| کد خبر: 269106 |

◄ احراز هویت رانندگان کامیون ؛ پایان دلالی بار و سو استفاده از بارنامه نزدیک است؟

برخی از رانندگان کامیون می گویند سازمان راهداری باید به جای احراز هویت آنها، به دنبال شناسایی دلالان بار و بیرون کردن آنها از کسب و کار حمل و نقل جاده ای باشد اما سازمان راهداری بر این باور است که بهترین راهکار برای حذف دلالی، استفاده از سامانه های هوشمند است.

تین نیوز

برخی از رانندگان کامیون می گویند سازمان راهداری باید به جای احراز هویت آنها، به دنبال شناسایی دلالان بار و بیرون کردن آنها از کسب و کار حمل و نقل جاده ای باشد اما سازمان راهداری بر این باور است که بهترین راهکار برای حذف دلالی، استفاده از سامانه های هوشمند است.

تغییراتی که از ابتدای هفته جاری در سیستم ثبت بارنامه ایجاد شده، احراز هویت رانندگان کامیون را الزامی کرده و این کار با ارسال پیامک انجام می شود. سوال اینجاست که این سیستم چه مزیتی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟

برخی از رانندگان کامیون نگاه مثبتی به پیامکی شدن تایید بارنامه ها ندارند و معتقدند پیچیده کردن فرآیند ثبت بارنامه کمکی به احقاق حق آنها از باربری ها نمی کند. به بیان دیگر آنچه نهایتا رانندگان را متضرر می کند  این است که بنگاه های باربری کرایه ای کمتر از آنچه طبق مقررات باید به آنها تعلق بگیرد را به رانندگان پرداخت می کنند و حق کمیسیون بیشتری از آنچه قانونا باید دریافت کنند را به خود اختصاص می دهند.

در مقابل سازمان راهداری معتقد است سامانه ای کردن مرحله به مرحله فرآیند حمل و نقل بار در جاده ها، این فرآیند را شفاف خواهد کرد و امکان هر گونه واسطه گری را از بین خواهد برد.

در ادامه 3 نکته مهم درباره پیامک احراز هویت رانندگان کامیون را مرور می کنیم.

1. تایید هویت با پیامک، سراسری است

طبق اعلام سازمان راهداری، پایگاه داده حمل و نقل جاده ای جهت اطلاع رسانی انواع فعالیت های حمل و نقلی به رانندگان در سراسر استان های کشور از طریق پیامک راه اندازی شده است. بنابراین تمام رانندگانی که کارت هوشمند دارند باید از این پس در سراسر کشور فرآیند احراز هویت را برای ثبت بارنامه انجام دهند.

2. نحوه اطلاع رانندگان کامیون از شماره ثبت شده در سامانه

رانندگان کامیون برای آگاهی از شماره تلفن همراه خود عدد 2 به صورت پیامک به شماره 8999 ارسال کرده و یا با مراجعه به انجمن های صنفی رانندگان از صحت شماره همراه خود در سیستم کارت هوشمند اطمینان حاصل کنند.

اگر شماره تلفن همراه رانندگان با شماره درج شده در پرونده کارت هوشمند آنان هماهنگ نباشد باید شماره خود را در این سامانه اصلاح کنند.

3. فاش شدن سو استفاده از کارت هوشمند

راه اندازی سامانه اطلاع رسانی پیامکی و راستی آزمایی پیامکی و صدور بارنامه امکان برخی سو استفاده ها از کارت هوشمند را از بین خواهد برد. با این سامانه راننده ای که مالک واقعی کامیون است می تواند از مزیت هایی مثل بیمه سازمان راهداری استفاده کند و کسانی که در سامانه ثبت نشده باشند امکان سو استفاده نخواهند داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیم 1 0

    اینها همش بازیه.هیچ کسی برای حقوق راننده کاری نمیکنه

  • سادات 0 0

    سلام کار بسیار خوب وپسندیده ای است که موجب ایجاد نظم بیشتر و جلوگیری از سو استفاده های احتمالی میشود هم به نفع عزیزان راننده است و هم به نفع شرکتهای حمل ونقل
    از بانیان و مجریان طرح سپاسگزاریم

  • ظفرعظیمی مهر 1 0

    بسیاری از باربری ها چندین کارت هوشمند راننده درکشو دارند و اگر‌راننده هوشمند دیگری را به جای خود اعلام کند باربری از هوشمند موجود نزد خودش استفاده میکند تنها راه حل تمییز راننده واقعی از غیر واقعی اثرانگشت الکترونیکی است.

  • ابراهیم 0 0

    پیامک چاره کار نیست چون راهی برای سواستفاده وجود داره تنها راه حل اثر انگشت الکترونیکی هست که هویت راننده واقعی را معلوم کند

  • ناشناس 0 0

    کسی هوشمند داره وبار نامه میگیره باید بیمه تکمیلی بگیره فقط بار نامه حرف اول می زنه وپول بیمه رو از بارنامه برمی دارند ولی تکمیلی انجام نمی دند