| کد خبر: 155573 |

در نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری مطرح شد

تغییر نگاه ، ایجادگر رشد 4 درصدی بخش مسافری

نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری از صبح امروز در ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حال برگزاری است.

تین نیوز

نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری از صبح امروز در ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حال برگزاری است. این گردهمایی به ابتکار انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته به مدت یک روز برگزار می‌شود و هدف از آن آشنایی با راه‌کارهایی است که به بهبود خدمات‌رسانی حوزه ریلی در بخش مسافری می‌انجامد.

photo_2017-11-20_11-29-16

احمد خدایی، قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن در افتتاحیه این گردهمایی گفت:تغییر نگاه و افزایش سطح کیفی خدمات، در کنار افزایش سطح کمی آن اولویت ما در حوزه مسافری خواهد بود.

خدایی از رشد 4 درصدی حمل‌ونقل ریلی مسافر خبر داد و افزود: باید فاصله فکری بین دولت و بخش خصوصی کم شود و جزیره‌ای نمی‌توانیم فکر کنیم.

خدایی افزود:در توسعه قطارهای حومه‌ای در حال افزایش ناوگان آن‌ها و تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای هستیم و تورهای گردشگری داخلی و خارجی طی یک سال گذشته افزایش‌یافته است.

او اضافه کرد: ما می‌توانیم از ظرفیت قطارهای حومه‌ای که در طول هفته فعال هستند، در ایام آخر هفته در قطارهای گردشگری استفاده کنیم.

خدایی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد که تاکنون 200قطار از اروپا به ایران آمده‌اند که بیش‌تر آن‌ها از مبدا هلند بوده‌اند؛ حال آنکه این حوزه ظرفیت بیش از این را دارد به این دلیل که به‌شدت اقتصادی است و بر اساس ماهیت گردشگری‌شان شاخص تأخیر و زمان سیر در آن‌ها بی‌اهمیت است.

او خاطرنشان کرد: هدف همه این اقدامات ارائه سرویس بهتر به مردم است و نباید اهداف اقتصادی دیگر که برخلاف جریان سرویس‌دهی بهتر به مردم است در مرکز توجه قرار بگیرد.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن  گفت: در برنامه ششم توسعه دو هدف به‌منظور ارتقای بخش مسافری در راه‌آهن مدنظر قرار گرفت که دستیابی به سهم 20 درصدی از حمل‌ونقل مسافری کشور تا پایان برنامه ششم یکی از آنها است.

 احمد خدایی با اشاره به رشد 4 درصدی حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته، گفت: در حال حاضر سهم راه‌آهن از حمل و نقل مسافر حدود 8 درصد است و برای ارتقای آن به 20 درصد، مسیر سختی را پیش رو داریم. خدایی، تغییر نگاه و افزایش سطح کیفی خدمات، در کنار افزایش سطح کمی آن را اولویت حوزه مسافری دانست.

خدایی اضافه کرد: حوزه‌های مرتبط با بخش ریلی اعم از راه‌آهن، شرکت‌های ریلی و شرکت‌های گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است، به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راه‌آهن یا شاخص‌های مورد نظر دیگر منجر شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در حمل‌ونقل ریلی به لزوم برگزاری تورهای گردشگری با فاصله‌های بلندتر اشاره کرد و گفت: امسال 200 تو رخارجی به کشور وارد شده که بیشتر از کشور هلند بوده‌اند. این تورها می‌تواند به تعداد روزهای بیشتری بین یک هفته تا 10 روز را سپری کند و قطار می‌تواند به عنوان یک هتل متحرک، نقش اساسی داشته باشد و برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود؛ در این راستا خارجی‌ها با قیمت‌های بالای پیشنهادی در راستای برگزاری تورهای بلندمدت موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: از معضلات ما توجه بیشتر به شاخص‌های کمی است، در حالی که رقیب اصلی راه‌آهن، سفرهای شخصی و حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شود و این کیفیت سفر است که خانواده‌ها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان پیک سفر یادآور شد: اغلب به غیر از زمان پیک، ظرفیت قطارهای مسافری به طور 100 درصد تکمیل نمی‌شود که نشان از عدم رغبت مسافر دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، بیان کرد: البته به غیر از مسیرهای طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب، در سایر مسیرها از حمل و نقل جاده‌ای و شهری بیشتر استفاده می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر واگن‌های مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکس‌ترین واگن‌های دنیا که معمولاً در سایر نقاط جهان به عنوان قطارهای گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایین‌تر استفاده می‌شود، هستند.

وی با اشاره به سیاست‌های توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: بهترین نوع ناوگان حومه‌ای «ریل‌بأس» وارد ناوگان حومه‌ای کشور شده است، در حالی‌که در کشورهای جهان عمدتاً از واگن‌های اتوبوسی استفاده می‌شود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرد: براساس آغاز طرح توسعه راه‌آهن از سه سال گذشته، پروژه‌ها پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند.

خدایی افزود: در توسعه قطارهای حومه‌ای در حال افزایش ناوگان آن‌ها و تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای هستیم و تورهای گردشگری داخلی و خارجی طی یک سال گذشته افزایش‌یافته است.

او اضافه کرد: ما می‌توانیم از ظرفیت قطارهای حومه‌ای که در طول هفته فعال هستند، در ایام آخر هفته در قطارهای گردشگری استفاده کنیم.

خدایی خاطرنشان کرد: هدف همه این اقدامات ارائه سرویس بهتر به مردم است و نباید اهداف اقتصادی دیگر که برخلاف جریان سرویس‌دهی بهتر به مردم است در مرکز توجه قرار بگیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.