| کد خبر: 200446 |

راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز قطعه طلایی پازل ترانزیت ایران در کریدورهای بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز یکی از بخش‌های مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است»، گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی واقع در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز یکی از بخش‌های مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است»، گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی واقع در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راه‌آهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستان‌آباد که با حضور رئیس جمهوری طی روزهای آتی افتتاح می‌شود، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت سوق الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بین‌المللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب می‌شود.

وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی واقع در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفت‌وآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور می‌کنند»، تصریح کرد: راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورهای بین‌المللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بین‌المللی شرق به غرب عنوان کرد.

اسلامی در ادامه یادآور شد: راه‌آهن میانه‌-بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راه‌آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راه‌آهن در شهرستان میانه شروع‌ می‌شود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستان‌آباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز می‌رسد.

وی با اشاره به مزایای راه‌آهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاه‌های ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز به عنوان یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید در سال آینده، افزود: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستان‌آباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش می‌شود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیت‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینه‌ها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.