| کد خبر: 137555 |

پیشنهاد کارشناسان حوزه حمل‌ونقل؛

◄ کاربری پل خلیج فارس فقط ریلی باشد/ قشم را دچار مشکلات زیست محیطی نکنیم

معاون حمل‌ونقل وزیرراه و شهرسازی پیشنهاد داد پل خلیج فارس که قرار است سه‌شنبه آینده تعیین تکلیف شود، فقط پلی با کاربری ریلی باشد.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیرراه و شهرسازی پیشنهاد داد پل خلیج فارس که قرار است سه‌شنبه آینده تعیین تکلیف شود، فقط پلی با کاربری ریلی باشد.

مهرداد تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز گفت: در حال حاضر جزایر کشور از ترافیک و آلودگی ناشی از تردد خودروها مصون مانده‌ و مانند کلان‌شهرها و شهرهای توریستی کشور غرق در خودرو نشده‌اند و با توجه به بسته بودن مسیر زمینی به جزایر، مردم هم مقید به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی از قبیل هواپیما و کشتی برای مسافرت به این جزایر شده و به همین دلیل جزایر کشورمان سالم و زیست‌پذیر باقی‌مانده‌ و اسیر تکنولوژی نشده‌اند.

وی با بیان ‌این که آنچنان که برای این پل برنامه‌ریزی شده، قرار است این پل کاربرد جاده‌ای و ریلی داشته باشد، اظهار داشت: می‌توان در این زمینه ابتکاری به خرج داد و کاربرد پل را فقط ریلی کرد و راه‌آهنی دو خطه با قطارهایی مدرن، با سرعت مناسب، ایمن و پیشرفته و توریستی برای آن در نظر گرفت که هم مسافری باشد و هم قطارهای باری شیک، حتی می‌تواند برقی هم باشد.

این کارشناس با 27 سال سابقه حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری افزود: اما اگر طبق تعریفی که برای پل خلیج فارس شده است، در کنار خط ریلی، مسیر عبور خورو هم تعبیه شود یعنی جاده و راه‌آهن در کنار هم باشند، مطمئنا کاربرد این پل خودرو محور خواهد شد و جزیره‌ای که هم اکنون تردد به آن با هواپیما و کشتی انجام می‌شود، محل جولان خودروهای شخصی شده و بدین ترتیب از شرایط فعلی خود خارج خواهد شد.

معاون وزیر راه با بیان این‌که اتفاقی که در چند سال اخیر در کشور رخ داده بیانگر آن است که سفرهای درون و برون شهری خودرو محورتر شده است، افزود: سهم جابجایی برون شهری با قطار و اتوبوس در چند سال اخیر کاهش یافته و میزان جابجایی با هواپیما و خودروی شخصی افزایش یافته است.

به گفته وی اگرچه افزایش جابجایی با حمل‌ونقل هوایی بیانگر استفاده بیشتر از یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل همگانی بوده اما کاهش سهم حمل‌ونقل از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای و ریلی، به معنی افزایش بیشتر استفاده از خودروی شخصی است که  یک فاجعه بوده و حرکت به سمت بدتر شدن می‌باشد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: پیامد این خودرو محوری افزایش آلودگی هوا، ترافیک مسیرهای درون و برون شهری و تصادفات رانندگی و ... است.

وی با بیان این‌که در عرصه درون شهری هم خودرومحورتر شده‌ایم و این درحالی است که اقدامات مهمی در گسترش حمل‌ونقل همگانی در حوزه درون شهری در شهرهایی همچون تهران، مشهد و .... صورت گرفته است، افزود: بر این اساس اگرچه با راه‌اندازی مترو، بی آر تی و ... در تعدادی از شهرها، قدر مطلق استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یافته است، اما در عین حال استفاده از خودروی شخصی نیز در اکثر شهرها افزایش بیشتری یافته و این امر نشان می‌دهد که استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش داشته که این هم به معنای خودرومحورتر شدن است.

این کارشناس با تاکید بر این‌که تمام این مسایل نشان می‌دهد سیستم حمل‌ونقل درون و برون شهری در کشور ما در حال خودرو محورتر شدن است، این پرسش را مطرح کرد که آیا همین مشکل را می‌خواهیم برای قشم هم که در حال حاضر مردم در حال استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای تردد به آن هستند، به وجود بیاوریم؟

تقی‌زاده با بیان این‌که اگر در پل خلیج فارس هم حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هم حمل‌و‌نقل ریلی تعبیه شود، مطمئنا بخش جاده‌ای سهم بیشتری از حمل‌ونقل را از آن خود خواهد کرد که جدای از افزایش تصادفات، مشکلات عدیده‌ای برای خود قشم هم ایجاد می‌کند، گفت: پیشنهاد این است که در پل خلیج فارس فقط سیستم حمل‌ونقل ریلی مسافری و باری در نظر گرفته شود تا میزان تردد خودروها برای حفظ شرایط زیستی آن، زیاد نشود. حتی در بسیاری از جزایر دنیا، هر گونه تردد خودرو داخل جزیره ممنوع است و تردد فقط به صورت پیاده یا با دوچرخه و درشکه امکان پذیر است. ما که در قشم در آن حد نیستیم، پس وضع را بدتر نکنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    جدیدا قطارها خودرو ها با خود حمل میکنند فرقش این میشه مردم با قطار خودروهایشان وارد جزیره میکنند.برای اینکار در اروپا محدودیت های سنگین گذاشتند در مکان های توریستی خودروهای هیبریدی و برقی اجاره ای ارزان قیمت ایجاد کردند تا مردم راحت جابجا شوند هم محیط زیست اسیب نبیند .چرا ما همین کار نکنیم خودروهای هیبریدی با اجاره ارزان در جزایر رونق ندهیم تا مردم برایشان اوردن خودروی شخصی نصرفد و جذاب نباشد مطمئنا گردش با خودروی هیبریدی دلپذیرتر از خودروهای مثلا پراید پژو هست.

    ایجاد شرایط رقابت شرکت های خصوصی اجاره ای ماشین میتواند رونق دهد.

    البته الان با این گرانی جزایر ایرانی خودمان سفر به انتالیا ارزانتر از سفر به جزایر میشود .
    چون واقعا خدمات بسیار گران عرضه میشوند