| کد خبر: 266281 |

تکمیل جاده بیرجند - قاین در ایستگاه پایانی

جاده بیرجند - قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر که حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات دوبانده سازی آن می گذرد به ایستگاه پایانی نزدیک شده و ۱۲ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

تین نیوز

جاده بیرجند - قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر که حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات دوبانده سازی آن می گذرد به ایستگاه پایانی نزدیک شده و ۱۲ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور ایران محسوب می شود و از نظر طول راه ها ششمین استان است که مسیر عبور زائران استان های شمالی و جنوبی کشور به سمت بارگاه مطهر رضوی به شمار می رود.

قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور بین المللی شمال - جنوب و اتصال آن به بندر چابهار و بندرعباس باعث شده راه های استان به ویژه جاده بیرجند - قاین به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر از جایگاه خاصی برخوردار باشند.

سال ۱۳۸۹ بود که دوبانده سازی و ارتقای ایمنی جاده بیرجند - قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر به عنوان مسیر پرتردد آغاز شد و اکنون که حدود ۱۴ سال از عمر این پروژه می گذرد، ۱۲ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

جاده ای که به عنوان یکی از مسیرهای بین شهری حادثه خیز شناخته می شود و تصادفات جرحی و فوتی زیادی به خود دیده است.

طی سال های گذشته در هر نقطه ای که دوبانده سازی و ایمن سازی شده تصادفات نیز کاهش یافته هرچند واژگونی خودرو در اثر سرعت زیاد یا خواب آلودگی راننده همچنان از عوامل سوانح رانندگی در راه های یکطرفه است.

جاده بیرجند - قاین از زمان آغاز در سال های متمادی وعده های زیادی از مسئولان کشوری و استانی به خود دیده و هر کدام زمانی را برای اتمام این پروژه اعلام کرده اند تا باند دوم این محور پرتردد به موقعیت امروز برسد.

بعد از گذشت چندین سال و افتتاح قطعه هایی از این محور با نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه راه های خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته شاهد به ثمر نشستن یکی از خواسته های دیرین مردم استان خواهیم بود.

شهرستان قاینات هفته گذشته مقصد دومین تور رسانه ای راهیان پیشرفت خراسان جنوبی بود و خبرنگاران استان از عملیات عمرانی جاده بیرجند - قاین بازدید کردند تا راوی پیشرفت این پروژه زیربنایی و حیاتی باشند.

فرماندار قاینات در این بازدید گفت: چهار کیلومتر از مسیر حادثه خیز جاده بیرجند - قاین در چند ماه گذشته زیر بار ترافیک رفت.

محمد محمدی، طول این جاده را ۱۰۲ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۱۲ کیلومتر از آرین شهر تا سه راهی روم باقی مانده و هنوز دوبانده نشده است.

وی بیان کرد: با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به ۱۲ کیلومتر باقیمانده اختصاص یافته و اکنون پروژه فعال است.

فرماندار قاینات گفت: از ۱۲ کیلومتر باقیمانده عملیات زیرسازی در چهار کیلومتر انجام شده است و امیدواریم به زودی آسفالت شود.

وی اضافه کرد: از هشت کیلومتر باقیمانده نیز در ۶ کیلومتر باید عملیات خاکریزی و خاکبرداری انجام شود و همچنین در ۲ کیلومتر دیگر عملیات خاکریزی انجام شده است.

محمدی گفت: درخواست ما از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی این است هرچه زودتر پیگیری لازم انجام شود تا با توجه به خطرپذیری این مسیر و حوادث زیادی که در جاده داریم سریعتر ۱۲ کیلومتر باقیمانده تکمیل شود و زیر بار ترافیک برود.

وی اظهار کرد: همانطور که می دانید جاده بیرجند - قاین مشهور به جاده مرگ بوده و سالیان سال است مردم با تصادفات فوتی و جرحی زیادی درگیر هستند که امیدواریم هرچه سریعتر کل مسیر دوبانده و جلوی بخشی از تصادفات گرفته شود.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: پروژه بیرجند - قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر قسمتی از محور چابهار - مشهد به طول هزار و ۷۷۱ کیلومتر است که دوبانده سازی این محور در استان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدرضا براهیمی با بیان اینکه برای ۱۲ کیلومتر باقیمانده این جاده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است اظهار کرد: چون این پروژه دغدغه استاندار و به گونه ای همه مسئولان و مردم است در سفرهای استانی اول و دوم رئیس جمهور به استان اعتباراتی برای آن مصوب شد.

وی بیان کرد: در صورت تخصیص اعتبار امیدواریم تا پایان امسال ۱۲ کیلومتر باقیمانده به مرحله خوبی برسد در غیر این صورت اگر تخصیص اعتبار در سال جاری نداشتیم یا شرایط آب و هوایی مطلوب نبود تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ این محور ۱۰۰ درصد بازگشایی خواهد شد.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ کیلومتر باقیمانده به سه قسمت تقسیم شده که در سه کیلومتر خاکبرداری و خاکریزی صورت گرفته همچنین در سه کیلومتر قیرپاشی انجام شده و آماده آسفالت است.

وی افزود: در ۶ کیلومتر دیگر انفجار به زودی انجام می شود و اکنون در حال خاکبرداری هستیم، در ۲ کیلومتر آخر مسیر نیز یک پل باید احداث شود و خاکبرداری و خاکریزی تکمیل شده است.

براهیمی عنوان کرد: از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب این پروژه تاکنون ۳۹۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و قول مساعد تخصیص باقیمانده تا بهمن و اسفند داده شده است.

وی گفت: مطالبات پیمانکار پروژه سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که در حال حاضر به ۷۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته و تلاش ما اتمام پروژه تا پایان سال است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به پروژه دوبانده سازی محورهای شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: محور آفریز - دوست آباد یکی از این پروژه هاست که ۵۰ کیلومتر آن باقیمانده و قطعه ۲۵ کیلومتری کالشور هم در دست اقدام است که امسال ۱۳ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفت و برای باقیمانده محور هم قرارداد منعقد شده است.

وی در مورد پروژه کمربندی قاین با بیان اینکه اعتبار آن از محل پروژه محور بیرجند، قاین، خضری است عنوان کرد: اولویت ما پروژه محور بیرجند - قاین بوده در عین حال با توجه به تصادفاتی که در این محور رخ می دهد، چهار کیلومتر پرترافیک از میدان طلای سرخ تا ورودی قاین تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

براهیمی درباره احداث پل کمربندی و ۹ کیلومتر باقیمانده ورودی قاین هم گفت: برای این عملیات عمرانی هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد اعتبار شده که اگر به مناقصه گذاشته شود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهد داشت.

وی همچنین به پروژه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی اشاره کرد و گفت: پیمانکاران این پروژه در حوزه خراسان جنویی مشخص شده اند و تحویل زمین پروژه از بیرجند تا یونسی هم انجام شده و پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تخصیص اعتبار پروژه به زودی محقق می شود و قراردادهای اعتباری ما در حوزه خراسان جنوبی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است.

اما رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان قاینات گفت: پروژه باند دوم محور بیرجند - قاین و پروژه کمربندی شهر قاین از مطالبات چندین ساله مردم این شهرستان است که امیدواریم به زودی محقق شود.

مهدی ایوبی با بیان اینکه در تامین قیر پروژه ها مشکلاتی وجود دارد افزود: رئیس جمهور قول اتمام پروژه محور قاین - بیرجند را تا پایان سال داده است که درخواست داریم استاندار خراسان جنویی و معاونت عمرانی استانداری با پیگیری به این وعده رئیس جمهور جامه عمل بپوشانند.

طول راه های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر بوده که از این میزان ۸۵۰ کیلومتر باند دوم، ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۷۱ کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آسفالت خاکی است.

در حال حاضر ۵۷۳ کیلومتر باند دوم در استان در دست ساخت است که برای سال ۱۴۰۲ اتمام ۱۰۰ کیلومتر باند دوم هدف گذاری شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.