◄ سرعت، فصلالخطاب بهرهوری در راهآهن است
در سیستم حمل ونقل ریلی مزایای رقابتی بی شماری نسبت به انواع جاده ای و هوایی آن وجود دارد. این مزایا هم در بخش مسافری و هم در بخش باری قابل شناسایی است. اما اگر بخواهیم این سیستم جوابگوی نیازهای مردم باشد باید زمانی که وی صرف رسیدن از نقطه آ به نقطه ب میکند، کمتر از سایر شقوق حمل ونقلی باشد. این امکان، یکی از پارامترهای مهم رشد صنعت ریلی در کشورهای مختلف است. اما در کشور ما چنین اتفاقی بطور کامل نیفتاده و در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به 140 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به 160 کیلومتر در سساعت می رسد. این در حالی است که در طول سال های اخیر به میحث بهره وری ریلی توجه ویژه تری شده است.
در سیستم حمل ونقل ریلی مزایای رقابتی بی شماری نسبت به انواع جاده ای و هوایی آن وجود دارد. این مزایا هم در بخش مسافری و هم در بخش باری قابل شناسایی است. اما اگر بخواهیم این سیستم جوابگوی نیازهای مردم باشد باید زمانی که وی صرف رسیدن از نقطه آ به نقطه ب میکند، کمتر از سایر شقوق حمل ونقلی باشد. این امکان، یکی از پارامترهای مهم رشد صنعت ریلی در کشورهای مختلف است. اما در کشور ما چنین اتفاقی بطور کامل نیفتاده و در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به 140 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به 160 کیلومتر در سساعت می رسد. این در حالی است که در طول سال های اخیر به میحث بهره وری ریلی توجه ویژه تری شده است. مدیرعامل راهن آهن کشور در اینباره می گوید: از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ریلی موجود، حدود ۹درصد دارای محدوده تقلیل سرعت هستند.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ترکیب حملونقل در اینباره گفت: سرعت حمل مسافر و سرعت بازرگانی در قطارهای باری در حد کافی نیست و این موضوع چالش بزرگی برای شرکتهای ریلی بوجود میآورد.
سبحان نظری افزود: با افزایش سرعت، بار بیشتری حمل می شود و درآمد حاصله و سودآوری سرمایهگذاریهای انجام شده نیز بیشتر میشود و رغبت سرمایهگذاران برای ورود به این صنعت افزایش مییابد.
نظری اضافه کرد: بنابراین در زمینه عمر ناوگان ریلی، نیاز به تحولی جدی داریم تا توان رقابت با کشورهای همسایه نیز داشته باشیم.
بیشتر بخوانیم:
حرکت جهان به سمت قطارهای پرسرعت
ایران به انقلاب جهانی «سریعالسیرها» میپیوندد؟
گفتنی است که در برنامه ششم توسعه و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اتصال همه مراکز استانها به شبکه ریلی کشور از اولویتهای مهم دولت دوازدهم است اما با شیوع کرونا و همچنین ضرورت ارتقای بهره وری و افزایش سرعت حمل در صنعت ریلی لازم است که نسبت به اولویت بندی پروژه های ریلی- با هدف رشد بهره وری- اهتمام و دقت بیشتری صورت بگیرد.
ایران از لحاظ طول خطوط ریلی نسبت به سایر کشورهای مشابه در منطقه از وضعیت قابل قبولی برخوردار است اما طبق گزارشات شرکت راه آهن، در سال گذشته تنها حدود ۴۰ میلیون تن بار (معادل حدود ۱۲ درصد کل بار حمل شده در کشور) توسط شبکه ریلی جابهجا شده است. این حجم نه چندان قابل قبول از جابه جایی ریلی بار در حالی اتفاق افتاده که طبق قانون مدیریت سوخت مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به افزایش سهم حمل ریلی بار از ۷ به ۳۰ درصد و مسافر از ۴ به ۱۸ درصد شده است. در قانون برنامه توسعه ششم توسعه نیز همین رقم ۳۰ درصد در بخش حمل ریلی بار مورد تاکید قرار گرفته اما در مسافری رقم ۲۰ درصد هدف گذاری شده است.
با این حال میان تکلیف قانونی که میبایست تا پایان برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۲ رخ دهد (سهم ۳۰ درصدی ریل از حمل بار کشور) با آنچه واقعیت دارد (سهم ۱۲ درصدی) تفاوت ۱۸ درصدی داریم که اگر بخواهیم از طریق توسعه زیرساختهای ریلی آن را جبران کنیم، سالها زمان و چند ده هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد؛ این در حالی است که با ارتقای بهرهوری خطوط موجود میتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.