◄ پایان ریل گذاری راه آهن دوخطه قزوین–زنجان؛ افتتاح ۴۵۷۷ واحد مسکن حمایتی با حضور وزیر راه
وزیر راه و شهرسازی در زنجان پایان ریل گذاری راه آهن دوخطه قزوین–زنجان و افتتاح ۴۵۷۷ واحد مسکن حمایتی را اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان زنجان ضمن اعلام پایان عملیات ریل گذاری راه آهن دوخطه قزوین–زنجان، افتتاح متمرکز ۴۵۷۷ واحد مسکن حمایتی و آغاز چند پروژه عمرانی و روبنایی را کلید زد.
به گزارش تین نیوز، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی صبح پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴ وارد استان زنجان شد تا از پایان عملیات ریل گذاری راه آهن دوخطه قزوین–زنجان بازدید کند و چند طرح عمرانی و مسکن را افتتاح نماید.
فرزانه صادق در جریان افتتاح دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین با تأکید بر آغاز سفر استانی از بخش ریلی به دلیل جایگاه راهبردی راه آهن در توسعه کشور اظهار کرد: با تکمیل ریل گذاری، اقدامات فنی شامل بالاست ریزی، ایمن سازی و بررسی های تکنیکی نیز روبه پایان است.
وی افزود: دوخطه شدن مسیر موجب افزایش تعداد رام قطارها و ارتقای سطح ایمنی تردد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه سابقه ای چند دهه ای دارد و طی سال های گذشته برای مدتی متوقف شده بود، از پیگیری استاندار، نمایندگان استان و تلاش راه آهن جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت: اکنون ریل گذاری به نقطه پایان رسیده و پروژه در مسیر بهره برداری قرار دارد.
صادق با اشاره به قرار گرفتن زنجان در کریدور راهبردی شرق–غرب، اهمیت این خط ریلی را فراتر از یک پروژه عمرانی ارزیابی کرد و افزود: این مسیر نقش مهمی در جابه جایی بار و مسافر و اتصال بخش هایی از مسیر تاریخی جاده ابریشم تا دریای مدیترانه ایفا می کند.
وی با تأکید بر سیاست دولت در تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل این مسیر را یکی از مصادیق اجرای این رویکرد عنوان کرد.
در این سفر، وزیر راه و شهرسازی از خط دوم راه آهن قزوین–زنجان، پروژه اتصال شهرک صنعتی اشراق زنجان به شبکه ریلی، طرح نهضت ملی مسکن و چند محور جاده ای بازدید کرد. همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، خانواده شهید همکار وزارت راه و شهرسازی و حضور در نشست بانوان نخبه و جلسه شورای برنامه ریزی استان از دیگر برنامه های این سفر بود.
طرح دوخطه سازی راه آهن قزوین–زنجان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان است، پس از ۲۱ سال انتظار با همت دولت چهاردهم و مدیران استانی به مراحل پایانی رسیده است. ارزش به روز شده این پروژه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
با بهره برداری کامل این طرح، ظرفیت و سرعت جابه جایی بار و مسافر افزایش یافته و اتصال مراکز بار، صنایع و شهرک های صنعتی به شبکه ریلی تسهیل می شود. همچنین کاهش تصادفات جاده ای، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط زیست و افزایش سرعت سفرهای ریلی از دیگر مزایای این پروژه خواهد بود.
در بخش مسکن نیز وزیر راه و شهرسازی افتتاح متمرکز ۴۵۷۷ واحد طرح نهضت ملی مسکن شامل ۳۰۰۰ واحد روستایی و ۱۵۷۷ واحد شهری را اعلام کرد. علاوه بر این، کلنگ زنی پروژه های روبنایی طرح مسکن، آغاز عملیات ۲۰ کیلومتر محور زنجان–تاکستان، بهسازی محور قیدار–ابهر و کلنگ زنی پل راه آهن قربلاغ در دستور کار قرار گرفت.
سفر وزیر راه و شهرسازی به زنجان با اعلام پایان عملیات ریل گذاری راه آهن دوخطه قزوین–زنجان و افتتاح هزاران واحد مسکن حمایتی همراه بود. این پروژه ها علاوه بر ارتقای زیرساخت های حمل ونقل و مسکن، زمینه ساز رونق اقتصادی، کاهش هزینه های لجستیکی و افزایش کیفیت زندگی در استان خواهند شد.
به گزارش تین نیوز، راه آهن زنجان–قزوین به طول ۱۸۱ کیلومتر یکی از محورهای مهم ریلی کشور است که نقش کلیدی در اتصال شمال غرب به تهران و شبکه سراسری دارد. پروژه دوخطه سازی این مسیر پس از بیش از ۲۱ سال انتظار، اکنون با ۹۰٪ پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی قرار دارد. ارزش روز پروژه حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده و با تکمیل آن، ظرفیت جابه جایی بار و مسافر، سرعت قطارها و ایمنی مسیر به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
مشخصات راه آهن زنجان–قزوین
- طول مسیر: ۱۸۱ کیلومتر
- قطعات اجرایی: پروژه در چهار قطعه تعریف شده است.
- اهمیت: این خط ریلی محور ارتباطی شمال غرب کشور با تهران و مسیرهای شرقی–غربی محسوب می شود.
- کارکرد: انتقال بار و مسافر، اتصال مراکز صنعتی و شهرک های تولیدی به شبکه ریلی، کاهش بار ترافیکی جاده ها.
شرایط و جزئیات دوخطه سازی
- پیشرفت پروژه: حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اعتبار مورد نیاز:
- تکمیل عملیات خطی: حدود ۱,۷۰۰ میلیارد تومان
- تکمیل علائم و تجهیزات: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان
- مجموع ارزش پروژه: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان (به روز شده).
مزایا پس از تکمیل:
- افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر
- کاهش زمان سفر و افزایش سرعت قطارها
- کاهش تصادفات جاده ای و خسارات ناشی از تردد خودروهای سنگین
- کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست
- رونق اقتصادی و گردشگری در استان های زنجان و قزوین
راه آهن زنجان–قزوین با دوخطه سازی، به یکی از محورهای پرظرفیت و ایمن کشور تبدیل خواهد شد. این پروژه علاوه بر ارتقای حمل ونقل ریلی، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی جاده ای، توسعه اقتصادی منطقه و افزایش سهم حمل ونقل پاک در کشور ایفا می کند.