| کد خبر: 266393 |

حلقه مفقوده شاخه کریدور شمال جنوب در آستانه اجرا

عملیات اجرایی خط ریلی رشت آستارا با همت دولت سیزدهم پس از ۲۳ به مرحله اجرا رسید؛ این پروژه ریلی درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی را می تواند به همراه داشته باشد.

تین نیوز

عملیات اجرایی خط ریلی رشت آستارا با همت دولت سیزدهم پس از ۲۳ به مرحله اجرا رسید؛ این پروژه ریلی درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی را می تواند به همراه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، خط راه آهن رشت آستارا در شمال ایران حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب است و در صورت احداث این قطعه ریلی، می توان گفت که بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد.

مسیر ریلی رشت آستارا حتی برای راهگذر «شرق غرب» نیز مورد اهمیت است و قطار کانتینری شانگهای تهران را می توان از مسیر رشت آستارا تفلیس، راهی اروپا کرد. اگر این بخش از کریدور ریلی تکمیل شود، کشورهایی مثل آذربایجان و روسیه می توانند از کوتاه ترین مسیر به خلیج فارس و آب های آزاد متصل شوند و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنند. هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر، کاهش پیدا می کند و نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان تر خواهد بود و زمان حمل ونقل کالاهای هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش پیدا می کند.

برای ایران، این کریدور دسترسی به ۱۰ شهر روسیه با یک میلیون مصرف کننده یا بیشتر در امتداد رودخانه ولگا را باز می کند، اما همچنین به عنوان یک مسیر اتصال به آسیای مرکزی و منطقه دریای سیاه گسترده تر است. کالاهای ایرانی می توانند از طریق آذربایجان به سمت شرق به بندر آکتائو قزاقستان بروند. با این حال، یک احتمال دیگر، نگاه به سمت غرب به سمت بنادر دریای سیاه گرجستان و بازار اروپاست. این احتمال با لغو تحریم های آمریکا واقعی تر خواهد بود.

آغاز عملیات اجرایی رشت آستارا از «سال نو میلادی»

البته در خصوص ابر پروژه ریلی رشت آستارا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت راه آهن رشت آستارا، گفت: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال جدید میلادی آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکت های ایرانی قرارداد بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.

البته باید به این نکته کلیدی که کریدور شمال جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت آستارا مواجه است و آن طور که مسئولان حوزه حمل ونقل عنوان کردند، در صورت تکمیل شدن، منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد، اشاره کرد.

تأمین مالی پروژه ریلی رشت آستارا با دریافت وام از «روسیه»

سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره بر اینکه پروژه ریلی رشت آستارا تکمیل کننده شاخه غربی کریدور ریلی جنوب شمال است، گفت: طراحی پروژه ریلی آستارا به اتمام رسیده که بخشی از این پروژه از سمت آستارا و بخشی دیگر از سمت رشت شروع به اجرا شده و پروژه با پیشرفت فیزیکی ۴ درصدی همراه است.

کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تاکید کرد: قراردادی از ابتدای امسال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد و اجرای این پروژه برعهده این قرارگاه است. اما قطعاً تأمین مالی این ابر پروژه با دشواری روبرو است و سه روش ویژه تأمین مالی مطرح است: تهاتر نفت یا مشارکت بانک ها یا تسهیلات مالی از کشور «روسیه».

وی ادامه داد: در راستای دریافت وام از کشور روسیه توافقی در اردیبهشت امسال امضا شده مشروط به اینکه قرارداد پیمانکاری با شرکت روسی منعقد شود و در حال مذاکره با شرکت روسی هستیم. با فرض اینکه مذاکرات قراردادی با طرف روسی تکمیل شود یکی از مباحث این است که عمده اجرای پروژه را قرارگاه خاتم انجام دهد.

ناصریان افزود: کریدور شمال جنوب از سه شاخه تشکیل شده است که شاخه میانی از طریق دریای خزر است یعنی مسیر زمینی از مناطق مختلف روسیه به بنادر شمالی خزر مثل آستاراخان در دریای خزر می رسد و توسط کشتی ها به بنادر ایران منتقل می شود. سپس با حمل و نقل زمینی به بنادر جنوبی مثل چابهار یا بندرعباس و نهایتاً به هند و کشورهای جنوب می رسد.

وی ادامه داد: شاخه شرقی، مسیری زمینی است که از روسیه شروع می شود و از قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان می گذرد و به ایران می رسد. مسیر غربی ارتباط روسیه به ایران از طریق جمهوری آذربایجان است که مستلزم تکمیل ساخت خط ریلی رشت آستارا در داخل ایران است.

ناصریان تصریح کرد: در دهه ۸۰ برای پروژه ریلی قزوین رشت آستارا قصد این بود تا بین ۳ کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان شراکت و سرمایه گذاری صورت گیرد اما با توجه به شرایط وقت این ۳ کشور به تفاهم نرسیدند و قراردادی منعقد نشد. پروژه ریلی قزوین رشت چند سال قبل افتتاح شده و رشت کاسپین امسال به افتتاح و بهره برداری خواهد رسید.

 با اراده دولت سیزدهم توافقنامه احداث راه آهن رشت آستارا، رؤسای جمهور ایران و روسیه امضا شد. اهمیت این توافقنامه از این جهت است که بعد از ۲۳ سال گذرگاه ریلی شمال جنوب تکمیل می شود و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می کند. همچنین درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی این مسیر می تواند رقیبی برای صادرات نفت باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    پاراگراف آخر جزء بيان اينجانب نيست.