| کد خبر: 174810 |

◄ شفافیت و هوشمند سازی، دستاورد اجرای پروژه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی

جلسه آغازین مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در جلسه آغازین مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع گفت: ماموریت اصلی معاونت توسعه مدیریت و منابع، تامین منابع است و همه منابع فیزیکی، انسانی و مالی سازمان از طریق ادارات زیر مجموعه این معاونت که تاثیر مستقیم در بهره وری سازمان دارد موردبررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند ترکیب منابع انسانی و کیفیت آن، کمیت و کیفیت منابع مالی، نظام تامین مالی و منابع فیزیکی را از عناصر اصلی بهره‌وری در سازمان برشمرد و افزود: تاثیر مستقیم این عوامل در بهره‌وری سازمان، مشهود است.

بیرانوند با اشاره به اهمیت معاونت توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: بااین‌که اکثر فعالیت‌های شرکت راه‌آهن، فنی است اما نقش معاونت توسعه مدیریت و منابع در توفیق یا عدم توفیق شرکت بسیار مهم و کلیدی است.

وی با تشریح دستاوردهای پروژه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی گفت: شفافیت فرآیندها و اقدامات جهت ارائه تصویر روشن از سازمان، محاسبه‌پذیری و پاسخگویی به ذینفعان و هوشمند سازی سازمان از طریق فراهم کردن بستر دیجیتالی کردن فعالیت‌ها از جمله این دستاوردهاست.

افزایش ثروت و خلق ارزش، اولویت سازمان‌ها

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع نیز ضمن بیان اهمیت جایگاه سازمانی معاونت توسعه مدیریت و منابع در شرکت راه‌آهن و تشکر از زحمات تمامی همکاران خود در این حوزه گفت: امروز در دنیا، مدیران بنگاه‌ها و سازمان‌ها در پی دستیابی به خلق ارزش و افزایش ثروت سازمان خود هستند در حالی که درگذشته چنین نبود و مدیران برای به دست آوردن سود بیش‌تر تلاش می‌کردند.

وی افزود: سود حسابداری ذاتا محدودیت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به برنامه‌ریزی کوتاه مدت، دست‌کاری سود و هم‌چنین عدم انعکاس خلاقیت و ابتکارات سازمان اشاره کرد و در چنین وضعیتی است که امروز برافزایش ثروت سازمان و خلق ارزش بیش‌تر تاکید می‌شود.

نصرت‌نظامی ادامه داد: ارزش شرکت زمانی افزایش می‌یابد که سازمان‌ها علاوه بر کسب منفعت مادی، اقدامات، تولیدات و یا خدماتشان نزد مشتریانشان ارزشمند و مفید باشد.

نصرت نظامی بابیان این‌که خلق ارزش در شرکت از طریق بازدهی و ریسک در شرکت محاسبه می‌شود ادامه داد: خلق ارزش باید بر پایه ریسکی معقول با حداکثر بازدهی باشد.

وی با تعریف ریسک عملیاتی گفت: ریسک عملیاتی، ریسکی است که در زمره ریسک غیر مالی است و به این معنی است که سازمان کارش را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و یا ماموریت‌های سازمان به‌درستی انجام نمی‌شود که این امر موجب تنزل موقعیت شرکت نزد مشتریان می‌شود و به‌تبع آن درآمد سازمان کاهش‌یافته و تولید زیان می‌کند و به دنبال آن، ریسک نقدینگی، کندی عملیات و در نهایت سازمان به ورطه انحراف و ورشکستگی سوق پیدا می‌کند.

به گفته نصرت‌نظامی؛ ریسک عملیاتی به صورت پیوسته اتفاق می‌افتد و سازمان را به ورشکستگی می‌کشاند.

وی به بیان مدیریت ریسک عملیاتی پرداخت و گفت: باید فرآیندها و اقدامات کیفی را با شاخص‌های کمی به اقدامات اجرایی تبدیل کنیم و برای اجرایی کردن این مفاهیم، ابزار بسازیم و با تعریف آن در بستر فناوری اطلاعات، به راه حل‌های مبتکرانه جهت پوشش ریسک و رسیدن به اهداف دست‌یابیم.

نصرت‌نظامی از همکاران زیر مجموعه خود خواست در اجرا و پیاده‌سازی پروژه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی، همکاری حداکثری را با مشاور پروژه انجام دهند.

احصا فرآیندها

از سوی دیگر مسعود سیف‌پور مدیرکل دفتر فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در این جلسه گفت: بودجه، نیروی انسانی، تجهیزات، تکنیک‌ها و استانداردها موجب به ثمر نشستن یک فرآیند می‌شود.

وی ادامه داد: شالوده هر فعالیتی در دنیای مجازی و فناوری اطلاعات، فرآیند است. ابتدا باید فرآیندها را جمع‌آوری و احصا کرد تا با شناخت دقیق آن‌ها، به اهداف مورد نظر رسید.

در ادامه این جلسه نجفی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و مشاور پروژه، کارگاه آموزشی با مفاهیم مدیریت فرآیندهای سازمانی را برگزار کرد و پس‌ازآن نیز کارگاه صحه‌گذاری چارت و استخراج کارکردهای این پروژه برگزار شد.

این پروژه که با همکاری دفتر فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات و مشاوری از دانشگاه صنعتی شریف انجام‌شده در تمامی معاونت‌های شرکت راه‌آهن اجرایی شده و گام بعدی این پروژه، ادارات و دفاتر حوزه مدیرعامل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.