| کد خبر: 261131 |

استاد روس: تکمیل کریدور شمال - جنوب شتاب گیرد

مدیر انستیتوی اقتصاد آکادمی علوم روسیه با اشاره به مزایای کریدور شمال به جنوب از نظر سرعت و هزینه حمل کالا نسبت به مسیر متداول از طریق کانال سوئز گفت: تکمیل زیرساخت های این راهگذر بین المللی باید شتاب گیرد، چرا که به نفع کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه است.

تین نیوز

مدیر انستیتوی اقتصاد آکادمی علوم روسیه با اشاره به مزایای کریدور شمال به جنوب از نظر سرعت و هزینه حمل کالا نسبت به مسیر متداول از طریق کانال سوئز گفت: تکمیل زیرساخت های این راهگذر بین المللی باید شتاب گیرد، چرا که به نفع کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، میخائیل گولوونین Mikhail Golovnin افزود: کریدور شمال – جنوب همچنین می تواند به عنوان مسیر جایگزین برای حمل غلات روسیه به جای مسیر دریای سیاه که با مشکلاتی روبرو است، به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این کریدور به صورت کامل عملیاتی شود به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد، از آن جمله در مسیر دریای خزر، زیرساخت های بنادر باید تقویت شود.

این استاد روس گفت: اکنون زیرساخت های این مسیر ارتباطی پاسخگوی حجم نیازهای حمل و نقل بار نیست و از آنجا که در راستای منافع دوجانبه روسیه و ایران است، تکمیل این زیرساخت ها باید شتاب گیرد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

عضو کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تصمیم سران گروه بریکس به توسعه این گروه با پیوستن ۶ عضو جدید از جمله ایران گفت: این گروه، امکان بزرگی برای تأمین منافع ملی کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهایی که در تحریم های کشورهای غربی هستند، فراهم می کند.

وی ادامه داد: سازوکارهای گروه بریکس در زمینه نظام پرداخت مالی، در ارتقای اقتصاد کشورهای عضو و جذب سرمایه گذاری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

این گفت و گو در حاشیه نشستی به میزبانی خبرگزاری اسپوتنیک انجام شد. مدیر انستیتوی اقتصاد آکادمی علوم روسیه در آن نشست نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد چشم انداز بریکس در مسیر دلارزدایی در اجلاس آتی سران این گروه در کازان روسیه در سال ۲۰۲۴ به خوبی ترسیم شود و ارز واحد بریکس به موضوع اصلی نشست تبدیل شود.

گولوونین افزود: تا آن زمان، کشورهای عضو بریکس باید گام های بلندتری را در مسیر استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری دوجانبه بردارند و همچنین از فناوری های دیجیتال برای پرداخت بین کشورهای عضو استفاده کنند.

این عضو کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه در بخش دیگری از این نشست، با تأکید بر اهمیت توسعه فرآیندهای دیجیتالی سازی مبادلات مالی در کشورهای عضو بریکس اظهار داشت: این کشورها باید طرح های ارز دیجیتال چندجانبه (موسوم به Multi-CBDC) را در مسیر دستیابی به ارز بالقوه بریکس دنبال کنند.

گولوونین خاطرنشان کرد: موضوع اصلی گروه بریکس امروز پول واحد نیست، بلکه سازمان دهی پرداخت ها و تسویه ها با دور زدن سازوکارهای انحصاری است که توسط کشورهای غربی کنترل می شود.

بزرگ ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.

در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.