| کد خبر: 138932 |

بیست و یکمین کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرز شورای امنیت کشور در بندرانزلی برگزار شد

بیست و یکمین کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور در بندرانزلی برگزار شد.

تین نیوز

بیست و یکمین کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور در بندرانزلی برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مهندس حسین چراغی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان ظهر امروز در بیست و یکمین کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور اظهار کرد: هدف از تشکیل این کارگروه این است که به یک اجماع کلی و هماهنگی در بین تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی ساماندهی سواحل برسیم.

وی افزود: حفظ حقوق بیت‌المال و همچنین ساماندهی ساخت ‌وسازهایی که در حوزه سواحل استان انجام می شود از اهداف تشکیل جلسات این کمیته در استان است برای این منظور برنامه داریم تا ابتدا در یک برنامه کوتاه مدت از ساخت و سازهای غیر مجاز جدید در تالاب جلوگیری کنیم سپس نسبت به ساماندهی سازه های موجود اقدام کنیم و در برنامه بلند مدت نسبت به تجمیع سایت های قایقرانی در تالاب اقدام نماییم البته برنامه های مذکور می بایست توسط متولیان امر و سازمان های مربوطه انجام شود و در جلسات کارگره نقش و وظایف هر کدام از اعضای کمیته مشخص خواهد شد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابیان اینکه بر اساس قوانین و مقررات موجود وظایف هرکدام از دستگاه‌های متولی بطور مشخص معلوم شود تصریح کرد: یکی از اهداف جلسه کارگروه این است که نقش هر سازمان را تبیین و به آن‌ها ابلاغ کنیم که بر این اساس هرکدام نقش خود را به نحو احسنت انجام دهند.

وی با تأکید بر ساماندهی توسعه ساخت‌وساز مجاز و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: اگر ساخت‌ وسازهایی خارج از مقررات سازمان بنادر ایجادشده باشد باید ساماندهی گردد تا از ظرفیت‌های گردشگری برای استفاده مردم از تالاب بهینه شود.

وی با اشاره به اینکه سازمانهایی نظیر محیط‌ زیست، آب منطقه‌ای، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و همچنین مرزبانی می‌تواند در اجرای این قوانین به ما کمک شایانی کنند افزود: سازمان بنادر برای تامین ایمنی آبراه‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد لیکن همکاری سازمان های ذیربط در ایجاد شرایط مطلوب ساخت سازهای نوار ساحلی و تالاب انزلی بسیار تعیین کننده است .

فرماندار شهرستان بندرانزلی: برای پیگیری مسائل مربوط به تالاب نیاز به اراده ملی داریم

میر شمس مؤمنی زاده در این نشست با بیان اینکه تالاب سرمایه ای ارزشمند است اظهار کرد: تالاب یک سرمایه ارزشمند ملی و متعلق به همه ایران و نسل‌های آینده است.

وی با اذعان به اینکه اگر به مسئولیت خودمان خوب عمل نکنیم باید پاسخگوی نسل‌های آینده باشیم گفت: تاکنون بحث‌های تئوری زیادی مطرح‌شده و باید این مباحث عملیاتی شود.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه آنچه امروز موجود است با گذشته تفاوت دارد افزود: برای پیگیری مسائل مربوط به تالاب نیاز به اراده ملی داریم و باید تلاش کنیم که این اراده در هر سطح از مسئولان استانی و کشوری ایجاد کنیم.

وی بابیان اینکه باید در برنامه‌های ملی احیای تالاب و مباحث مرتبط با آن در اولویت قرار گیرد تصریح کرد: ما تجربه تلخی را در خصوص دریاچه ارومیه داشتیم و نباید کشور این تجربه تلخ را تکرار کند و باید ضمن ایجاد اراده ملی، در اولویت ملی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه آلودگی‌های وارده به تالاب باید متوقف شود گفت: ازنظر عملیاتی و اجرایی جلوی ورود آلودگی‌ها گرفته شود.

وی با اذعان به اینکه تصرف و تعدد مسئولیت‌ها و وظایف و تداخل آن با یکدیگر مشکل‌ساز شده است بیان کرد: باید یک متولی معین در خصوص مشکل تالاب مشخص شود و چنانچه متولی فعال و مسئولیت‌پذیر باشد تشکیلات قضایی شهرستان و استان آماده همکاری در این خصوص هستند.

مؤمنی زاده بابیان اینکه باید شاهد تحول جدی در اجرا و میدان باشیم تصریح کرد: ساخت‌وسازهای موجود در حاشیه و خود تالاب در طی ۴۰ سال اخیر شکل‌گرفته که باید در ابتدا آن را متوقف و سپس آن را ساماندهی کرد که برای این منظور باید بر اساس کنوانسیون رامسر بستر و حریم تالاب مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه بندر انزلی سه مشکل اساسی دارد گفت: در بحث دریا در ارتباط با حریم، رقوم و تراز، در بحث میراث فرهنگی و گردشگری در شهر و حریم تالاب سه مشکل اساسی بندر انزلی است و اگر بخواهیم هر سه این‌ها را مدنظر قرار دهیم و عملیاتی نکنیم چالش‌هایی را برای ما در پی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.