیش بینی حجم جابه جایی کالا و مسافر، بازاریابی وجذب سرمایه گذاری و تعیین نحوه همکاری با سازمان های بین المللی صورت گرفته، اما به واسطه اجبار در تغییر شیوه های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وی با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار کرد: به نظر می رسد تحقق اهداف ترسیم شده در کریدور شمال جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابت پذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فرایندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است، ارتقاء وضعیت زیرساختی و نیز تلاش ها و رایزنی های مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد.

ظرفیت های  اقتصادی و لجستیکی منطقه ساحلی مکران

شهرکی منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیت های زیادی در ابعاد راهبردی، اقتصادی و لجستیکی به ویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حمل و نقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی خواند و تاکید کرد: این منطقه از اولویت های جدی توسعه فضایی کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد: نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استانها در کریدور بین المللی شمال جنوب، موافقت نامه چهارجانبه عشق آباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، موافقت نامه سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه حوزه مکران قطعا سهم موثری در رونق اقتصاد داخلی و بین المللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید تمامی دستگاهها و نهادهای مربوطه و ذینفع، برنامه های اجرایی خود را با رویکرد تحقق پذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایه گذاری کارآمد و اثر بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن تمامی توانمندی های بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیت های لجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایه گذاران، سیاست سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در راستای ایجاد شبکه بین المللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیره های تأمین بازارهای منطقه ای با محوریت معرفی حمل و نقل جاده ای به عنوان شیوه حمل کارآمد کالا است.

شهرکی ادامه داد: در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی، بهسازی و ارتقاء ایمنی در محورهای جاده ای منتهی به سواحل مکران و اتصال آن ها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بین المللی به منظور افزایش تقاضای جابجایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جاده ای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایه گذاران برای احداث و توسعه تیرپارک ها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران، جزء اولویت های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده است.

وی افزود: در کنار اقدامات اشاره شده سازمان با تکیه بر ظرفیت شرکت های دانش بنیان و استفاده موثر از ظرفیت ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات برای تسهیل، تسریع و شفاف سازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاه های مربوطه و بهره مندی از سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزه های اثرگذار و اولویت دار، تلاش کرده نقش موثری داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.