| کد خبر: 163511 |

◄ نگاهی به وعده‌های امسال در حوزه حمل‌ونقل ریلی

طبق آمار موجود، بودجه تملک دارایی‌های سال 97 که به بودجه عمرانی کشور معروف است، در لایحه پیشنهادی حدود 33 درصد کاهش پیدا کرده و بودجه فصل حمل‌ونقل نیز بر اساس ارقام مندرج در لایحه نسبت به سال گذشته 35.3 درصد کاهش اعتبار را تجربه خواهد کرد. این رقم، برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه‌آهن، مجموعا حدود 40 درصد کاهش بودجه نسبت به سال گذشته دارد.

تین نیوز

در چشم‌انداز افق ۱۴۰۴و بر اساس برنامه ششم توسعه، شبکه ریلی کشور باید رشد ۳۰ درصدی در حوزه بار و رشد ۲۰ درصدی را در حوزه مسافر را تجربه کند که برای دستیابی به این هدف به 84 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش تین نیوز، برای عملیاتی شدن این موضوع و طبق پیش‌بینی‌های وضعیت اقتصادی در آینده حمل‌ونقل ریلی، باید حداقل ۵۰ درصد این رقم توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذار و ۵۰ درصد از سوی راه‌آهن و دولت به‌عنوان حاکمیت، تأمین شود.

با این وجود طبق آمار موجود، بودجه تملک دارایی‌های سال 97 که به بودجه عمرانی کشور معروف است، در لایحه پیشنهادی حدود 33 درصد کاهش پیدا کرده و بودجه فصل حمل‌ونقل نیز بر اساس ارقام مندرج در لایحه نسبت به سال گذشته 35.3 درصد کاهش اعتبار را تجربه خواهد کرد. این رقم، برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت راه‌آهن، مجموعا حدود 40 درصد کاهش بودجه نسبت به سال گذشته دارد.

حال با توجه به اینکه توسعه شبکه ریلی موجب پایداری اقتصاد و توسعه کشور می‌شود و ازآنجایی‌که حمل هر یک‌تن کیلومتر بار ریلی، ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت را به دنبال دارد، ثبات وضعیت اقتصادی را هم می‌توان از آثار پنهان توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور به حساب آورد.

با این وجود، در ۱۰ روز پایان سال ۹۶، ۸۰۰ واگن به شبکه ریلی اضافه و از طریق شبکه ریلی شلمچه به بندر امام متصل شده است. طبق اعلام شرکت راه آهن، راه‌آهن مراغه - ارومیه نیز تقریباً تکمیل‌شده و وعده داده شده که اوایل امسال به بهره‌برداری برسد.

ضمن اینکه ریل‌گذاری بخش قابل‌توجهی از راه‌آهن قزوین - رشت انجام و تا قبل از تابستان  امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

در چارچوب برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور از ۱۳ هزار به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و تا پایان امسال با اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی، تسهیل سفر و حمل بار، ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های سفر و تلفات رانندگی در این استان‌ها فراهم خواهد شد.

همچنین اکنون سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا است و بر پایه جدول‌های آماری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، درمجموع ۴۰ هزار و ۳۶۳ دستگاه انواع لکوموتیو، واگن، مترو و قطار حومه‌ای شامل ۶۱۸ دستگاه لکوموتیو، ۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری، یک هزار و ۵۵۸ دستگاه واگن مسافری، ۱۸۶ دستگاه لکوموتیو مسافری، ۶۵۰ دستگاه خودکشش و قطاری حومه‌ای، ۶۲۱ دستگاه قطار سریع‌السیر، ۲۳۱ دستگاه لکوموتیو مانوری و هشت هزار دستگاه مترو در ناوگان صنعت ریلی موردنیاز است.

در این راستا شرکت راه آهن اعلام کرده که اولویت این شرکت توسعه خطوط فرعی در سال آینده است. ضمن اینکه در مصوبه برنامه بودجه سال ۹۷ هم به‌منظور تأمین مالی ۱۵ درصد پروژه‌ها و طرح‌های توسعه از طریق صندوق توسعه ملی مجوز داده شده است.

مدیرعامل راه‌آهن نیز درباره اهداف اجرایی توسعه راه آهن در سال جدید گفت: با برنامه‌ریزی مناسب در سال 1397 می‌توان از مجموع 500 میلیون تن بار کل کشور، 100 میلیون تن را در شبکه ریلی جابجا کرد.

با توجه به اهداف تدوین‌شده در برنامه ششم توسعه باید حجم جابجایی بار در بخش ریلی به ۱۹۵ میلیون تن برسد؛ یعنی این رقم باید سالیانه ۴۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

بنابراین طبق نظر مدیرعامل راه آهن کشور، در سال آتی زمانی که میزان حمل بار در شبکه ریلی از ۱.۵ برابر این رقم عبور کند، حق دسترسی برای شرکت‌هایی که عبور بار آن‌ها از ۱.۵ برابر این رقم بیشتر شده باشد تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

اکنون در شبکه ریلی کشور ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه در حال اجرا است. همچنین براساس اهداف تدوین‌شده بار معدنی قرار است به ۲۱۰ میلیون تن برسد و با فرض سهم یک سومی ریل در مقایسه با جاده برای حمل بار، سهم ریلی ۷۰ میلیون تن و سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن از کل بار حوزه معدنی می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.