| کد خبر: 230139 |

راه‌اندازی «مرکز جامع تست ریلی» برای رفع موانع تولید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مرکز جامع تست ریلی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان استاندارد دفاعی کشور راه‌اندازی شد تا با صدور گواهینامه برای تولیدات با کیفیت داخلی در حوزه صنایع ریلی، عرضه این کالاها در بازار تسهیل شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مرکز جامع تست ریلی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان استاندارد دفاعی کشور راه‌اندازی شد تا با صدور گواهینامه برای تولیدات با کیفیت داخلی در حوزه صنایع ریلی، عرضه این کالاها در بازار تسهیل شود.

به گزارش تین نیوز، سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بهره‌وری واگن سازهای داخلی را افزایش داد و شرکت های بهره بردار ریلی و راه آهن در این حوزه چه حمایت هایی از تولید داخل داشته‌اند؟ اظهار داشت: امسال اولین جلسه سال 1400 را با تولیدکنندگان داخلی شبکه و ناوگان ریلی برگزار کردیم، تعداد زیادی از تولیدکنندگان را دعوت کردیم و مسائل مختلف در این حوزه با آنها بررسی و آسیب‌شناسی شد و موضوعِ احصا مشکلات و حمایت‌های لازم مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن کارگروهی برای این موضوع تشکیل داده‌ است، گفت: از تولیدکنندگان خواسته‌ایم موانع پیش‌روی تولید که با آن مواجه هستند، را به ما اعلام کنند، پیشنهادات آنها دریافت و در دبیرخانه دسته‌بندی شده است.

وی بیان کرد: یک هفته در میان جلسات سه‌شنبه‌های ریلی با طعم فناوری داریم و یک هفته بعد از آن جلسه مانع‌زدایی و پشتیبانی از این اقدامات برگزار می‌شود و آسیب‌شناسی به صورت جدی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه موانعی که موجب کند شدن تولید داخل می‌شود را می‌توانیم برطرف کنیم، ادامه داد: امیدوارم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و رفع موانعی که بسیاری از آنها فقط همت، اراده و باور را می‌طلبد، مانع‌زدایی از تولید به خوبی محقق شود، این موارد نه به اصلاح ساختار نیاز دارد و نه هزینه به دنبال دارد و فقط به اراده و همت و باور وابسته است.

* راه‌اندازی مرکز جامع تست ریلی برای رفع موانع تولید داخل

رسولی گفت: ما به روشی بسیار اصولی‌تر به مسئله ایجاد مرکز جامع تست ریلی ورود کردیم، اگر قرار است از تولید داخل حمایت کنیم، باید سازوکارهای تدوین استانداردهای ذی‌ربط و دادن مجوزهای فنی و مجوزهای استاندارد ذی‌ربط را فراهم کنیم، به گونه‌ای که تولیدکنندگان ما بتوانند محصولات خود را در یک مجموعه ارائه و پس از آزمایش و دریافت تأییدیه فنی، در بازار عرضه کنند.

 

وی افزود: پیش آمده است که به خاطر آنکه سازوکارهای تست و اعطای مجوزهای فنی لازم فراهم نشده است، تولیدکننده، کالا را تولید کرده است، اما جایی نیست که به وی مجوز دهد تا کالای خود را در بازار عرضه و خریدار با اطمینان خاطر آن کالا را خریداری و استفاده کند؛ این است که گاهی اوقات به کالاهای با استاندارد و کیفیت بسیار کمتر خارجی را فقط به دلیل داشتن مجوز گواهی‌نامه (Certificate)  اجازه واردات می‌دهیم و کالای مرغوب تولید داخل به خاطر نداشتن آن مجوزها، طبق قانون در خرید و فروش با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: ما به این مانع اصلی فکر کردیم و برای آن سازوکار تهیه کردیم، از سال گذشته به صورت جدی در این حوزه کار کرده‌ایم، هم با سازمان ملی استاندارد و هم با سازمان استاندارد دفاعی کشور که آزمایشگاه‌های مجهز و امکانات ارزنده‌ای دارد، مذاکره کرده‌ایم و تیم تشکیل داده‌ایم و کار پیش می‌رود.

رسولی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی از تولید عنوان کرد: اگر با این رویکرد و نگاه، مسائل پیش‌ِ روی مسیر راه را در نظر بگیریم، قطعاً بسیاری از این موانع در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم قابل رفع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم با این ساختاری که ایجاد کرده‌ایم، مسائل به سرعت رفع شود ما تلاش می‌کنیم در این سازوکار اسناد راهبردی داشته باشیم و برای رفع این موانع، ساختار ایجاد می‌کنیم، به طوری که این جاده رو به پیشرفت، جاده‌ یکطرفه شود و محلی برای دور زدن و برگشت به عقب نداشته باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سلام.این مرکز تست چه وسایل ریلی رو تست میکنه و چه تست هایی رو انجام میده ؟