| کد خبر: 218641 |

اتمام طراحی ایستگاه درون‌شهری قطار همدان تا خرداد ۱۴۰۰

مدیرکل فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: طراحی ایستگاه درون شهری قطار همدان با رویکرد TOD تا خرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

تین نیوز

مدیرکل فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: طراحی ایستگاه درون شهری قطار همدان با رویکرد TOD تا خرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن نوروزی درباره روند احداث ایستگاه درون شهری راه‌آهن همدان، اظهار کرد: ایستگاه فعلی که در رباط شورین قرار دارد، در حال تکمیل است هر چند قسمت عمده آن انجام شده و مسافران همدانی از این ایستگاه بهره‌برداری می‌کنند اما حدفاصل ایستگاه رباط شورین و ایستگاه درون شهری همدان که صرفاً مسافری خواهد بود، در منطقه‌ای سه ضلعی بلوار انقلاب، بلوار ملت و بلوار بدیع‌الزمان همدانی واقع شده است.

وی با بیان اینکه جانمایی ایستگاه درون شهری همدان در این نقطه سه ضلعی طراحی و بررسی شده بود و برترین گزینه برای ایستگاه قطار همدان شناخته شد، تصریح کرد: برای اتصال ایستگاه فعلی به ایستگاه درون شهری ۱۳ کیلومتر مسیر نیاز است که از کیلومتر صفر تا دو این مسیر به پیمانکار تهران- همدان ابلاغ و ۷.۵ کیلومتر دوم نیز به مناقصه گذاشته شد و درحال زیرسازی توسط پیمانکار مربوطه است.

نوروزی با اشاره به اینکه ایستگاه درون شهری قطار همدان در ضلع شمالی ترمینال اتوبوس همدان جانمایی شده است، ادامه داد: قطعه سوم یعنی از کیلومتر ۹.۵ تا ۱۳، مطالعات  تفضیلی مسیر و آخرین نقشه برداری‌ها توسط مشاور در حال انجام است و پیمانکار قول داده تا نیمه اول مهرماه برآورد این محدوده را به ما ارائه دهد تا پروژه را به پیمان برده و اجرایی کنیم.

مدیرکل فنی و برررسی طرح‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: هزینه صرفاً زیرسازی قطعه سوم که در مرحله آخر طراحی است و تا نیمه اول مهرماه تمام می‌شود، ۶۰ میلیاردتومان برآورد شده است اما برای ساختمان ایستگاه و سایر مباحث هنوز برآوردی از سوی مشاور به ما داده نشده که تا خرداد سال آینده برآورد این پروژه نیز اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: برای طراحی ساختمان ایستگاه مسافری قطار همدان مسابقه معماری برگزار شد که طرح بسیار جالبی در این مسابقه برنده و برگزیده شد، این طرح با این پیش‌فرض طراحی شده بود که مسیر از وسط بلوار شهید سردار همدانی به صورت زیرسطحی(تونل) عبور کند، با توجه به اینکه اجرای این طرح به صورت زیرسطحی و همچنین خود ساختمان ایستگاه هزینه زیادی تحمیل می‌کرد مکاتبات زیادی با وزیر راه و استانداری همدان داشتیم که خوشبختانه مسئولان همدان در کارگروه‌های تخصصی خود این طرح را تغییر داده و طرح جدیدی در منتهی علیه شرقی بلوار شهید سردار همدانی مورد تأیید قرار گرفت.

نوروزی با بیان اینکه مسیر ایستگاه درون شهری قطار همدان به صورت روسطحی اجرایی خواهد شد، افزود: در قطعه آخر مسیر حدود ۸۰۰ متر پل خواهیم داشت به طوریکه در انتهای مسیر که در تقاطع با پل الغدیر و میدان عاشورا وجود دارد، دو پل طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات خوبی از استان همدان برای این مسیر گرفته شده است، اظهار کرد: این مسیر در ابتدا به صورت زیرسطحی تصویب شده بود، در سال ۹۸ ما مجدداً تمام گزارشات لازم را دادیم تا در سه مرجع مختلف کارگروه امور زیربنایی استان، شورای برنامه ریزی استان و کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی استان همدان مسیر به صورت هم سطح از منتهی علیه شرقی بلوار شهید همدانی با فاصله ۳۵۰ متر تصویب شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اواخر سال گذشته طراحی ساختمان ایستگاه درون شهری قطار به مشاور ابلاغ شد، مطرح کرد: کار نوآورانه‌ای برای طراحی این ایستگاه درنظر گرفته شده است به طوریکه مشاور باید علاوه بر طراحی ساختمان‌های ایستگاه بحث TOD(توسعه حمل و نقل محور) را درنظر بگیرد.

نوروزی با تأکید بر اینکه بر پایه TOD شهر براساس سامانه‌های حمل و نقلی توسعه می‌یابد، گفت: با مرکزیت ایستگاه اتوبوس و راه‌آهن در محدوده مسافت هایی که قابل دسترسی است، تمامی نیازمندی‌های یک مسافر اعم از نیازهای تجاری، تفریحی، اداری، خدماتی و فضای سبز دیده می‌شود که در شرح خدمات قرارداد مشاور درنظر گرفته شده است.

وی اذعان کرد: قرار است مشاور در شش هکتاری که برای ایستگاه درون شهری قطار همدان دیده شده، این خدمات را در طراحی‌ها درنظر بگیرد که برای اجرای این طرح‌ها باید سرمایه‌گذار پیش‌بینی شود که در شرح خدمات مشاور نیز دیده شده است که در اتمام طرح یک یا چند بسته سرمایه‌گذاری با رویکرد TOD طراحی کند تا ما به فراخوان بگذاریم.

مدیرکل فنی و برررسی طرح‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه قرارداد طراحی ایستگاه اسفند سال گذشته به مشاور ابلاغ شده است، یادآور شد: در حال حاضر سرعت کار نسبتاً خوب است و هنوز برآورد هزینه از سوی مشاور اعلام نشده است.

نوروزی با اشاره به اینکه ۲۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج از سوی سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شده است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم کل پروژه راه‌آهن تهران- همدان- سنندج را سال ۱۴۰۰ به بهره‌داری برسانیم.

مدیرکل فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در پایان یادآور شد: طراحی ساختمان ایستگاه راه‌آهن همدان با رویکرد TOD تا حداکثر خرداد سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد و برای انتخاب سرمایه‌گذار فراخوان می‌دهیم و اینکه چه زمانی به اتمام برسد، به سرمایه‌گذار بستگی دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعباس 2 0

    زمینی مثلثی شکل که در حال حاضر به عنوان فضای سبز پایانه اتوبوس های بین شهری همدان است به مساحتی حدود 5 هکتار چند سالی هست که به راه آهن واگذار شده است.
    همانطور که در خبر آمده است در ابتدا قرار بود در طول بلوار شهید همدانی (جاده تهران) کمی بیش از 4 کیلومتر بصورت گالری و ترانشه گالری اجرا شود که به علت هزینه های بسیار زیاد آن خیلی ها از جمله مهندس خادمی مخالف اجرای آن بود. حالا بعد از این همه رفت و برگشت ها قرار شده است که پروژه بصورت روسطحی و با 800 متر روگذر اجرا خواهد شد.
    چند نکته:
    تملک زمین های مسیر موازی با بلوار شهید همدانی پر هزینه است.
    زمین واگذار شده کمی بیش از 5 هکتار و مثلثی شکل است که کوچک است و امکان اجرای طرح های توسعه وجود ندارد.
    هم اکنون شرکت های اتوبوس بین شهری به علت سطراحی بد از وضعیت پایانه ناراضی هستند.
    ترافیک منطقه بسیار زیاد است و راه آهن نیز این ترافیک را تشدید خواهد کرد.
    عده ای بر این عقیده هستند که قطعه سوم اجرا نخواهد شد و ایستگاه همدان در نهایت در انتهای قطعه سوم ساخته خواهد شد.