| کد خبر: 99711 |

قراردادهای جدید نفتی؛ آسیبها و چالشها

تین‌نیوز| نماینده مجلس شورای اسلامی: قراردادهای جدید نفتی زیرساخت های صنعتی کشور را از بین می برد و به شرکت های داخلی و نفتی هم کمکی نمی کند.


هدایت الله خادمی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: قراردادهای جدید نفتی که دولت آن را تصویب کرده است الگویی ندارد و آزمایش نشده است. 
 
وی گفت: این قراردادهای ترکیبی از مشارکت در تولید و پیمانکاری است. خادمی افزود: این قراردادها حاکمیت ملی، سیاسی و اقتصادی کشور را زیر سؤال می برد.
 
وی گفت: اینکه گفته می شود شرکت های خارجی در قراردادها موظفند قطعات مورد نیاز خود را از شرکت های داخلی حل کنند نادرست است و در قراردادها آمده طرف خارجی باید درباره مدیریت مقصد و انتقال دانش فنی، قرارداد امضاء کند نه با سازندگان داخلی قطعات. 
 
خادمی افزود: تجربه نشان می دهد شرکت های خارجی حتی پیچ خود را از ایران نمی خرند. 
وی گفت: برخی شرکت های خارجی به عنوان دکلدار در خلیج فارس با ما قرارداد دارند حتی غذای خود را از دبی تهیه می کنند و کارگر چینی و هندی دارند. 
 
خادمی افزود: در سال 88 با توان داخلی تولید نفت روزانه به چهار میلیون و 150 هزار تا بشکه رسید و بر مخازن حاکمیت داشتیم اما اکنون پیمانکارانی می آیند که 32 سال مدت زمان قرارداد آنان است و وزارت نفت نیز درباره فعالیت آنان تصمیم گیرنده نیست. 
 
وی گفت: شرکتی که پول می آورد 50 درصد تصمیم گیری حق اوست و اگر به توافق با وزارت نفت کشورمان نرسد تکلیف مشخص نیست. 
 
خادمی افزود: این دولت سه سال کشور را معطل گذاشته و پس از آن گوشت لخم را جلوی خارجی ها گذاشته است و می گوید یا آی. پی. سی یا هیچ. 
 
وی گفت: پس از 36 سال واگذاری اکتشاف ، تولید و بهره برداری میادین نفتی به شرکت های خارجی زشت است. 
خادمی افزود: اگر دولت برای فعالیت های نفتی پول ندارد با انتشار اوراق یا جمع آوری نقدینگی در کشور منابع مالی جذب کند. 
 
وی گفت: مگر اکنون زمان پس از برجام و تحریم ها در حال لغو نیست پس چرا باید حاکمیت سیاسی، خود را با قراردادهای جدید نفتی از دست بدهیم؟! 
 
خادمی افزود: در تحریم ها لطمه خوردیم اما بسیاری از کارها را خودمان انجام داده ایم که نمونه آن فازهای 8 ، 9 ، 12 ، 18 و 17 پارس جنوبی است. 
 
وی گفت: ممکن است در اجرا تأخیر داشته باشیم اما مگر شرکت توتال و دیگر شرکت ها تأخیر نداشتند!
 
خادمی افزود: قراردادهای جدید نفتی 150 اشکال داشته اند که با نقد منتقدان رفع شده اما این تعدادی از اشکالات بوده و تعداد زیادی باقی مانده است.
 
وی گفت: رفع این 150 اشکال در حالی است که الگوی قراردادهای جدید 54 بار ویرایش شده است. 
خادمی افزود: وزارت نفت کشورمان کار داخلی خود را نمی تواند انجام دهد.
 
رضا پدیدار  نیز در این برنامه گفت: برای تهیه قراردادهای جدید نفتی 30 قرارداد مشابه در دنیا بررسی و از آنها قرارداد بومی تهیه شد. 
 
وی افزود: در یکی از بندهای قراردادهای جدید نفتی آمده که طرف خارجی موظف است از ظرفیت های شرکت های داخلی استفاده کند و قرارداد مشارکت با سازندگان ، پیمانکار و مشاور داخلی امضا کند.
 
رئیس هیئت داوری سازندگان تجهیزات صنعت نفت اضافه کرد : 64 درصد طرح های صنعت نفت تجهیزات است که توانایی تولید 70 درصد این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.

 

پدیدار گفت: 180 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی نیاز است اما ظرفیتی که در کشور برای صنعت نفت ایجاد شده 70 درصد آن دست خالی است. 
وی افزود: برای بستن قراردادهای نفتی باید روشی در چارچوب منافع ملی پیدا کنیم. 

 

پدیدار گفت: سهم تصمیم گیری، آزاد بودن میزان برداشت و اجازه حفر چاه جدید از قراردادها حذف شده است. 
وی با بیان اینکه هفت مورد از قراردادهای جدید نفتی با اسناد بالادستی تطبیق نداشت که اصلاح شد گفت: در قراردادهای جدید نفتی سقف هزینه ها برای شرکت ها تهیه شده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.