| کد خبر: 135746 |

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است

امضا تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتی ذوب‌آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهید رجایی، نرم افزار جامع دپوی مشهد به بهره برداری رسید، آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام سایر عناوین مهم حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

تین نیوز

امضا تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتی ذوب‌آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهید رجایی، نرم افزار جامع دپوی مشهد به بهره برداری رسید، آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام سایر عناوین مهم حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

شهرسازی ریل‌پایه در مسیر تحقق

وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود در خصوص شهرسازی ریل‌پایه نوشت: تامل بیشتر به شهرسازی ریل‌پایه نشان می‌دهد که چرا این راهکار پاسخ بسیاری از خواسته‌ها و ارزش‌هایی است که شهرسازان از آن نام می‌برند ولی تا کنون توفیق چندانی نداشته است، ارزشهایی چون: شهرسازی انسان‌محور، عدالت فضایی و شهری، توجه به هویت اجتماعی محله‌های شهری، شهرِ پاک، کارآمدی و کارایی شهری، افزایش بهره‌وری، نظم و دقت در زندگی، کاهش تعداد سفر، سرزندگی شهری، حمل‌ونقل ارزان و ارزش‌های از این دست.

 

ایده توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (Transit oriented development) مدتهاست که در بسیاری از شهرهای بزرگ به مرحله اجرا گذاشته شده، و موفقیت‌های شایانی را کسب کرده‌است. ایده‌ی ابتدایی بسیار ساده‌است. از این‌رو هم موفق شده‌است. نکته اول تبدیل ایده‌ی ایستگاه‌ها از یک محل پیاده وسوارشدن و تبدیل نوع وسیله حمل‌ونقل؛ مثلا پیاده شدن در ایستگاه راه‌آهن و سوار تاکسی و یا خودروشخصی شدن، به محلی به عنوانِ مرکز محله و تبدیل آن به فضایی برای هرنوع مبادله و گفتگوی شهروندان با یکدیگر است. در این ایده خلق یک فضای اجتماعی و جایی برای تامین امکانات رفاهی و خرید و خدمات روزمره‌ی زندگی بدون آنکه چندان نیازی به تغییر شق حمل‌ونقل باشد، دستور کارِ اصلی است. بدین مفهوم که هر شهروند امکان دسترسی پیاده به ریل داشته، و اگر قرار است در سطح شهر جابجا شود، با وسیله عمومی و عمدتا ریل سبک و یا مترو جابجا شده و باز پیاده امکان بازگشت به خانه‌ی خود را داشته باشد.

 

سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی (TOD) تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با هدف جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی به‌صورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است.

 

تقی زاده با اشاره به کم بودن ارتباط این دو حوزه در شهرداری‌ها نیز بیان داشت: به‌طور مثال دو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی نیز هماهنگی و هم‌پوشانی ندارند. درحالی‌که چیزی که بسیار اثرگذار است کاربری‌هایی است که در مورد مکان‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌شود زیرا این تصمیمات به‌شدت بر روی حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد.

 

تشریح آخرین تمهیدات شرکت راه‌آهن برای 103 روز سفر تابستانی

معاون مسافری راه‌آهن گفت: روزانه 236 رام قطار برای ایام تابستان در نظر گرفته‌شده است که نسبت به 210 رام قطار در تابستان سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

 

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن در ادامه خاطرنشان کرد: تعداد صندلی‌های قطارهای بین‌شهری از 7 میلیون و 300 هزار صندلی در سال گذشته با رشد 6 درصدی به 7 میلیون و 800 هزار صندلی در سال جاری رسیده است و همچنین تعداد صندلی موجود در قطارهای حومه‌ای نیز با رشد 31 درصدی از 2 میلیون و 300 هزار به 3 میلیون صندلی رسیده است.

 

امضا تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتی ذوب‌آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهید رجایی

مدیر کل بازرگانی و بازاریابی داخلی راه آهن از امضای تفاهم نامه حمل محصولات صادراتی ذوب آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهید رجایی خبر داد.

 

احمدی تصریح کرد: با تنظیم و امضای تفاهم نامه ای فی مابین صاحب کالا، شرکت ترکیب حمل و نقل، مدیران کل راه آهن هرمزگان و بازرگانی و بازاریابی، حمل حداقل 250 هزار تن محصولات صادراتی از مبدا ذوب آهن اصفهان به بندر از اواخر خرداد ماه برای اولین بار به عنوان بار جدید آغاز خواهد شد.

 

مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به دریای مدیترانه و فرصت احیای جاده ابریشم

مدیرکل دفتر طرح جامع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مزایای اتصال شاخه غربی شبکه ریلی کشور به سمت عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه گفت: کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای ایران و ترکیه، فرصت تسهیل صادرات چین به عراق و سوریه برای بازسازی این کشورها و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای ترانزیت از ایران به دو کشور عراق و سوریه و افزایش تبادل زائر و ترویج گردشگری مذهبی بین سه کشور از مزایای آن محسوب می‌شود.

 

این مقام مسوول گفت: ایران می‌تواند گزینه جدیدی را با چینی‌ها مطرح کند تا بر اساس آن، شاخه غربی شبکه ریلی کشور به سمت عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه ادامه پیدا کند. این اتفاق مزیت های قابل توجه زیادی برای ایران و چین به دنبال دارد. نخست آنکه در حال حاضر ایران برای مبادلات زمینی خود با غرب عمدتا متکی و وابسته به طریق ترکیه است و به واسطه اینکه گزینه‌های متعددی وجود ندارد که اقتصادی باشند محدودیت داریم. اما درصورت تحقق این گزینه وابستگی و محدودیت تجارت جاده ای ما به ترکیه تا حد زیادی مرتفع می شود.

 

نرم افزار جامع دپوی مشهد به بهره برداری رسید

مدیرکل راه آهن خراسان از بهره برداری نرم افزار جامع دپوی مشهد شامل محاسبه مکانیزه کیلومتراژ و برنامه ریزی دوره ای لکوموتیورانان خبر داد.

 

گزارش فردی کیلومتراژ در هر زمان و در هر بازه زمانی، گزارش ساعت کارکرد مامورین به صورت کلی، محاسبه دقیق و بدون دخالت سلیقه های شخصی کیلومتراژ مامورین، صرفه جویی در وقت و نفرات جهت محاسبه کیلومتراژ وعدم محاسبه خطای انسانی از جمله قابلیت های این نرم افزار است.

 

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام

استاندار خوزستان گفت: با هماهنگی انجام شده، عملیات اجرایی راه آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام ماه آینده شروع می‌شود.

 

شریعتی با بیان اینکه این خط آهن با توجه به ساخت چند واحد فولاد سازی در جنوب خوزستان و بندر شادگان و ترانزیت کالا از عراق از اهمیت راهبردی برخوردار است،افزود: اجرای این پروژه 2 تا 3 سال به طول خواهد انجامید.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.