| کد خبر: 224719 |

روزنامه «نیهون کیزای» گزارش داد

اتصال خطوط ریلی ایران، ترکیه و پاکستان به راه ابریشم جدید چین

دولت‌های ترکیه، ایران و پاکستان قرار است یک مسیر ریلی جدید به نام ITI ایجاد کنند که استانبول، تهران و اسلام‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند.

تین نیوز

دولت‌های ترکیه، ایران و پاکستان قرار است یک مسیر ریلی جدید به نام ITI ایجاد کنند که استانبول، تهران و اسلام‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزنامه «نیهون کیزای»: دولت‌های ترکیه، ایران و پاکستان قرار است یک مسیر ریلی جدید به نام ITI ایجاد کنند که استانبول، تهران و اسلام‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند. انتظار می‌رود راه‌آهن ITI با ایجاد اتصال ریلی بین چین و ترکیه، به راه ابریشم جدید چین نیز پیوند بخورد.

ریشه‌های این پروژه بزرگ را می‌توان در سرویس قطار کانتینری ITI یافت که در سال ۲۰۰۹ زیر چتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) راه‌اندازی شده است. اکو یک سازمان بین دولتی دارای ۱۰ عضو است که در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه تأسیس شد.

سرویس قطار کانتینری مذکور فقط تا زمان آزمایش جلو رفت و هرگز کاملاً عملیاتی نشد.

این مسیر عظیم ۶۵۴۰ کیلومتر امتداد دارد که حدود ۱۹۵۰ کیلومتر در ترکیه، ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران و ۱۹۹۰ کیلومتر دیگر در پاکستان واقع‌شده است. با این مسیر ریلی، سفر از استانبول به اسلام‌آباد ۱۰ روز طول خواهد کشید که بسیار سریع‌تر از ۲۱ روز سفر دریایی بین ترکیه و پاکستان است.

یک مقام دولت پاکستان که خواست نامش فاش نشود، به نیکی گفته که خط آهن ITI از طریق خط ریلی ML-۱ پاکستان به منطقه خودمختار شینجیانگ اویغور چین متصل می‌شود. احداث پروژه ML-۱ بالغ بر ۶٫۸ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و نقش مهمی در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) دارد. قرار است این پروژه در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود.

ناظران، راه‌آهن ITI را به عنوان مکمل مسیر ریلی چین و پاکستان و بخشی از پروژه جاده ابریشم جدید می‌دانند.

البته یک مسیر ریلی دیگر هم برای اتصال چین و ترکیه وجود دارد که از طریق گرجستان، آذربایجان، عبور از دریای خزر با کشتی و قزاقستان است. کارشناسان معتقدند چین می‌تواند هر دو مسیر را توسعه دهد.

کارشناسان همچنین معتقدند راه‌آهن ITI به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم‌های ایالات متحده را خنثی کند.

آنها می‌گویند برای تهران، این یک مسیر تجارت جایگزین جذاب است زیرا کشورهای اکو با ارزهای محلی تجارت می‌کنند. جدا کردن و جلوگیری از تجارت ایران با همسایگان عملاً غیرممکن است. پروژه‌های زیربنایی مانند راه‌آهن ITI اقتصاد ایران را تحریک می‌کند زیرا ارتباطات ریلی جدید انعطاف‌پذیری بیشتری را در پیش دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهران۱۴۹۰ 0 0

    امروز. ۱۰-۶-۱۴۰۲ و هنوز خبری از اتصال راه آهن ایران پاکستان نیست