| کد خبر: 206169 |

چالش‌های مهندسان در راه‌آهن

با توجه به معنی و مفهوم مهندسی راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل ریلی با زیرشاخه‌های مختلف در نظر گرفته شده برای آن، وظایفی مانند جمله برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت تولید و نگهداری خطوط، ابنیه، ماشین‌آلات و سامانه‌های حمل‌و نقل ریلی برای یک مهندس در این بخش متصور است.

تین نیوز

با توجه به معنی و مفهوم مهندسی راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل ریلی با زیرشاخه‌های مختلف در نظر گرفته شده برای آن، وظایفی مانند جمله برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت تولید و نگهداری خطوط، ابنیه، ماشین‌آلات و سامانه‌های حمل‌و نقل ریلی برای یک مهندس در این بخش متصور است.

البته مهندسان حوزه راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو هستند که آنها را می‌توان به ۲ بخش اقتصادی و توان فنی و مهندسی تقسیم کرد.

در توضیح چالش‌های اقتصادی باید گفت با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در سال‌های اخیر، تخصیص نیافتن منابع مالی و بودجه‌های مناسب با نیازهای حمل‌ونقل ریلی موجود در کشور و در نتیجه تعریف نشدن پروژه‌های ملی و نیز پیشرفت نکردن پروژه‌های از پیش تعیین‌شده، موجب تضعیف شرکت‌های فعال باسابقه و رشد نکردن شرکت‌های نوپا در این حوزه و در نتیجه، رونق نیافتن بازار کار و اشتغال متخصصان صنایع ریلی شده است.

در توضیح چالش‌های مهندسان در زمینه توان فنی و مهندسی نیز باید گفت هرچند بستر دانشگاهی و علمی این رشته و تخصص در کشور تا اندازه‌ای وجود دارد اما متاسفانه به دلایلی از جمله:

۱-استفاده نکردن از استادان با تخصص‌های علمی و تجربی حوزه‌های ریلی در دانشگاه‌ها

۲-اختصاص ندادن بورس تحصیلی دولتی در گرایش‌های مختلف مهندسی راه‌آهن

۳-نبود ارتباط مناسب دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها

۴- نبود حمایت لازم صنایع ریلی دولتی و خصوصی در جذب ایده‌ها و متخصصان ریلی دانشگاهی(به عنوان مثال استفاده و استخدام از سایر رشته‌های فنی و مهندسی درصورتی که رشته تخصصی مهندسی راه‌آهن با گرایش مورد نظر وجود دارد)،

نتوانسته‌ایم از ظرفیت موجود به خوبی بهره‌برداری کنیم.


مهدی بهادری - کارشناس حمل‌ونقل ریلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. در تکمیل فرمایشات جناب بهادری اضافه میکنم که چالش بزرگ مهندسین حمل و نقل فقدان دید مهندسی در تصمیم گیران است (حتی اگر خودشان مهندس باشند).ما مهندسی میکنیم که محصول / خدمت مان با کمترین هزینه بدست مشتری برسد.روح مهندسی " بهینه سازی" ست.در روز روشن به ما میگویند مصلحت ایجاب میکند که فلان پروژه ی ضرردار را اجرا کنیم .آیا مصلحتِ مد نظر ایشان غیر از اعمال نفوذ مراکز قدرت در تصمیم گیری های کلان است؟ از مهندسان انتظار دارند که تسلیم این مصلحت باشند.اگر بگوییم پروژه های احداث راه آهن مسافری و شعار بردن قطار به مراکز استان را در دوره ی تحریم و فشار اقتصادی کنار بگذارید و بپردازید به پروژه هایی مثل ترانزیت که بتوانند بخشی از هزینه های خودش را پوشش بدهند مورد هجوم قرار میگیریم و کامنت میگذارند که شما با بردن راه آهن به استان ما عداوت دارید و یا میفرمایند این تفکرات دانشگاهی شما بدرد اداره مملکت نمیخورد و هزار و یک نسبت دیگر که به ما میدهند.
    اما خدمت این عزیزان عرض میکنم که ما بیدی نیستیم که با این باد ها بلرزیم و به این سادگی از میدان به در نمیرویم و بدون توجه به "مصلحت" به طرز فکر دانشگاهی و مهندسی متعهد هستیم و حرف کارشناسی خودمان را میزنیم. تجربه این چند سال در تین نشان داده که این مقاومت بی اثر نبوده و توانسته ایم تاثیر بگذاریم در برخی تصمیم گیری ها .