| کد خبر: 215629 |

◄ توسعه حمل و نقل ریلی برنامه اولویت‌دار دولت سیزدهم است

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی برنامه اولویت‌دار دولت سیزدهم است و این وزارتخانه با جدیت کامل و طراحی‌های اقتصادی و سنجیده، در جهت تحقق این برنامه مهم هدفگذاری می‌کند.

تین نیوز

 رستم قاسمی روز پنجشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از شرکت واگن پارس در جمع خبرنگاران افزود: توافقات حمل و نقل ریلی مهمی در ماه‌های اخیر با کشورهای آسیای میانه به خصوص کشور ترکمنستان صورت گرفته که می‌تواند گام مهمی در جهت توسعه این صنعت کشور باشد.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به نوعی رئیس کمیسیون مشترک بیشتر کشورهای آسیای میانه است و امروز بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در سرخس وجود دارد که علاوه بر صادرات کشورمان، ترانزیت به سایر کشورها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه آهن نیز انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن آستارا - رشت می‌تواند ایران را به اروپا متصل کند، اظهار داشت: دولت سیزدهم با تمام ظرفیت در جهت تحقق این مهم گام بر می‌دارد.

قاسمی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت حمل بار کشور در راه اهن می بود که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این آمار نشان می دهد که عقب ماندگی جدی در این حوزه داریم که باید جبران شود.

وی ساخت واگن مسافری توسط شرکت واگن‌پارس اراک را گامی در جهت جبران بخشی از عقب ماندگی در حوزه صنعت ریلی عنوان کرد و گفت: کشور در زمینه تولید واگن خودکفا است و اجازه واردات این محصول داده نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در زمینه لوکوموتیو نیز کشور به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد و در این زمان که به این تعداد دستگاه نیاز است، این تعداد قابل تامین نیست.

قاسمی با بیان اینکه ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای ۴چهار سال آینده تکمیل خواهد شد، ادامه داد: امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل در کشور وجود دارد ، اما میزان لوکوموتیوهای موجود به ۵۰۰ دستگاه می‌رسد، و در این بخش کمبود وجود دارد و باید تامین شود.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم حمایت از صنایع به خصوص کارخانجاتی که ظرفیت های سنگین و سرمایه گذاری های عظیمی برای ایجاد آنها صرف شده را در برنامه دارد و راه اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانجات یک موصوع جدی است.

وزیر راه و شهرسازی شرکت واگن پارس اراک را یک ظرفیت ارزشمند دانست و گفت: امروز برای ایجاد چنین کارخانه ای در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شود، اما اکنون این ظرفیت وجود دارد و باید از حداکثر ظرفیت آن استفاده شود.

قاسمی در خصوص ظرفیت شرکت هپکو اراک نیز گفت: این واحد تولیدی باید تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت ۶۰ دسنگاه گریدر را در اسرع وقت انجام دهد و این وزارتخانه نیز به محض عملیاتی شدن تعهدات هپکو، قرارداد دیگری با هپکو برای تامین ماشین آلات راهداری کشور منعقد کند و امید است در مجموع، قرارداد ساخت ۵۰۰ دستگاه بین هپکو و وزارت راه وشهرسازی منعقد شود.

وی یادآوری کرد: گزارشات زیادی در خصوص هپکو و واگن پارس در خصوص تعطیلی و اعتصابات وجود داشت اما امروز در بازدید از این واحدها شاهد تغییر در این آنها بودم.

شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح هشت هزار و ۱۱۲ واحدی نهضت ملی مسکن اراک، بازدید از روند اجرایی طرح سه هزار و ۴۰ واحد مسکونی شهید سلیمانی اراک، بازدید از واحد تولیدی هپکو این شهر و حضور در نشست شورای مسکن استان مرکزی از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به استان مرکزی است.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

 

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده  و به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

 

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.