| کد خبر: 174030 |

◄ تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره توسط سرمایه‌گذار ایرانی

پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره توسط سرمایه‌گذار ایرانی تکمیل می‌شود.

تین نیوز

پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره توسط  سرمایه‌گذار ایرانی تکمیل می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، در گزارش شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) آمده است: برای تکمیل پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره به دلیل محدودیت منابع مالی عراق، پیشنهاد شده است که با اخذ تضمین تهاتر نفت عراق به سرمایه‌گذار بخش غیردولتی ایران، این سرمایه‌گذار محور ریلی مذکور را احداث کند.

با توجه به اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار ایرانی پیشنهاد می‌شود دستگاه دیپلماسی با ورود فعالانه به این موضوع، در راستای اخذ تضامین لازم از طرف عراقی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کند، این تضمین می‌تواند تهاتر نفت عراق به سرمایه‌گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه‌های اجرای این پروژه باشد.

 بدین‌صورت ایران هزینه ۵۰‌میلیون دلاری ساخت این محور را برعهده می‌گیرد و در مقابل کشور عراق متعهد می‌شود در مدت دو سال پس از بهره‌برداری از این محور، سالانه ۵۰۰‌هزار بشکه نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار ایرانی این طرح بگذارد.

بر این ‌اساس علاوه بر برداشتن گامی مهم در راستای توسعه روابط پایدار اقتصادی بین دو کشور و هم‌چنین تسهیل زیارت حرم‌های شریف ائمه اطهار (علیهم السلام) برای زائران، منافع اقتصادی سرمایه‌گذار پروژه با نرخ بازده داخلی (IRR) بالای ۲۰‌درصد ارزی تامین خواهد شد‌.

 احداث این محور ریلی در سال‌های ۹۰ و ۹۳ موضوع دو تفاهم‌نامه میان ایران و عراق بود،  طبق این تفاهم‌نامه‌ها‌ ایران متعهد به طراحی و ساخت یک پل بر روی اروند و طرف عراقی موظف به احداث ۳۲‌کیلومتر خط‌آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راه‌آهن بصره در خاک عراق شد، باوجود گذشت چهارسال از امضای آخرین تفاهم‌نامه میان دو کشور، عملیات اجرایی این پروژه بدلیل محدودیت منابع مالی عراق هنوز آغاز نشده است.

درحال حاضر، اتصال ریلی ایران به عراق از مرز شلمچه که حدود ۴۰‌درصد از ترددهای هرسال را شامل می‌شود، تنها معطل ۳۲ کیلومتر خط آهن تا بصره است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.اصل ماجرا فقط یک پیشنهاد است که یک مرکز تحقیقاتی ارائه کرده که با توجه به اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار ایرانی ، دستگاه دیپلماسی کشور در راستای اخذ تضامین لازم از طرف عراقی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کند( این تضمین می‌تواند تهاتر نفت عراق به سرمایه‌گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه‌های اجرای این پروژه باشد).
    لذا این عنوان که " پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره توسط سرمایه‌گذار ایرانی تکمیل می‌شود" تیتر درستی نیست و مخاطب به این اشتباه میافتد که برای ان کار تصمیم ی اخذ شده در حالیکه چنین نبوده است و هنوز فقط یک پیشنهاد است.