| کد خبر: 189539 |

نبض تجارت بین المللی در بندر شهید رجایی تندتر می زند

کار و زندگی در دروازه طلایی اقتصاد ایران جریان دارد.

تین نیوز

 مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری و معروف به دروازه طلایی اقتصاد ایران است که با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان، خبرهای خوشی از فعالیت های اقتصادی پویا و رو به رشدی در این بندر مهم و راهبردی به گوش می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم‌ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جابه جایی فرآورده‌های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

آمارها حکایت از آن دارد که روند صادرات غیرنفتی در این بندر صعودی بوده و تردد کشتی‌ها نیز در آن روی موج رشد است و اینها یعنی اینکه نبض تجارت بین المللی ایران و به دنبال آن در این بندر مهم و راهبردی همچنان به تندی در حال تپیدن است و اقتصاد ایران با وجود همه مشکلات روی ریل توسعه در حرکت است.

علاوه بر این روند تخلیه کالاهای اساسی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در آن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود که نقش مهمی در تنظیم بازار این کالاها و حفظ ثبات قیمت و پیشگیری از تنش در اقتصاد دارد.

پایانه‌های ریلی – کانتینری این بندر افزون بر ۷۰۰ هزار TEU(هر واحد تی. ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) ظرفیت نگهداری کالا دارند و می‌توان کانتینرها را در شرایط ایمن به وسیله واگن به بندر وارد و از آن خارج کرد.

در بندر شهید رجایی حدود دو هزار پلاک یخچالی وجود دارد که امکان پذیرش هر نوع کالای وارداتی و صادراتی که نیازمند خدمات سردخانه‌ای بسته به دمای استاندارد مورد نیاز برای نگهداری کالا باشد را فراهم کرده است.

در این بندر مهم و راهبردی ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی فعالیت دارند و همه فعالان بخش دولتی و خصوصی امکانات و تسهیلات ویژه‌ای را فراهم کرده‌اند تا خدمات تخلیه کالا از کشتی، بارگیری محموله‌های صادراتی و خروج کالاها از بندر در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، انجام شود.

صادرات غیرنفتی از بندر شهید رجایی افزایش یافت

توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی یکی از راه‌های مهم رونق تولید و اشتغال و تقویت پول ملی است و نقش مهمی در رشد اقتصاد کشور دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهبرد توسعه اقتصادی کشور، در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهکار خروج از اقتصاد تک محصولی نفت است که خوشبختانه آمارهای اعلام شده حکایت از گام‌های مثبت در جهت رشد این صادرات است.

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه امسال شش میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۱۶ تن کالای غیرنفتی از بندر شهید رجایی صادر شده است.

وی بیان داشت: حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از این بندر در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از یک و دو دهم رشد داشته است.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت ۷۸۴ هزار و ۵۵۱ تن کالا از طریق این بندر وارد شده است.

روند رو به رشد تردد کشتی‌ها در بندر شهید رجایی

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: طی بازه زمانی یاد شده ۶۷۰ فروند انواع کشتی‌های اقیانوس پیما در ۴۰ اسکله این بندر پهلو گرفته که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل شش دهم درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: از این شمار کشتی متردد در این بندر ۵۶۹ فروند بالای یک هزار تن و ۱۰۱ فروند نیز زیر یک هزار تن وزن داشته است.

تخلیه و بارگیری حدود ۱۲ میلیون تن کالا طی دوماه اخیر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهار داشت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال ۱۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۹۵ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است.

عفیفی پور تصریح کرد: از این رقم، هفت میلیون و ۷۱۵ هزار و ۵۸۴ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و سه میلیون و ۹۹۰ هزار و ۶۱۱ تن فرآورده‌های نفتی تخلیه و بارگیری شد.

خدمات رسانی ویژه به شناورهای حامل نیازهای اساسی مردم

مدیرکل بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای کمک به شرایط اقتصادی کشور تلاش کردیم تا برای ترخیص و خروج کالاها از بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین دروازه تجارت بین المللی ایران تسهیلاتی را فراهم کنیم و این امر باعث شده تا خروج کالاها سرعت بیشتری بگیرد.

عفیفی پور ابراز داشت: علاوه بر پهلودهی بدون نوبت و تخصیص امکانات و تجهیزات تخلیه کالاها از کشتی و نگهداری آنها در محوطه‌ها، هماهنگی‌های مؤثری با دستگاه‌های همکار از جمله گمرک صورت گرفته تا کالاهای اساسی وارده به بندر در کمترین زمان ممکن از بندر خارج و به مقاصد تعیین شده در داخل کشور ارسال شود.

وی اضافه کرد: تشریفات مربوط به تخلیه کالاهای اساسی از کشتی به سرعت و با دقت عملیاتی لازم انجام و کامیون‌ها پس از بارگیری بدون معطلی روانه استان‌های مختلف کشور می‌شود.

تخلیه حدود ۴۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، حجمی نزدیک به ۴۰۰ هزار تن کالای اساسی و ویژه در بندر شهید رجایی از کشتی‌ها تخلیه و روانه بازارهای داخلی شد.

این مقام مسؤول بیان داشت: عمده این کالاها ۱۲۳ هزار تن شکر، ۱۲۲ هزار تن روغن نباتی و حیوانی، ۸۸ هزار تن کود و سموم شیمیایی، ۴۹ هزار تن برنج و ۱۰ هزار تن کاغذ است.

وی یادآور شد: طی دوماه پایانی سال گذشته نیز ۱۶۶ هزار و ۸۳۴ تن از کالاهای اساسی و ویژه از طریق کشتی وارد بزرگترین بندر تجاری کشور شد.

عفیفی پور اظهار داشت: براساس اطلاعات اعلام شده از سوی کشتیرانی‌ها و صاحبان کالا، برنامه ریزی شده تا ۱۰ فروند کشتی حامل دام زنده و محموله‌های شکر و روغن خوراکی در سال جاری در بندر شهید رجایی پذیرش و به فراخور نیاز کشور و بدون قائل شدن محدودیت زمانی برای تنظیم بازار روانه بازارهای داخلی شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای کالاهای اساسی از جمله برنج و روغن و سایر مایحتاج مردم، گفت: کشتی‌های حامل این گونه کالاها بدون نوبت در این بندر پهلودهی می‌شوند و انبارهایی برای نگهداری اینگونه کالاها در نظر گرفته شده تا به محض انجام تشریفات گمرکی از بندر خارج شوند که این روند طی فصل بهار امسال سرعت خیلی خوبی گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.